قیمت های نجومی میوه در بازار شب عید

ما کافیست سری به میوه فروشی‌ها و غرفه‌های میادین میوه و تره‌بار شهرداری‌ها بزنید تا بی‌معنی بودن این تیتر را با چشم خود ببینید و صدای نارضایتی مردم از گرانی میوه گوش‌تان را پر کند. گرانی افسار گسیخته چند قلم میوه پرمصرف شب عید درحالی به واقعیت بازار تبدیل شده که مسئولان وعده توزیع میوه به قیمت مناسب برای تنظیم بازار داده‌اند، وعده‌ای که تا امروز اثر ملموسی بر بازار نداشته است. وضعیت وقتی بغرنج‌تر می‌شود که هنوز تا آغاز تعطیلات عید 12 روز باقی مانده و رسیدن به پیک تقاضا طی روزهای آینده قیمت‌ها را از اینی که هست، بالاتر خواهد برد.

 

کدام ثبات؟!

برای بررسی قیمت میوه شب عید در میوه فروشی‌های سطح شهر، گشتی می‌زنم و از یک شهروند که برای خرید به یک میوه‌فروشی در خیابان گیشا آمده، می‌پرسم: آیا قیمت‌ها در بازار میوه آنطور که بعضی رسانه‌ها دائم می‌گویند، باثبات است؟ وی در پاسخ می‌گوید: شما به اینکه بهترین پرتقال تامسون شمال را 2 ماه پیش کیلویی 1200 تومان بخرید و یک ماه پیش پرتقال تامسون یخ زده را کیلویی دو هزارتومان بخرید و امروز همان پرتقال یخ‌زده را کیلویی 3200 بخرید، می‌گویید ثبات؟! رسانه که نباید برای استعلام قیمت میوه با رئیس صنف تماس بگیرد. خبرنگار باید بیاید و با چشم خودش ببیند قیمت‌ها از یک ماه پیش تا امروز تقریبا دوبرابر و در بعضی میوه‌فروشی‌ها سه برابر هم شده است. یک شهروند دیگر که میوه خریده و با دست پر به خانه می‌رود، در پاسخ به اینکه میوه‌ها برایش چند تمام شده، می‌گوید: باور کردنی نیست اما 2 کیلو و نیم پرتقال جنوب خریدم کیلویی 10 هزار و 700 تومان که تازه خیلی هم با کیفیت نیستند و معمولی هستند، 3 کیلو سیب زرد خریدم کیلویی 6 هزار و 300 تومان و 3 کیلو خیار گلخانه‌ای کیلویی 3900 تومان، جمعا 57 هزار تومان پول دادم. وی ادامه داد: میوه‌هایی که خریدم، چندان لوکس هم نیست و با خجالت می‌توان آنها را جلوی ‌مهمان گذاشت. همین مقدار میوه را یک ماه پیش می‌شد با 35 هزارتومان خرید. خواهش من از مسئولان این است که شعار ندهند و درباره گرانی میوه به داد مردم برسند.

فروش پرتقال بی‌آب کیلویی 1900 تومان در میادین تره‌بار

وضعیت قیمت‌ها در میادین میوه و تره‌بار بهتر است اما مشکل آنجاست که میوه‌های عرضه شده در میادین کیفیت ندارند. پرتقال تامسون شمال در میادین میوه و تره‌بار به قیمت کیلویی 1900 تومان عرضه می‌شود ولی این پرتقال‌ها با ظاهر براقی که دارند، اکثرا یخ‌زده و بی‌آب هستند و مشتری هم سمت آنها نمی‌رود. یک شهروند که بعد از بررسی چند پرتقال از خرید آنها منصرف شد،  گفت: من نمی‌دانم چه نهادی باید بر میادین میوه و تره‌بار نظارت کند و چطور این پرتقال‌ها که کاملا دورریختنی هستند و از هر 10 عددشان نصف استکان آب پرتقال‌ هم جمع نمی‌شود را با این قیمت به مردم می‌فروشند؟ وی افزود: برای اینکه پرتقال‌های یخ‌زده ظاهر مشتری‌پسندی پیدا کند، مشخص نیست چه ماده شیمیایی به آنها زده‌اند که انقدر  برق می‌زند! و وقتی دست به پرتقال می‌خورد، حالت چسبناک پیدا می‌کند.

اگر این مواد شیمیایی‌ای برای سلامت مردم ضرر داشته باشد، چه کسی پاسخگوست؟ از یک ترازو‌دار میادین می‌پرسم: سیبی که اینجا به قیمت 3800 تومان عرضه می‌شود، چرا اینکه انقدر بی‌کیفیت است و بر چه اساسی قیمت‌گذاری شده؟ وی پاسخ می‌دهد: ما این سیب را از میدان مرکزی تره‌بار به قیمت 2900 تومان خریده‌ایم و با سود مصوب و تحت نظارت سازمان میادین شهرداری به فروش می‌رسانیم.

بنا به گزارش‌های میدانی درباره قیمت خرید سیب دماوندی از باغداران در اواخر تابستان این سیب‌ها با درجه‌بندی 1 و 2 به قیمت کیلویی 1100 تومان برای درجه یک و 800 تومان برای درجه 2 از باغدار خریداری شده و این سوال مطرح است که چطور سیب درجه 2 اکنون باید به قیمت بیش از 4 برابر به دست مردم برسد؟