افزایش بهای نفت در بازار جهانی

 صبح روز چهارشنبه بهای جهانی نفت در پی انتشار گزارش‌هایی در خصوص تلاش عربستان برای تمدید توافق اوپک در نیمه دوم سال 2017 افزایش یافت. این بدان معناست که نفت هم‌اکنون طولانی‌ترین دوران افزایش بها را از اوت سال 2016 تجربه می‌کند.

صبح امروز بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با 17 سنت افزایش (0.3 درصد) به 56 دلار و 40 سنت رسید که از اوایل ماه مارس امسال بی‌سابقه است. اگر نفت برنت در ساعات باقیمانده از روز چهارشنبه به سیر صعودی خود ادامه دهد، هفتمین روز متوالی افزایش بها را تجربه خواهد کرد که از اوت سال 2016 یک رکورد محسوب می‌شود. هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت (پایه آمریکا) نیز با 16 سنت افزایش (0.3 درصد)، 53 دلار و 56 سنت معامله شد که از اوایل ماه مارس امسال یک رکورد به شمار می‌رود.

بنا بر اعلام معامله‌گران، گفته می‌شود عربستان سعودی – بزرگترین تولیدکننده اوپک – تمایل خود را برای تمدید توافق اوپک در نیمه دوم سال جاری میلادی اعلام کرده است. اوپک و سایر تولیدکنندگان – همانند روسیه – توافق کردند تولید نفت خود را در 6 ماه نخست سال جاری میلادی روزانه حدود 1.8 میلیون بشکه کاهش دهند. این تصمیم برای کاستن از نفت مازاد موجود در بازار و کمک به افزایش بهای این کالای حیاتی اتخاذ شد.

این در حالی است که تشدید نگرانی‌های ژئوپلیتیک، صبح امروز بهای جهانی طلا را به بالاترین سطح در 5 ماه اخیر رساند. فلز زرد دیروز نیز 2 درصد افزایش را تجربه کرده بود.

هم‌اکنون هر انس طلا با 0.1 درصد افزایش در قیاس با ساعات پایانی معاملات روز گذشته، 1275 دلار و 21 انس معامله می‌شود. افزایش تنش‌ها میان آمریکا و روسیه و کره شمالی، سرمایه‌گذاران را به سوی پناهگاه‌های امن نظیر طلا کشانده است.