آمار نگران کننده از نرخ بیکاری جوانان تحصیل‌کرده

حمیدرضا فولادگر با حضور در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر گفت: برای تحقق سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری که عمدتاً حول موضوعات اقتصادی بود و نامگذاری‌های اقتصادی سال‌های اخیر به این نتیجه می‌رسیم که موضوع اصلی کشورمان اقتصاد است.

وی ادامه داد: در تداوم اجرای اقتصاد مقاومتی، محور بحث امسال هم تولید و اشتغال است.

فولادگر با اشاره به اینکه آمار رسمی نرخ بیکاری در کشور بر اساس فرمول اتحادیه جهانی کارگری 12 و نیم درصد است، افزود: نرخ بیکاری ما بر اساس اشتغال پایدار و مداوم حدود 24 تا 25 درصد است.

وی ادامه داد: نرخ بیکاری در قشر جوان و دانش آموختگان بیش از 30 تا 35 درصد است و این زنگ خطر بزرگی است که در جامعه به صدا درآمده است.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اصل 44 مجلس شورای اسلامی با اعلام "از نظر قانونی کمبود نداریم"، گفت: قانون رفع موانع تولید، قانون برنامه پنجم توسعه، قانون بهبود کسب و کار و قانون حداکثر استفاده از تولید داخل از جمله قوانینی است که در سال‌های اخیر برای حمایت از تولید و ایجاد اشتغال در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است.

فولادگر افزود: مهمترین مشکل تولید کننده ما رقابت با کالاهای خارجی است که واردات بی‌رویه و قاچاق کالا هم در این زمینه مزید بر علت است.

وی گفت: کمبود نقدینگی برای تولیدکنندگان، مشکلات مالیاتی و مشکلات بیمه‌ای از جمله تأمین اجتماعی از دیگر مشکلات است.

فولادگر ادامه داد: بیمه تأمین اجتماعی انحصاری است و همین موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی افزود: آیین‌نامه‌های اجرایی را به‌گونه‌ای می‌نویسند که راه‌های فرار از قانون را ایجاد می‌کند که در این زمینه‌ها باید مقررات‌زدایی کنیم.

فولادگر گفت: مجلس باید بر حسن اجرای قوانین نظارت بیشتری کند و اگر قانونی نیاز به اصلاح داشت آن را اصلاح کند و باید اتاق‌های بازرگانی، تعاون، صنعت و بقیه نهادهای موجود در فضای کسب و کار در این زمینه کمک کنند.

وی افزود: هیئت مقررات‌زدایی و سهولت فضای کسب و کار داریم که وزیر امور اقتصادی و دارایی رئیس آن است و از هر سه قوه و اتاق‌ها اعضایی در این هیئت وجود دارند که اختیارات لازم را دارند.

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اصل 44 مجلس شورای اسلامی گفت: نظام تعرفه‌ای برای کوتاه‌مدت خوب است اما در درازمدت پاسخگو نیست و باید روش‌های تشویقی و تنبیهی را در نظر بگیریم مثلاً برای ارتقاء بهره‌وری و کیفیت، جوایزی را در نظر بگیریم.

وی با تأکید بر اینکه قاچاق برای کشور مضر است، گفت: دستگاه‌های نظارتی باید نظارت خود را در این زمینه بیشتر کنند.

فولادگر با بیان اینکه کمبود نقدینگی از مشکلات مهم تولیدکنندگان است، گفت: بانک‌ها نیاز به اصلاح ساختار دارند.

وی افزود: ربوی شدن بانک‌ها برکت را از اقتصاد ما دور می‌کند.

نایب‌رئیس اتاق صنعت، معدن و تجارت ایران هم با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه برای ایجاد اشتغال باید سرمایه گذاری انجام شود، گفت: باید زمینه و بستر مناسب برای سرمایه گذاری را فراهم کنیم.

حسین سلاح‌ورزی افزود: هرچند در چهار سال اخیر از نظر سهولت فضای کسب و کار و رقابت پذیری بهبود نسبی داشتیم اما تا نقطه آرمانی و ایده‌آل برای از بین بردن بیکاری فاصله معناداری داریم.

وی گفت: برای جذب سرمایه گذاری باید محیط کسب و کار به‌معنای واقعی بهبود یابد و مناسب برای سرمایه گذاری باشد.

سلاح‌ورزی ادامه داد: حل معضل اشتغال فقط مربوط به دولت نیست بلکه بخش‌های دیگر از جمله مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه و دیگر ارکان حاکمیت باید پای کار بیایند تا بستر مناسب برای سرمایه گذاری ایجاد شود.

وی گفت: دیپلماسی، روابط بین الملل و حضور در منطقه هم در این زمینه اثرگذار است.

سلاح‌ورزی افزود: تا زمانی که بستر لازم را فراهم نکنیم وضع اشتغال و تولید بهبود نمی‌یابد.

نایب‌رئیس اتاق صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: 80 درصد مشکلات تولیدکنندگان در سه حوزه تأمین اجتماعی، مالیاتی و قوانین بانکی است.

سلاح‌ورزی افزود: هیئت مقررات‌زدایی اشکالات ساختاری دارد که باید اصلاح شود زیرا تنها سه عضو از بخش خصوصی در آن عضویت دارند.

وی گفت: در شرایط فعلی کشور، حمایت از تولیدات داخلی باید در قالب بسته فراگیر صورت گیرد و صرفاً از طریق نظام تعرفه‌ای نمی‌توانیم موجب تقویت توان تولید کشور شویم.

سلاح‌ورزی افزود: فعال شدن بازار سرمایه و اصلاح ساختار بانکی کشور راهکار مناسبی برای حمایت از تولید است.

وی اضافه کرد: بانک‌ها به‌علت مشکلات مختلف، در رقابت مخربی گرفتار شدند و هر کدام پیشنهاد سود بالاتر برای جذب نقدینگی بیشتر می‌دهند.

سلاح‌ورزی گفت: قیمت تمام‌شده پول هم برای بانک زیاد است و نمی‌توانند آن را ارزان در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند.