تسهیلات جدید وزارت صنعت برای حمایت از ‌تولید

علی یزدانی  در حاشیه بازدید از شهرک صنعتی فریدن در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سالی که با نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده است، راه نجات کشور هم می‌تواند سیاست‌گذاری در راستای مسائل اقتصادی باشد.

وی تصریح کرد: در هر منطقه‌ای و متناسب با ظرفیت‌های آن منطقه، می‌بایست استقرار صنایع مستند در آن با اولویت اول پیش‌بینی شود. آن‌چه که به عنوان ظرفیت در شهرستان‌های فریدن، فریدونشهر، بویین و میاندشت و چادگان در غرب اصفهان و همجوار با استان لرستان واقع شده است، پتانسیل‌هایی در صنایع تبدیلی و در کانی غیر فلزی است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، بیان کرد: در کنار این 2 پتانسیل مهم، ظرفیت‌های دیگری در صنایع فلزی، شیمیایی و نساجی در این منطقه وجود دارد.

وی گفت: در این شهرک که چند سالی است از تاسیس آن می‌گذرد، بنابر استقرار صنایع مهم، زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده‌ایم و سرمایه‌گذاری به عنوان موضوع اصلی باید محقق شود.

یزدانی اظهار داشت: اکثر صنایعی که در این شهرک وجود دارد، در ارتباط با کانی غیرفلزی مانند مصالح ساختمانی و آسفالت است. صنایع دیگری همچون نساجی و شیمایی هم مجوز کار دریافت کرده اما شروع به کار نکرده‌اند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، ادامه داد: تصمیمی که برای حمایت از این شهرک و شهرک‌های این چنینی باید اتخاذ شود، راغب شدن سرمایه‎گذار برای سرمایه‌گذاری است. حق انتفاع 22 هزار تومان تعیین شده که قرار است با 10 درصد پیش‌پرداخت و یک سال تنفس و اقساط 4 ساله دریافت ‌شود.

وی گفت: با توجه به شرایط منطقه قرار بر این شد که این مبلغ را به میزان 50 درصد کاهش داده که حداکثر شرایطی است که برای حمایت از سرمایه‌گذاری جهت استقرار صنایع می‌توانیم داشته باشیم. ساخت کارگاه‌های تولیدی با مساحت 200 متر به بالا از موارد قابل توجه دیگری است که می‌تواند در این منطقه احداث شود و قرار است این اتفاق با شرایط ویژه رخ دهد.

یزدانی درباره کارگاه‌های کانی غیرفلزی اظهار داشت: این کارگاه‌ها نیز با همان شرایط در این منطقه استقرار پیدا می‌کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، بیان کرد: راه‌کار اصلی ایجاد اشتغال در منطقه، ایجاد کارگاه‌های متوسط و بزرگ است که پتانسل خوبی در این منطقه وجود دارد ولی عدم استقبال سرمایه‌گذاران، موقعیت نامناسب شهرک است و قرار بر این شد که با همکاری فرمانداری، ناحیه جدیدی را برای فعالیت‌های صنایع غذایی به عنوان پتانسل مهم منطقه در نظر گرفت.

وی ادامه داد: ورودی شهرک نیز بایستی به گونه‌ای طراحی شود که برای جذب سرمایه‌گذار در منطقه جاذب‎‌تر باشد.

یزدانی گفت: طرحی نیز در حوزه معاونت روستایی و مناطق کم‌تر توسعه یافته در حوزه صنایع پوشاک، دارویی و سنگ‌های نیمه قیمتی در دولت مطرح است که در این منطقه نیز این 3 حوزه پتانسیل خوبی دارد.      

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان اظهار داشت: پوشاک به عنوان یکی از صنایع مورد نیاز داخل کشور است که قاچاق این کالا هم به شدت در حال شکل‌گیری است، امیدواریم با تعامل با سازمان صنایع و معادن استان، فرمانداری و نماینده مجلس راه‌کارهای خوبی در این بخش انجام گیرد.