شبکه های اجتماعی در ادامه انتشار افسار گسیخته تصاویر و مطالبی که اطلاعات کامل و مشخصی  پیرامون آنها وجود ندارد، در روزهای اخیر حامل و منتشر کننده ویدئوهایی از پرتاب شدن یک خودرو به یک دره در استان خراسان بوده است.

اتفاقا همین نامعین بودن چند و چون رویدادها، مانند فیلم های سینمایی است که پایانی باز دارند، دست افراد، و گروه های مختلف را باز می گذارد تا هر کسی از ظن خود یار شود و براساس منافع فردی یا گروهی خود، به آن تفسیری دلخواه بچسباند.

در دو ویدئوی منتشر شده از اقدام چند شهروند در استان خراسان که گفته می شود در ارتفاعات نقندر بوده است،‌ ابتدا فیلمبردار و سایر دوستانش در جایگاه مناسب مستقر شده و براساس برنامه ریزی صورت گرفته، یکی از آنها یک دستگاه خودرو را راهی دره می کند. خودرو نیز در مسیر بیش از 50متری واژگون شده و پس از وارد شدن آسیب های فراوان در انتهای دره آرام می گیرد.

در ویدئوی دیگری که مشخصا لحظاتی بعد از ویدئوی نخست فیلمبرداری شده است، همان فیلمبردار و عده ای دیگر از دوستانش، اطراف خودرو تقریبا منهدم شده حلقه زده اند و به شوخی و خنده و تمسخر مشغول هستند.

دلیل و انگیزه این افراد از چنین صحنه آرائی مشخص نیست اما منتقدان همیشگی صنعت خودرو کشور، از این فرصت استفاده کرده و برای این ویدئوها،‌ تحلیل گری کرده و بر چسب اعتراض به کیفیت خودروهای داخلی را چسبانده اند.

 

معترضی که می خندد!

 
 
حال چند نکته قابل تامل را می توان شامل حال این رویداد دانست:

- در هیچ بخشی از این ویدئوها اشاره ای به انگیزه و دلیل این افراد برای چنین عملی عنوان نشده است. فرض محال اینکه این اقدام به نشانه اعتراض به کیفیت خودروهای داخلی صورت گرفته باشد، پرسش این است که چرا برنامه ریزان و تدارکچیان این اقدام، در ویدئوها و سناریوچینی های خود، کوچکترین اشاره ای به موضوع اعتراضی و انتقادی خود نکرده اند؟

-خودرویی که به دره پرت می شود، از محصولاتی است که حدود 8سال از توقف تولید آنها می گذرد و جزء محصولات از رده خارج به شمار می آیند. آیا اعتراض به کیفیت این محصول 8سال پس از توقف تولید آنها باید صورت گرفته باشد؟

-اگر بانیان و برنامه ریزان این اقدام، انسان های معترض و ناراحت هستند، پس دلیل خنده ها و قهقهه هایی که به وفور در این ویدئوها شنیده می شود،‌ چیست؟ شهروندانی چنین شاد و سرخوش، قطعا منطق و آرامش فکر کردن به نتیجه کاری که انجام می دهند را دارند. زیان چند ده میلیون تومانی کمترین نتیجه این حرکت آنان است.

-آیا منطقی است که یک انسان عادی با حال طبیعی، همراه با خنده و شوخی، لااقل 25میلیون تومان به خود ضرر بزند؟ راستی، شهروندانی که این خودرو را به دره پرتاب کردند، واقعا مالک یا مالکان این خودرو بوده اند؟ اگر ویدئوی دوم که پس از پرتاب خودرو به دره گرفته شده است را با دقت بیشتری ببینید، متوجه می شوید که برخی قطعات اصلی و بزرگ و کوچک خودرو از جمله موتور خودرو وجود ندارد. احتمالا از ای.سی.یو (مرکز کامپیوتری خودرو) هم خبری نیست. خودرو مورد نظر یک بدنه است و تمام! خودرویی که تقریبا اوراق شده و قطعات اصلی و ارزشمند آن که قابلیت استفاده داشته،‌ از آن جدا شده است. و حالا یک پرسش؛ اینکه قطعات اصلی و ارزشمند یک خودرو از آن جدا شود و مابقی جایی رها شود (یا در دره پرتاب شود) شیوه مرسوم و معمول سارقان خودرو نیست؟

-    احتمال سرقتی بودن خودروی پرتاب شده به دره چندان دور از ذهن نیست و به احتمال فراوان در روزهای آینده و از طریق پیگیری مراجع ذی صلاح مشخص خواهد شد اما نکته حائز اهمیت بهره برداری از چنین فرصت هایی برای افراد، گروه ها و جناح های خاص است که متاسفانه به یک رسم ناپسند تبدیل شده است.