دولت یازدهم هم در مدیریت بازار ارز «احمدی‌نژادی» عمل می‌کند

گروه اقتصادی- اصغر سمیعی در گفت‌وگو با افکارنیوز درباره وضعیت بازار ارز اظهار داشت: از شهریورماه سال 1389 بازار ارز از خواب طولانی 12ساله بیدار شده و دلیل آن نیز، نهیب تحریم‌های ظالمانه بود.

وی افزود: این اتفاق موجب شد که نرخ ارز از فشار دستوری خارج شود و تا حدی به سمت واقعی حرکت کند؛ به‌طوری که در پایان سال 1391 از قیمت واقعی نیز تا اندازه‌ای بالاتر رفت.

رییس اسبق کانون صرافان با بیان این‌که پس از آن، تا حدی نرخ ارز تعدیل شد، تصریح کرد: با روی کار آمدن دولت یازدهم، نرخ دلار حدود 3 هزار و 200 تومان بود؛ این رقم، همان نرخی بود که آقای سیف، رییس‌کل بانک مرکزی در آن زمان نرخ واقعی عنوان کرد.

سمیعی عنوان کرد: در طول 3 سال و نیم گذشته و در دوره دولت جدید، اما هیچ حرکتی صورت نگرفت که نرخ ارز متعادل شود.

وی ادامه داد: در واقع نرخی که از نگاه آقای سیف، واقعی عنوان کرد، به سرعت و بی‌علت با نوسان و کاهش روبه‌و شد و به کمتر از 2 هزار و 800 تومان کاهش یافت. اما بعد از آن، با نوسان ساختگی قیمت‌ها کم و زیاد شد؛ بی‌آن‌که به نرخ سود و تورم داخلی و خارجی که مبنایی برای تعیین نرخ ارز است، دقت کنند.

رییس اسبق کانون صرافان متذکر شد: ما وقتی از اقتصاد مقاومتی صحبت می‌کنیم، باید متضاد آن را هم بشناسیم تا بتوانیم آن را درک کنیم. اما به نظر می‌رسد متضاد اقتصاد مقاومتی - اقتصاد تسلیم‌طلبانه باشد.

سمیعی تاکید کرد: اگر ما بخواهیم دقیقا بر عکس اقتصاد مقاومتی عمل کنیم، باید مطابق ضوابط اقتصاد جهانخواران کار کنیم.

وی یادآور شد: جهانخواران دو نوع اقتصاد دارند؛ یا دولتی و یا در دست سرمایه‌داران بزرگ.

رییس اسبق کانون صرافان گفت: شما ببینید ما در کشور چگونه عمل کرده‌ایم. در حوزه صرافی‌ها، تا‌ آن‌جایی که من مطلع هستم، از 700 صرافی خرده‌پا و مجوزدار، به‌علت سرمایه پایین، بیش از 500 صرافی در سال های اخیر تمدید مجوز نشده‌اند و جای آن‌ها را صاحبان سرمایه‌های بزرگ که هیچ‌گونه سابقه‌ای در امر صرافی نداشتند را گرفتند؛ تازه این‌ها به جز مجوزهایی است که به بانک‌ها برای ایجاد صرافی داده شده است.

سمیعی با بیان این‌که این بر عکس شعار دولت برای رونق کسب‌وکار برای اقشار متوسط جامعه است، افزود: البته این را هم اضافه کنم که تفاوت زیادی بین عملکرد این دولت با دولت های قبلی درباره مدیریت بازار ارز نمی بینم.