نارضایتی مردم از وضعیت میوه در نوروز

به گزارش افکارنیوز، مسوولان دولتی در اسفند ماه بارها وعده دادند که با برنامه ریزی های انجام شاهد هیچ گونه کمبودی در زمینه میوه و ... در ایام نوروز نخواهیم بود و دولت به منظور مبارزه با گرانفروشی اقدام به عرضه میوه به قیمت دولتی خواهد کرد.

این وعده گویا فقط در تهران محقق شد زیرا در استان های دیگر و به ویژه شهرهای شمالی که هر سال در نوروز پذیرای چند میلیون مسافر هستندغرفه های عرضه میوه به قیمت دولت اصلا مشاهده نشد و شهروندان و مسافران مجبور شدند میوه و مایحتاج خود را با قیمت های گزاف خریداری کنند.

البته نکته جالب تر اینکه کیفیت سیب و پرتقال عرضه شده در شهرهای شمالی که خود مهد تولید مرکبات هستند اصلا خوب نبود به طوری که در سطح پرتقال هایی که در سطح شهرهای آمل ، نور، چمستان و ... عرضه شده بود ، کپک ها قابل مشاهده بود.

سیب های عرضه شده در سطح شهر نیز دست کمی از پرتقال ها نداشت به طوری که کپک هایی در قسمت ابتدایی و انتهایی سیب ها قابل مشاهده بود اما با این حال قیمت این میوه های بی کیفیت بسیار بالا بود به طوری که سیب به قیمت کیلویی 5هزار تومان و پرتقال با قیمت کیلویی بین 5800 تا 6500 تومان به دست مصرف کننده می رسید.

مشاهدات میدانی خبرنگار افکارنیوز نشان داد که هیچ گونه نظارتی بر عملکرد مغازه های میوه فروشی در سطح این شهرهای شمالی صورت نگرفته بود زیرا در ایام نوروز قیمت ها همچنان در این محدوده ها بود و کاهشی مشاهده نشد.

«علی ،‌ف» یکی از کسبه چمستان درباره گرانی پرتقال گفت: سال 95 سرما و برف باعث سرما زدگی و از بین رفتن مرکبات شمال کشور شد و کسبه برای تامین میوه شب عید به تهران مراجعه کرده و یا سفارش دادند و از آنجا پرتقال های جنوبی و ترکیه ای را خریداری کردند به همین دلیل هزینه حمل و ... نیز بر قیمت اولیه افزوده شده است.

وی توضیح داد:‌ در زمستان دولت پرتقال های باقی مانده در شمال را از کشاورزان و باغداران خریداری کرد اما گویا استان های شمالی سهمی از آن نداشته اند زیرا پرتقال های موجود در شهر،‌محلی نبوده و برای سایر نقاط کشور است.

وی درباره علت بی کیفیت بودن میوه ها به ویژه سیب گفت: بعضی از مغازه داران و تاجران چند ماه قبل سیب ها را خریداری کرده و در ایام نوروز به بازار عرضه کردند به دلیل ماندن طولانی در انبارها بعضی از سیب ها کپک زده و یا خراب شده بودند.

وی بیان کرد:‌به دلیل گرانی میوه،‌امسال میزان فروش ما کمتر از سال گذشته بوده و مردم با دیدن قیمت ها و کیفیت محصولات از خرید پشیمان می شوند.

ادامه بررسی ها نشان داد که قیمت هر کیلو موز در نوروز 96 بین 4500 تا 5 هزار تومان در نوسان بود که با قیمت های اولیه در میدان میوه و تره بار تفاوت فاحشی داشت.

نارنگی نیز به قیمت هر کیلو 11هزار تومان عرضه شد و توت فرنگی نیز در بسته بندی های کوچک 200 گرمی بین 3هزار تا 5 هزار تومان به دست مصرف کننده رسید.

البته نابسامانی بازار میوه تنها مختص شهرهای شمالی و استان های مسافر پذیر بنود و گویا در سایر استان ها نیز این مساله قابل مشاهده بوده به طوری که رئیس اتحادیه میوه و سبزی اعلام کرد: در ایام نوروز سیب درختی و موز با قیمت‌های بالا به مصرف کنندگان عرضه شد و نظارتی وجود نداشت.

سید حسین مهاجران  اظهار کرد: در ایام عید هرکیلوگرم سیب درختی که نرخ تمام شده آن بین 1900 تا 2هزار تومان بود با قیمت 5 تا 7 هزار تومان به مردم فروخته شد.

وی تصریح کرد: قیمت جهانی موز بین 3100 تا 3200 تومان است و در طول سال گذشته  این میوه به نرخ 3500 تومان به فروش می‌رفت که هم برای واردکنندگان و هم برای مصرف کنندگان قیمت خوبی بود اما از یک ماه مانده به عید نرخ این میوه به4500 تومان و در طول ایام نوروز تا 6500 تومان افزایش یافت.

وی تاکید کرد: عرضه کنندگان سیب و موز ضربه زیادی به مصرف کنندگان در ایام نوروز وارد کردند.

مهاجران گفت: قیمت پرتقال وارداتی و داخلی با کیفیت 8هزار تومان است و پرتقال‌های وارداتی قاچاق هستند که توزیع کنندگان با ترفندهای گوناگون آنها را عرضه می‌کنند و این مساله از چشم بازرسان پنهان می‌ماند.  

با توجه به موارد مطرح شده باید گفت برخلاف انتظارات دولت نتوانست اقدام موثری در زمینه کنترل وتعدل قیمت ها انجام دهد هرچند عرضه میوه به قیمت دولتی در پایتخت کار خوبی بود اما دولتمردان فراموش نکنند که ایران تنها در تهران خلاصه نمی شود و سایر شهرها نیز در نوروز پذیرایی مسافران هستند بنابراین انتظار می رفت نسبت به عرضه میوه ارزان و به نرخ دولتی در استان ها و شهرهای دیگر نیز اقدام شود.

مهرنوش حیدری