هشدار سازمان ملل با بزرگترین بحران غذایی

"استفان اوبراین"، رئیس امور بشردوستانه سازمان ملل روز جمعه طی اظهاراتی خواستار کمک کشورهای جهان برای رفع بحران گرسنگی در کنیا، یمن، سودان جنوبی و سومالی شد.

وی گفت: ما در یک نقطه بحرانی از تاریخ ایستاده ایم. سه ماه از آغاز سال جدید میلادی می‌گذرد و ما با بزرگترین بحران انسانی از زمان تاسیس سازمان ملل در سال ۱۹۴۵ مواجه هستیم. در حال حاضر، بیش از ۲۰ میلیون نفر در ۴ کشور کنیا، یمن، سودان جنوبی و سومالی با بحران گرسنگی و قحطی دست به گریبان هستند و بدون تلاشهای جمعی و همکاری جهانی، مردم این کشور‌ها به سادگی از گرسنگی و بیماری می‌میرند.

در سومالی، بیش از ۶ میلیون نفر -- بیش از نیمی از جمعیت این کشور-- در انتظار دریافت کمکهای غذایی هستند. خشکسالی، قحطی و حضور گروه تروریستی الشباب به بحران گرسنگی در این کشور دامن زده است. نورابراهیم ساکن موگادیشو که خانه خود را برای پیدا کردن غذا ر‌ها کرده است به سی ان ان گفت: شرایط در سومالی بحرانی است. مردم از گرسنگی در حال مرگ هستند. هیچ آبی برای آشامیدن وجود ندارد.

در کنیا، از کشورهای همسایه سومالی نیز بیش از ۲ میلیون ۷۰۰ هزار نفر در معرض خطر گرسنگی قرار دارند و احتمال می‌رود تا ماه آینده به ۴ میلیون نفر افزایش یابد. در همین راستا، سازمان ملل با ارسال کمک ۲۰۰ میلیون دلاری به کنیا برای تامین به موقع نیازهای مردم این کشور موافقت کرده است.

مقامات سودان جنوبی نیز با اعلام وضع فوق العاده از بحران غذایی ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر خبر داده اند. در یمن نیز بیش از ۷ میلیون نفر با ناامنی غذایی مواجه هستند.