زنگنه: ایران با کاهش واردات نفت هند مشکلی ندارد

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ظهر امروز در حاشیه جلسه هیأت دولت در پاسخ به این سوال که واکنش شما به تهدیدات هندی‌ها مبنی بر کاهش 50 درصدی واردات نفت از ایران در صورت در اختیار قرار داده نشدن قرارداد توسعه میدان نفتی «فرزاد بی» چیست، گفت: هند از مشتری‌های خوب ما هست و علاقه داریم روابطمان را با این کشور توسعه دهیم. اگرهم این میزان را کاهش دهند مشکلی نداریم، زیرا ما مشتری‌های زیادی داریم و تقاضا برای نفت ما بیش از ظرفیت فعلی صادراتی ما است.

وی افزود: رئیس‌جمهور قولی را به نخست‌وزیر هند در سال گذشته داده بودند که تا سپتامبر یعنی شهریور ماه به طرف هندی وقت داده شود که به‌طور انحصاری برای توسعه این میدان نفتی مذاکره کنیم که در آن تاریخ آنها پیشنهاداتشان را ندادند که ما تا ماه دسامبر و آخر سال 2016 وقت دادیم، اما پیشنهاداتی که دادند برای ما قابل قبول نبود، لذا تقریباً پیشنهاداتی که طرف هندی داده، در طول 30 سال هیچ چیز عاید ما نمی‌شود و تقریباً هرچه که تولید می‌شود، طرف هندی به عنوان دستمزد و هزینه عملیات برمی‌دارد، لذا ما که قصد نداریم نفت را همین‌جوری تولید کنیم و دلمان خوش باشد که یک میدان نفتی یا گازی توسعه می‌دهیم؛ چراکه هدفمان از توسعه میدان‌های نفتی و گازی، درآمد است.

وزیر نفت اضافه کرد: اکنون در حال انجام اقدامات دیگری هستیم تا طرف‌های دیگری هم بیایند و روش‌های دیگری را برای این میدان در نظر بگیریم.

زنگنه با بیان اینکه اخیراً همکاران بنده نامه‌ای را برای طرف هندی نوشته‌اند که این آخرین نامه است و اعلام آمادگی مذاکره با مقامات سیاسی صورت گرفته، افزود: باید شرایط معقول فراهم شود. ما نمی‌توانیم قراردادی ببندیم برای 30 سال با تهدید، لذا هیچ گاه کار با تهدید جلو نمی‌رود و ما علاقه داریم با طرف هندی توسعه روابط دهیم، چه در بخش توسعه میدان‌ها و چه معاملات پتروشیمی، ولی این زبان آنها، زبان خوبی نیست و بهتر است با زبان انصاف در منطق تجاری صحبت شود.

وی در پاسخ به این سوال که میزان فروش نفت را در سال 96 چه مقدار پیش‌بینی می‌کنید، گفت: برآوردمان برای دولت، متوسط نفت و میعانات گازی، صادرات 2.4 میلیون بشکه در روز است.