افزایش تعرفه ها واردات بی رویه را کنترل نکرد

رضا پدیدار عضو اتاق بازرگانی تهران در خصوص راهکارهای تنظیم بازار عنوان کرد: شناخت بازار و رفع موانع موجود در آن باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد، در غیر این‌صورت نمی‌توان گزارش مناسبی را از عملکرد بازار ارائه داد، ضمن اینکه با سنجش ظرفیت کارخانجات، می‌توان تعرفه مناسبی برای تولیدات تعریف کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا افزایش تعرفه واردات می‌تواند دردی را دوا کند، افزود: این امر یکی از راهکارهای مهم تلقی می‌شود، اما در برخی از زمینه‌های اساسی و بنیادین کشور مانند بهداشت و سایر پارامترهایی که زیرساخت‌های اقتصادی کشور را قوی می‌کند، این افزایش راهگشا نخواهد بود.

پدیدار ادامه داد: در برخی از موارد که پتانسیل موجود برای تولید کالاها در کشور وجود ندارد، اقدامات نباید در راستای افزایش تعرفه انجام شود و دولت می‌بایستی راهکارهایی دیگری را ارائه دهد .

وی با بیان اینکه افزایش تعرفه واردات در برخی از موارد اقتصاد کشور را متضرر می‌کند، افزود: گاهی وارد کنندگان به دلیل بالا بودن این تعرفه اقدام به ورود مواد اولیه نامناسب کرده و بدین طریق پیکره اقتصاد را دچار معضلاتی می‌کنند، لذا باید اقدامات کارشناسانه‌تری در این خصوص انجام شود.

این عضو اتاق بازرگانی تهران در پایان بیان کرد: در وهله نخست باید در داخل بازار و با محاسبه دقیق قیمت نهایی کالا‌ها، زمینه در داخل کشور برای تحقق این امر ایجاد شود، سپس مواردی مانند تعرفه واردات را مورد بررسی قرار داد.