افزایش تعرفه واردات جو دامداران را به خاک سیاه می نشاند

احمد مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران با اشاره به  آخرین وضعیت خرید توافقی شیر خام از دامداران اظهارداشت: خرید توافقی تا زمانی که بازار متعادل شود و با مازاد شیرخام روبرو نباشیم همچنان ازسوی سازمان تعاون روستایی ادامه می‌یابد.

 
 
وی با بیان اینکه هزینه تمام شده هر کیلو شیر خام برای دامدار هزار و ۵۰۰ تومان است، افزود: این درحالی است که علی رغم افزایش هزینه‌های حقوق و دستمزد حداکثر نرخ خرید هر کیلو شیر خام از دامدار هزار و ۲۰۰ تومان است.
 
مقدسی در خصوص آخرین وضعیت مطالبات دامداران بیان کرد: ۵۰ درصد مطالبات حاصل از خرید توافقی شیر خام از دامداران پرداخت و مابقی به سبب محدودیت‌های مالی تعاون روستایی و عدم تخصیص مشوق‌های صادراتی پرداخت نشده است.
 
رئیس انجمن صنفی گاوداران ادامه داد: با توجه به مشکلات متعدد دامداران انتظار می‌رود که هر چه سریع‌تر مشوق ۲۰۰ میلیارد تومانی صادرات از سوی سازمان مدیریت بودجه در اختیار تعاون روستایی قرار گیرد تا با پرداخت مابقی مطالبات وضعیت دامداران تا حدودی بهبود یابد.
 
وی با اشاره به تاثیر افزایش تعرفه واردات جو بر هزینه تمام شده شیر خام تصریح کرد: با وجود آنکه ۵۰ درصد هزینه تمام شده شیر خام مربوط به خوراک دام نظیر جو و ذرت است از این رو این اقدام دولت در جهت حمایت از کشاورزان ضربه مهلکی به این صنعت وارد می‌نماید به طوریکه گرفتاری‌های دامداران دو چندان می‌شود.
 
به گفته مقدسی از ستاد تنظیم بازار انتظار می‌رود که با وجود افزایش هزینه‌های دستمزد کارخانه‌های لبنی را هر چه سریع‌تر به خرید شیر خام با نرخ مصوب هزار و ۴۴۰ تومان مکلف نماید.