معافیت مالیاتی هند برای پرداخت‌های نفتی ایران

 دهلی‌نو مالیات پول‌های نفت ایران را لغو کرد تا این کشور پول‌های نفت صادراتی سپرده‌گذاری شده در بانک‌های هند را خارج نکند. این تصمیم کمی بیش از یک سال پس از لغو تحریم‌ها علیه ایران گرفته شد. در عین حال، بانک خصوصی ایندوسیند در بمبئی داوطلب شده است تا همه تراکنش‌های مرتبط با ایران را تسهیل نماید.

دفتر مرکزی مالیات‌های مستقیم دولت هند در 23 فوریه در بخشنامه‌ای اعلام کرد درآمدهای دریافت شده از شرکت ملی نفت ایران به روپیه بابت فروش نفت خام به یک شرکت هندی از 16 آگوست 2016  به بعد از دریافت مالیات معاف است.

آجای ساهای، مدیرعامل و مدیر ارشد اجرایی فدراسیون سازمان های صادراتی هند گفت: «از آنجایی‌که دارایی‌های ایران به روپیه در هند به سرعت در حال پایان یافتن است، معافیت از دریافت مالیات شرکت ملی نفت ایران را به نگهداری بخشی از درآمدهای نفتی خود در هند تشویق می‌کند.»

وی افزود: « با توجه به اینکه پرداخت در معاملات با ایران هنوز تثبیت نشده است چراکه بانک‌های اندکی داوطلب همکاری شده‌اند، این اقدام به سود صادرکنندگان هندی خواهد بود.»

ساهای ادامه داد: «ادامه مکانیزم ارز آزاد خارجی و مکانیزم پرداخت به روپیه به ویژه در زمانی که ارز ایران با نوسانات شدید مواجه می‌شود، به صادرکنندگان هندی و واردکنندگان ایرانی حق انتخاب بیشتری می‌دهد.»

قبلا، به علت تحریم‌های اقتصادی ایران، هر دو کشور در سال 2012 تصمیم گرفته بودند تا 45 درصد پرداخت‌های نفت صادراتی ایران به روپیه پرداخت شود و در بانک هندی یوسی‌اُ سپرده گذاری شود. در عوض، ایران نیز از این مبالغ برای واردات از هند استفاده کند. اکنون پس از لغو تحریم‌ها و کاهش مبالغ این حساب، موجودی آن برای پرداخت پول 3 ماه صادرات کالاهای هندی به ایران کافی نیست.