ضربات سنگین سود تسهیلات بانکی بر پیکر نحیف تولید

گروه اقتصادی – اگر پای درد و دل تولید کنندگان خرد و کلان بنشینید بیشتر آنها از نبود حمایت های دولتی، سختی گرفتن وام،‌ سود بالای تسهیلات بانکی، رکود عمیق بازار و ... گلایه داشته و براین باورند که در چند سال گذشته و با وجود اعلام رسمی مسوولان از کاهش تورم، با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند.

 

به گزارش افکارنیوز،‌ به دلیل وضعیت نامناسب تولید در کشور هر از چندی خبر ورشکستگی صنایع، کارخانه های قدیمی و با اصالت و بیکار شدن تعداد زیادی از کارگران به گوش می رسد.

 

بسیاری از تولید کنندگان خرد نیز وضعیت بهتری نداشته و روز به روز اوضاع کاری شان بدتر شده و مجبورند میران تولید خود را کاهش داده و به حداقل برسانند در حالی که برای ادامه مسیر چاره ای جز گرفتن وام با سودهای کلان ندارند و در نهایت این سودها کار دستشان داده و در نتیجه نبود بازار کاری توان پرداخت اقساط را نداشته و معوقات مشمول دیرکرد شده و ادامه این چرخه سبب نابودی و ورشکستگی آنها می شود.

سود و جرایمی که از دیدگاه مراجع عظام تقلید و شرع مقدس اسلام به شدت نهی شده به طوری که در طول سال 95 حداقل در 60  مورد مراجع عظام تقلید نسبت به عملکرد ربوی بانکها واکنش های اعتراضی جدی داشته ‌اند که از نخستین روزهای سال گذشته آغاز شده و تا آخرین روزهای اسفند ادامه داشته و جالب اینکه بی توجهی بانک سبب شده تا مراجع عظام در سال 96 نیز به تذکرات خود ادامه دهند.

مراجع چه می گویند؟‌

امام خمینی(ره):

*ربا از "زنا با محارم" بدتر است

*اگر ربا از بانکها حذف نشود، جمهوریمان "اسلامی" نیست

(صحیفه امام خمینی؛ جلد ١٨؛ صفحه ٤٣٤)

منطبق با فتوای رهبر معظم انقلاب

آیا صرف مشخص بودن مقدار سود سپرده‌گذاری در بانک، ربا است؟

پرسش: بانکها هر ماه به سپرده‏گذاران در برابر سپرده‏های آنان مقداری سود و بهره می‏دهند. با توجه به اینکه مقدار سود حتّی قبل از بکارانداختن سرمایه‏ها در فعالیتهای اقتصادی، معیّن است و صاحب سرمایه در خسارت ناشی از کار شریک نیست، آیا سپرده‏گذاری در این بانکها به قصد دستیابی به آن سود جایز است؟

*پاسخ: در صورتی که سپردن این اموال به بانک به عنوان قرض و به قصد دستیابی به سود آن باشد، واضح است که این همان قرض ربوی است که از نظر تکلیفی حرام می‏باشد و سود مورد نظر هم همان رباست که شرعاً حرام می‏باشد.

ولی اگر به عنوان قرض نباشد بلکه به قصد بکارانداختن پول توسط بانک در معاملات حلال شرعی باشد اشکال ندارد و تعیین مقدار سود قبل از شروع به کار با آن پولها و همچنین شریک نبودن صاحبان پولها در خسارتهای احتمالی ضرری به صحّت‏ قرارداد مذکور نمی‏زند.

 آیت‌الله نوری همدانی:

*دیرکرد و ربا سبب از کار افتادن چرخ تولید می‌شود

*بارها تأکید کرده‌ایم دیرکردی که بانک‌ها دریافت می‌کنند ربا و حرام  است، ولی متأسفانه هنوز انجام می‌پذیرد.

* اگر بانک ها دست از ربا برنداشتند، مردم پول های خود را به بانک ها ندهند.

آیت‌الله مکارم شیرازی:

*غبار "ربای بانکی" همه جامعه را گرفته‌ است

*اگر بانک ها ربا خواری کنند همه آلوده می شوند، پول ها در بانک ها با هم مخلوط می شود و غبار آن بر همه می نشیند، واقعا این مسأله مشکل بزرگی شده است و سبب می شود دعاها مستجاب نشود، توفیقات کم شود و بلاها افزایش پیدا می کند؛ این مسائل باید از ریشه اصلاح شود که اگر اینگونه نباشد همه آلوده می شوند از همین پول ها مواد غذایی، پوشاک و مسکن تهیه می شود و مشکلاتی ایجاد می کند.

*راهکار این است که بانک ها اسلامی به معنای واقعی شوند نه این که اسلامی صوری باشند، وقتی اسلامی صوری باشد به جای این که کارمزد تمام دوره 4 درصد باشد، به نام قرض الحسنه رباخواری می کنند، اگر واقعا بانکداری اسلامی شود مشکل حل خواهد شد، بانکداری از غرب آمده و بانکداری غرب رباخوار است اما رباخواری آن ها از رباخواری بانک های ما کمتر است.

آیت‌الله جوادی‌آملی

*با وجود بانک‌های ربوی تولید سامان نمی‌گیرد

*اقتصاد مقاومتی راه علمی دارد و با بانک ربوی نمی‌توان آن را محقق کرد.

*نخستین کار این است که غده بانک‌های ربوی درمان شود.

*اقتصاد و تولید با این بانک‌ها سامان نمی‌گیرد و باید فکری جدی در این خصوص شود.

 آیت الله عالمی:

*ظاهر کار بانک‌ها اسلامی است؛ اما باطن آن‌ها ربوی است.

* بانک‌ها "اسلام مالی" می‌کنند.

آیت الله صافی گلپایگانی

*اگر برنامه‌های بانکداری اسلامی به نحو احسن و مطابق با شرع مقدس اجرا شود، آثار و برکاتش برای همگان به خصوص ضعفا و فقرا بسیار زیاد است.

*تمام کارها و برنامه‌هایی که در بانک‌ها اجرا می‌شود باید مطابق دستورات شرع بوده و هدف از تأسیس بانک در نظام اسلامی -که همان ایجاد بانک به تمام معنا اسلامی بوده است- تأمین گردد.

*از بزرگترین گناهانی که قرآن کریم به آن اشاره دارد همین ربا است که تصور می‌شود الان از نظام بانکی ما بر چیده شده است.

*متأسفانه هنوز هم در بعضی بانک‌های کشور، بانکداری اسلامی به نحو احسن اجرا نمی‌گردد و بعضی از بانک‌ها به بنگاه‌های تجاری سودآور برای عده‌ای خاص تبدیل گشته است و منافع عمومی مردم را در نظر نمی‌گیرند.

آیت الله مصباح یزدی:

*روشنفکران سکولار مانع حذف ربا از سیستم اقتصادی کشورند

*نباید نسبت به عدم رعایت احکام اسلامی سکوت کنیم

مقایسه سود بانکی در ایران و سایر کشورها

این در حالی است که با وجود تذکرات و تاکیدات صریح مراجع عظام، بانک‌ها همچنان راه خود را رفته و بر دریافت مبالغی که به ‌هیچ‌عنوان شرعی نیست، اصرار می ورزند و حتی مشخص نیست تا کی قرار است به این رویه ادامه داده و بر جامعه فشار مضاعف وارد کنند.

نگاهی به وضعیت جامعه نشان می دهد، بانک‌ها گاهی اوقات به جای ناراحتی از افزایش بدهی مشتریان خود خوشنود هستند زیرا می توانند به اخذ جریمه دیرکرد از مردم بپردازند و این مبالغ شامل پول‌هایی می شود که بانک‌ها علاوه بر اصل سود خود، از مردم می‌گیرند و در برخی مواقع میزان سودی که بدهکاران بانکی با در نظر گرفتن دیرکرد بدهی خود به بانک‌ها پرداخت می‌کنند، از 40 درصد هم بیشتر می شود.

این رویه مصداق بارز رباخواری است و در بانک های کشور بیداد می کند و به گفته کارشناسان اقتصادی، سیستم بانکداری کشور ما اگرچه به ظاهر و با قانون بانکداری اسلامی اداره می شود اما در باطن می توان ربا و معاملات ربوی را در بطن آنها مشاهده کرد و متاسفانه با وجود تذکرات جدی تاکنون کسی در پی رفع این نقصان بزرگ برنیامده است.   

بانک های ما داعیه اسلامی بودن دارند اما سود بانکی در کشورمان بیش از سایر کشورهاست به طوری که سود بانکی در ایران 15درصد است در چین برابر با 4.3درصد ، در عربستان 2درصد،‌در استرالیا 1.5درصد،‌در کره 1.25درصد، در آمریکا 0.75درصد، در کانادا 0.5درصد، در نروژ 0.5درصد، در بریتانیا 0.25درصد،‌ در چک 0.05درصد، در دانمارک 0.05درصد،‌در سوئد 0.05- درصد ،‌در سوئیس 0.75- درصد و در ژاپن صفر درصد است.

به طور رسمی سود تسهیلات بانکی در ایران 15درصد محاسبه می شود اما هم اکنون وام هایی با سود 18 و 24 درصد نیز در بانک ها مووسسات مالی به مشتریان پرداخت می شود که با اخذ جریمه دیرکرد در نهایت بین 30 تا 40 درصد سود تسهیلات در نظر گرفته می شود.