بنزین یورو ٤ در کشور سراسری می‌شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هم اکنون در ١٥ کلان‌شهر به همراه ١٠ مرکز استان کشور بنزین یورو ٤ عرضه و در سال ٩٦ تمامی مراکز استان و در سال ٩٩ کل کشور بنزین یورو٤ عرضه می‌شود.

 

وی افزود: در شهریور ٩٢ این طرح در دولت  آغاز و در نخستین اقدام بنزین از چرخه سوخت پتروشیمی‌ها خارج و عرضه بنزین یورو ٤ در همه کلان‌شهرهای کشور و همچنین شهرهای آبادان و خرمشهر اجرا شد.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: هم اکنون در ١٥ کلان‌شهر به همراه ١٠ مرکز استان کشور، بنزین یورو ٤ عرضه و در سال ٩٦ همه مراکز استان و در سال ٩٩ کل کشور بنزین یورو ٤ عرضه می‌شود.

 

ابتکار عنوان کرد: هم اکنون در کلان‌شهرهای کشور ٣٥ میلیون شهروند از بنزین یورو ٤ استفاده می‌کنند، البته این طرح باید در سال ٨٦ اجرایی می‌شد، در حالی که به دلایلی این طرح با تاکیدات دولت یازدهم در سال ٩٣ اجرا شد.

 

وی افزود: در سال ٩٢ حدود ٤٠ درصد پالایشگاه‌های کشور از سوخت مازوت استفاده می‌کردند که امسال این میزان به زیر ٨ درصد رسیده و تلاش می‌کنیم‌ در سال آینده این رقم به صفر درصد برسد.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که موضوع آلودگی هوا تنها مربوط به کشورمان نیست، گفت: امسال شهرهای پاریس، آتن، مادرید، لندن، دهلی‌نو، پکن و ٢٠ شهر چین به دلیل آلودگی هوا چند روز تعطیل شدند.

 

وی تأکید کرد: در روز ١٦ اسفند سال ٩٢ شهر تهران ١٩٦ روز هوای سالم و پاک داشته، اما امسال در چنین روزی به ٢٦٦ روز رسیده و این آمار نشان می‌دهد که از سال ٩٢ تا ٩٥ کلان‌شهر تهران، ‌٧٠ روز هوای سالم بیشتری داشته است.

 

ابتکار تصریح کرد: در سایر کلان‌شهرهای کشور میزان روزهای سالم و پاک از سال ٩٢ تا امسال بیشتر شده، به عنوان مثال شیراز امسال حتی یک روز نیز هوای ناسالم نداشته است.