نحوه دریافت شماره حساب برای مشمولین سهام عدالت

با توجه به بازگشایی سامانه سهام عدالت در سال گذشته مشمولین سهام عدالت توانستند از طریق این سامانه صورتحساب خود را دریافت کنند که مبلغ موجودی سهامداران در صورتحساب دریافتی 532 هزار تومان بوده که افراد در صوت تمایل می‌توانند موجودی حساب خود را تکمیل کنند و به سقف یک میلیون تومان برسانند.

 
در این میان سهامداران برای دریافت سود سهام خود در نیمه دوم سال جاری باید از شماره حساب یکی از بانک ها و یا موسسات مجاز را داشته باشند که در اطلاعیه شماره (۷) این سازمان پیرامون ساماندهی سهام عدالت در خصوص اعلام شناسه حساب بانکی ایران (شِبا) توسط مشمولین سهام عدالت آمده است:
 
بدینوسیله از تمامی مشمولین سهام عدالت که تاکنون با مراجعه به سامانه سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir از سهامدار بودن خود مطلع شده و دارای شماره حساب معتبر نزد یکی از بانکها یا مؤسسات مالی و اعتباری مورد تأئید بانک مرکزی (عضو شبکه شتاب بانکی) هستند؛ درخواست می شود با مراجعه به شعب بانک یا مؤسسه مزبور و یا از طریق سایت اینترنتی و دستگاه های خودپرداز (دستگاه های ATM ) و سایر امکانات بانک ها نسبت به دریافت شناسه حساب بانکی ایران (شِبا) ۲۴ رقمی مربوط به حساب بانکی خود اقدام کنند و این شناسه را به شیوه ای که بزودی در همین سامانه توسط سازمان خصوصی سازی اطلاع رسانی خواهد شد، ارایه نمایند تا از طریق آن در آینده ای نزدیک سود سهام عدالت به حساب بانکی هر یک از مشمولین (مطابق شماره شِبا اعلام شده) واریز شود

لازم به توضیح است؛ هر نفر از مشمولین سهام عدالت باید صرفاً شناسه حساب بانکی ایران (شِبا) که حساب بانکی مرتبط آن به اسم شخص وی است را در اختیار داشته باشد و امکان اعلام شناسه حساب بانکی ایران (شِبا) مربوط به ولی، قیم، وکیل و یا فرد دیگری وجود ندارد. بنابراین لازم است مشمولین سهام عدالت که شخصاً دارای حساب معتبر بانکی نیستند، با مراجعه به یکی از بانک ها یا مؤسسات مالی و اعتباری نسبت به افتتاح حساب و سپس اخذ شناسه حساب بانکی ایران (شِبا) ۲۴ رقمی آن حساب اقدام کنند و منتظر اطلاعیه بعدی سازمان خصوصی سازی در مورد نحوه اعلام این شناسه به سامانه سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir باشند.

در خاتمه متذکر می شود این اطلاعیه صرفاً برای دریافت شناسه حساب بانکی ایران (شِبا) توسط مشمولین سهام عدالت برای پرداخت سود سهام عدالت در آینده نزدیک است و از کلیه مشمولان محترم درخواست می شود مراقب هرگونه سودجویی یا کلاهبرداری افراد یا سایت های اینترنتی ناشناس در این زمینه باشند و از پرداخت هر نوع وجه یا ارائه هرگونه اطلاعات شخصی هویتی یا اطلاعات مالی و بانکی خود به سایرین به دلایل و روش های مختلف نظیر اعلام اطلاعات درباره سهام عدالت یا مشاوره در زمینه حساب های بانکی و موارد مشابه جداً خودداری نمایند.

*به علاوه سوالات متداولی برای مشمولین سهام عدالت ایجاد می‌شود که برخی از آن به شرح زیر است:
 
 
تعداد دریافت کنندگان صورتحساب سهام عدالت چند نفر است؟
 
 
49 میلیون 226 هزار و 193 نفر مشمول دریافت سهام عدالت هستند که ثبت نام آنها قطعی شده است و از این تعداد، حدود دو میلیون نفر متوفی هستند.
 
 
تکلیف مشمولان متوفی سهام عدالت چه می شود؟
 
 
وراث مشمولان متوفی هم سهام عدالت می گیرند که نیازمند طی مراحل لازم است که متعاقبا از سوی سازمان خصوصی سازی اعلام می شود.
 
 
آیا خرید و فروش سهام عدالت امکان پذیر است؟
 
 
خرید و فروش سهام عدالت آزاد نیست و تا زمانی که دولت اعلام نکند، امکان معامله وجود ندارد. پس سهام عدالت فعلا نقد نیست. هنوز وقت معامله و خرید و فروش سهام عدالت فرا نرسیده است.
 
 
سود سهام عدالت چه زمانی به مشمولان پرداخت می شود؟
 
 
تیرماه سال 96 سود شرکت های سهام عدالت هر چقدر که باشد بین مشمولان توزیع خواهد شد، اما دستکم تا شهریورماه سال آینده، هیچ ورقه سهمی بین مشمولان توزیع نخواهد شد و به نظر می رسد که توزیع سود به نیمه دوم سال جاری موکول شده است.
 
 
آیا صورتحساب با برگه سهام عدالت متفاوت است؟
 
 
سه مرحله برای ساماندهی سهام عدالت در نظر گرفته شده که مرحله اول ارایه و صدور صورتحساب برای مشمولان است تا سود آن مشخص شود.
 
 
پیش بینی شده که صندوق هایی تشکیل شود و یونیت صندوق ها به مشمولان داده شود و مرحله بعد هم ارایه اوراق سهام به مردم خواهد بود پس ارایه صورتحساب با ورقه سهام متفاوت است.
 
 
اگر مردم در رابطه با سهام عدالت سوال داشته باشند، چه کار باید کنند؟
 
 
علاوه بر پرسش های پیش فرضی که در سامانمه ساماندهی سهام عدالت به نشانی مذکور تداکر دیده شده، مرکز تلفن با شماره 83338 با 90 خط نیز آماده شده است که بیشتر بین ساعات 9 تا 17 پاسخگوی پرسش های مشمولان درخصوص مرحله نخست ساماندهی سهام عدالت است.
 
 
اگر برگه سهام عدالت گم شده باشد، چه باید کرد؟
 
 
مشمولین به هیچ عنوان نگران برگه های سهام عدالت که در گذشته در اختیارشان قرار گرفته است، نباشند. نیازی به ارایه این برگه ها نیست و همین که فردی در سامانه سهام عدالت ثبت نام شده باشد، اسم و مشخصاتش در سامانه و دیتابیس سازمان خصوصی سازی وجود دارد و نیازی به ارایه برگه نیست.
 
 
آیا امکان ثبت نام جدید برای دریافت سهام عدالت وجود دارد؟
 
 
در این مرحله امکان اضافه شدن هیچ فرد جدیدی به مشمولان دریافت سهام عدالت وجود ندارد؛ بلکه تنها افرادی که در گذشته ثبت نام کرده و مشمول قطعی دریافت سهام عدالت تشخیص داده شده اند، امکان دریافت صورتحساب و سود سهام عدالت را دارند. برای افراد جدید یا متولدان جدید، دولت در آینده تصمیم خواهد گرفت.
 
 
سود سهام عدالت که در نیمه دوم سال جاری پرداخت می شود، چقدر خواهد بود؟
 
 
هنوز مشخص نیست که تیرماه سال جاری  وقتی شرکتهایی که سهامشان متعلق به مشمولان خواهد شد، چقدر سود تولید خواهند کرد؛ اما کم یا زیاد، این سود متعلق به مشمولان خواهد شد و بین آنها توزیع می شود. ولی اگر بخواهید شبیه سازی کنید اگر یک فرد یک میلیون تومان سهم را به قیمت های گذشته در اختیار داشته باشد که قرار باشد آزاد بشود، همان قیمت در بازار، حدود 2 میلیون تومان می ارزد و سهامی که ارزش روزش دو میلیون تومان باشد، اگر P/E (نسبت قیمت به سود) آن 10 تا 12 باشد، تقریبا برای هر سال حدود 150 تا 200 هزار تومان می تواند سود دریافت کند.
 
 
آیا اعطای صورتحساب سهام عدالت و سود آن یک طرح انتخاباتی است؟
 
 
قرار نیست تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال 96 سودی بین سهامداران عدالت تقسیم شود که تلقی یک طرح انتخاباتی از آن بشود؛ بلکه نزدیک ترین زمانی که سود سهام عدالت توزیع خواهد شد، نیمه دوم سال جاری خواهد بود.
 
 
متولدان جدید سهام عدالت می گیرند؟
 
 
فعلا هیچ برنامه ای از سوی دولت برای ثبت نام جدید برای دریافت سهام عدالت تدارک دیده نشده است، پس متولدان جدید هم در طبقه افرادی قرار می گیرند که ثبت نام نکرده اند و فعلا مشمول دریافت سهام و صورتحساب و سود نیستند.
 
 
حال با وجود پاسخگویی به سوالات متدوال مشمولین سهام عدالت هنوز برای 49 میلیون 226 هزار و 193 نفر مشمول دریافت سهام تا زمان دریافت برگه و سود ابهامات فراوانی وجود دارد.