محاکمه معاون بانک خلق ترکیه به اتهام نقض تحریم‌‌های ایران

پرونده بانکدار ترکی که هفته گذشته در فرودگاهی در نیویورک دستگیر شد، پس از اینکه یک هیئت منصفه آمریکایی وی را به تبانی برای کمک به ایران در زمینه پولشویی از طریق سیستم مالی آمریکا متهم کرد، یک گام به محاکمه نزدیک‌تر شده است.

اتهام محمد هاکان آتیلا، معاون بانک « ترکیه هالک بنکاسی»، یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های ترکیه، تا حد زیادی یک رویه قانونی است که وی را به پرونده رضا ضراب، تجار ترک ایرانی‌تبار اضافه می‌کند.

آتیلا متهم است که از بانک متبوعش برای کمک به ضراب برای پنهان کردن تراکنش‌ها به نفع ایران به صورت قراردادهای مواد غذایی استفاده کرده است. قراردادهای فروش مواد غذایی از تحریم‌های آمریکا معاف است. آتیلا دستگیر شده و قرار است که هفته آینده در دادگاه فدرال منهتن محاکمه شود. وی هنوز دادخواستی ارائه نداده است.

آتیلا به تبانی برای فریب آمریکا و تبانی برای نقض قانون (IEEPA) آمریکا متهم است. این قانون به آمریکا اجازه می‌دهد تا تحریم‌های مالی و اقتصادی علیه کشوری اعمال کند که تهدید به نظر می‌رسد.

پروند رضا ضراب، به موضوعی پر سر و صدا در آمریکا تبدیل شده است و بر روابط دیپلماتیک با ترکیه تاثیر گذاشته است. ضراب، رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک و میشائیل موکاسی، دادستان سابق را به عنوان وکلای خود اختیار کرده است. این دو نفر با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه دیدار و خواهان مذاکرات در سطوح بالای آمریکا در این زمینه شده‌اند.