پرونده دستمزد۹۶ بسته شد

در هفته ای که پشت سر گذاشتیم آماری که توسط مراجع رسمی کشور از جمله بانک مرکزی و مرکز آمار ایران منتشر شد نشان داد اقتصاد ایران آنگونه که مسئولان دولت یازدهم وعده اش را داده بودند، هنوز در مسیر درستی قرار نگرفته است. با هم نگاهی خواهیم داشت به مهمترین خبرهای اقتصادی ایران در هفته ای که گذشت:

پرونده دستمزد۹۶ بسته شد/حداقل دستمزد۹۳۰هزارتومان؛ افزایش۱۴.۵درصدی

شورای عالی کار در آخرین جلسه خود که ۱۲ ساعت به طول انجامید توانست با جلب نظر شرکای اجتماعی درباره حداقل دستمزد سال ۹۶ کارگران به جمع بندی برسد. براین اساس، با موافقت نمایندگان کارگری، کارفرمایی و نمایندگان دولت تصویب شد که حداقل دستمزد کارگران برای سال۹۶ با افزایش ۱۴.۵ درصدی به رقم ۹۳۰هزار تومان برسد؛ افزایش حقوق سایر سطوح دستمزدی نیز افزایش ۱۲درصدی به اضافه روزانه ۶۷۶۸ ریال خواهد بود.

رشد تولید بنگاههای بزرگ صنعتی به ۶.۸درصد رسید

بر اساس اعلام بانک مرکزی، نرخ رشد تولید کارگاه های بزرگ صنعتی کشور طی ۹ ماهه سال جاری به ۶.۸ درصد رسید.

براساس اعلام این بانک، شاخص کل تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی کشور(کارگاه‌های دارای ۱۰۰ نفر پرسنل و بیشتر) در ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۵ بر مبنای سال پایه ۱۳۹۰ به عدد ۹۶.۹۹ رسید که در مقایسه با ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۴ معادل ۶.۸ درصد افزایش یافته است.

صادرات «کالا در برابر نفت» روسیه به ایران به ۴۵میلیارد دلار می‌رسد

نماینده تجاری روسیه در ایران گفت: حجم کالاهایی که روسیه به ایران تحت عنوان قرارداد «نفت در برابر کالا» تحویل خواهد داد به ۴۵ میلیارد دلار در سال خواهد رسید.  

 «آندری لوگانسکی» تصریح کرد: در راستای اجرای این برنامه، قید شده که ۵۰ درصد پرداخت بصورت نقدی  و ۵۰ درصد پرداخت در قالب دریافت نفت ایران به ازای مبادله کالا است.

واحدهای فاقد متقاضی مسکن مهر خوابگاه دانشجویی می‌شود

قائم مقام وزیرراه وشهرسازی در امورمسکن مهر ازتحویل تمام واحدهای بدون معارض مسکن مهر تاپایان دولت یازدهم خبر دادو گفت:واحدهای فاقد متقاضی ممکن است خوابگاه دانشجویی شود.  احمد اصغری مهرآبادی درمراسم افتتاح ۱۲۰۰واحد مسکن مهر پردیس گفت:براساس برنامه ۲ میلیون و۲۰۰هزار واحد مسکن مهر باید ساخته وتحویل شوند که هم اکنون ۱میلیون و ۹۳۵ هزارواحد ساخته شده است. به گفته وی، جدا از ۱۵ هزار واحد مسکن مهر که در بافت فرسوده است، ۶۵ درصد از  ۲۵۵ هزار واحد آن دارای مشکلات عدیده و ۱۱۰ هزار واحد آن فاقد متقاضی هستند.

نرخ بیکاری ۹۵ اعلام شد/افزایش ۱.۴ درصدی بیکاری

بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار سال ۹۵ که توسط مرکز آمار ایران منتشر شد، نرخ بیکاری در سال جاری با افزایش ۱.۴ درصدی، ۱۲.۴ درصد اعلام شد.

 بر اساس نتایج این طرح در سال جاری ۳۹.۴ درصد جمعیت در سن کار (۱۰ ساله و بیشتر)، از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند که نرخ مشارکت اقتصادی را نشان می‌دهد؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. همچنین نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کمتر بوده است. علاوه بر این،  ۱۲.۴ درصد از جمعیت فعال، بیکار بوده‌اند. بر اساس این نتایج، نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

مردم برای واریز سود سهام عدالت حساب بازکنند

رئیس سازمان خصوصی سازی به فاصله یک هفته پس از رونمایی سامانه ساماندهی سهام عدالت توسط معاون اول رئیس جمهور بازهم به جمع خبرنگاران آمد و اعلام کرد: مردم برای دریافت سود سهام عدالت باید حساب بانکی باز کرده و بزودی پس از فراخوان سازمان خصوصی سازی، شماره حساب خود را جهت واریز سود، به ما اعلام کنند.

وی تصریح کرد: مرحله دوم ساماندهی سهام عدالت، توزیع سود است که مقدمات آن برای فراخوان سازمان خصوصی سازی برای ٤٩ میلیون نفرجهت ارایه شماره حساب جهت واریز سود در حال انجام است، اما فایل شماره حساب ها برای راستی آزمایی در اختیار بانکها قرار می گیرد و آن هایی که صحیح باشد در سامانه سهام عدالت ثبت می شود. این در حالی است که شماره تلفن نیز درخواست می شود. وی افزود: از بیست فروردین به بعد اگر شماره حساب فعالی در بانکها ندارند باید به بانک مراجعه کرده است و حساب فعال باز کنند اما باید از بیست فروردین حساب در بانک باز شود.

تغییر سال پایه حسابهای ملی و فصلی از خرداد ۹۶

معاون مرکز آمار ایران طی نشستی خبری در جمع خبرنگاران علت اختلاف شاخص های اعلامی از سوی این مرکز با بانک مرکزی را تفاوت در سال پایه محاسبات عنوان کرد و گفت: در سال آینده،  شروع به تغییر سال پایه محاسبات به ۹۵ خواهیم کرد که اکنون قیمت گیری آن در حال انجام است ولی احتمالا تا سال ۹۷ سری زمانی قیمت ها را به ۹۵ تغییر خواهیم داد.  

نرخ رشد جمعیت ۱.۲۴درصد شد/ خانه‌های خالی دو برابر شده است

رئیس مرکز آمار ایران هم طی نشستی خبری در جمع خبرنگاران با تشریح جزییات آمار سرشماری نفوس و مسکن سال ٩٥، نرخ رشد جمعیت کل را ۱.۲۴ درصد اعلام کرد و گفت: تعداد خانه‌های خالی دو برابر شده است. امیدعلی پارسا گفت: کل جمعیت کشور در سال ١٣٩٥ به ٧٩ میلیون و ٩٢٦ هزار و ٢٧٠ رسید که نسبت به سال ١٣٩٠ نزدیک به ٤ میلیون و ٧٧٦ هزار  نفر افزایش یافته است.

جزئیات رشد اقتصادی ۹ماهه امسال/ رشد اقتصاد بدون نفت ۱.۹درصد است

معاون بانک مرکزی اواخر هفته در جمع خبرنگاران رشد اقتصادی ۹ ماهه کشور را ۱۱.۶ درصد اعلام کرد و گفت: رشد اقتصادی نه ماهه امسال بدون احتساب نفت ۱.۹ درصد است. پیمان قربانی گفت: در نه ماهه امسال، رشد گروه کشاورزی ۴.۲ درصد، گروه نفت ۶۵.۴ درصد، گروه صنایع  و معادن  ۰.۳ درصد بوده است و در گروه خدمات رشد ۲.۴ درصدی را شاهد بوده ایم.

وی تاکید کرد: در گروه صنایع و معادن بخش معدن به منفی ۰.۲ درصد بهبود یافته  و بخش برق، آب و گاز رشد ۵.۱ درصدی، صنعت ۵.۸ درصد و ساختمان منفی ۱۷.۱ درصد بوده است.

دوندگی دولت نتیجه نداد

اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران در گزارشی با استناد به آمار اعلامی از سوی بانک مرکزی درباره میزان بدهی دولت به بخش خصوصی اعلام کرد: میزان بدهی دولت علیرغم همه دوندگی ها، افزایش یافته است.

در گزارش اتاق تهران آمده است: گزارش بانک مرکزی در آذرماه سال جاری نشان می‌دهد که رقم بدهی بخش دولتی به بانک‌ها ۲۰۹ هزار میلیارد تومان برآورد شده است که از این میزان حدود ۱۸۰ هزار میلیارد مربوط به خود دولت است و مابقی آن به شرکت‌ها و مؤسسات وابسته دولتی مربوط می‌شود. بر اساس اطلاعات بانک مرکزی رقم بدهی دولت در آذرماه ۹۵ نسبت به آذرماه ۹۴ حدود ۲۵ درصد رشد داشته است. دولت تلاش می‌کند با استفاده از ابزارهای نوین مالی بدهی را که از دولت‌ها نهم و دهم به ارث برده تسویه کند اما آمار نشان می‌دهد که باوجود همه دوندگی‌ها، بدهی‌های دولت رشد کرده است. به نظر می‌رسد سال آینده با توجه به زمینه‌سازی برای پرداخت بدهی با  ابزارهای نوین، موعد تعیین‌کننده‌ای برای نتیجه دهی تلاش های دولت یازدهم باشد.

صادرات صنعتی در پاییز ۶.۳درصد افت کرد

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، ارزش دلاری صادرات محصولات صنعتی در پاییز ۱۳۹۵ نسبت به فصل مشابه سال قبل، از رشد ۱۳.۶۶ درصدی برخوردار شده؛ اما درصد تغییرات آن نسبت به فصل گذشته ۶.۳۳ درصد، منفی بوده است.

دو پروژه دیگر به مجری «ای تی سی» تهران-مشهد واگذار شد

اواسط هفته گزارشی ارائه شد که علیرغم شائبه‌هایی که در مورد ضعف سیستم «ای، تی، سی» محور تهران-مشهد  مطرح شد و یکی از عوامل بروز حادثه برخورد دو قطار در سمنان بود، اجرای دو پروژه دیگر به شرکت مجری این سیستم واگذار شد.

افزایش بدهی بانکها به بانک مرکزی/رشد ۱۷۳ درصدی بدهی نسبت به اسفند

گزیده آمار اقتصادی که شنبه این هفته از سوی بانک مرکزی اعلام شد، علائم نگران کننده ای از افزایش بدهی های نظام بانکی کشور به بانک مرکزی را به ثبت رسانده است. بر این اساس بدهی بانکها به بانک مرکزی در ده ماهه منتهی به دیماه، ۲۵ هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان رشد کرده است. در این میان دیون بانکهای غیردولتی و موسسات اعتباری نسبت به اسفندماه سال جاری با رشد ۱۷۳.۳ درصدی مواجه بوده است. در واقع، آمار بانک مرکزی حکایت از آن دارد که بدهی بانکهای غیردولتی و موسسات اعتباری ۳۴ هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان شده که نسبت به اسفندماه سال ۹۴ معادل ۲۱ هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان افزایش را نشان می دهد.

چک برگشتی دلیل ۶۰ درصد از زندانیان جرائم غیرعمد

رئیس اتاق بازرگانی ایران در جلسه صبحانه کاری که با حضور حجت الاسلام و  المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای، معاون اول قوه قضاییه و جمعی از فعالان اقتصادیبا اشاره به اینکه ۶۰ درصد پروندهای جرایم غیرعمد مربوط به دارندگان چک برگشتی است، گفت: ممنوع الخروجی فعالان اقتصادی جزو حقوق شهروندی است.

نقدینگی در مسیر صعود/نقدینگی از مرز ۱۱۹۶ هزار میلیارد تومان گذشت

 جدیدترین گزارش بانک مرکزی از خلاصه دارایی ها و بدهی های سیستم بانکی که شنبه گذشته منتشر شد،  حکایت از نقدینگی ۱۱۹۶ هزار میلیارد تومانی دارد. بر این اساس میزان نقدینگی دی ماه امسال نسبت به دی سال ۹۴ حکایت از رشد ۲۶ درصدی و نسبت به اسفندماه سال گذشته نیز حکایت از رشد ۱۷.۶ دارد.

در این میان سهم پول حدود ۱۵۱ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به دی ماه سال گذشته ۲۷.۸ درصد و نسبت به اسفندماه سال قبل هم ۱۰.۴ درصد رشد داشته است. این در حالی است که سهم شبه پول ۱۰۴۵ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به دی ماه سال گذشته ۲۵.۸ درصد و نسبت به اسفندماه ۹۴ هم ۱۸.۷ درصد رشد داشته است.

دومین ایرباس ایران وارد فرودگاه مهرآباد شد

دومین ایرباس قرارداد ایران‌ایر و کمپانی ایرباس و اولین ایرباس مدل A۳۳۰-۲۰۰  روز شنبه گذشته طی مراسمی در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست و وارد ناوگان هوایی ایران‌ایر شد.