مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران از شكسته شدن ركورد احداث شبكه هاي آبياري و زهكشي خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت نیرو، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران درباره آخرین وضعیت شبکه‌های آبیاری و زهکشی در کشور گفت: درحالی که براساس آمار شش سال گذشته، متوسط احداثشبکه‌های آبیاری و زهکشی معادل ۶۰ هزار هکتار در سال بوده، برنامه‌ریزی امسال ما افزایش ۶۰ درصدی احداثاین شبکه‌هاست.

به گفته حاج رسولی‌ها، از مجموع منابع و اعتباری که دولت در اختیار بخش آب کشور قرار می‌دهد، حدود یک‌سوم به احداثشبکه‌های آبیاری و زهکشی اختصاص می‌ِیابد که این اعتبار نزدیک به ۱۱ هزار میلیارد ریال می‌شود.
وی افزود: در سال جهاد اقتصادی با برنامه‌ریزی‌هایی که برای توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی انجام شده است، در صورتی که منابع اعتباری به موقع تامین شود افزایش ۶۰ درصدی احداثشبکه‌های آبیاری و زهکشی را شاهد خواهیم بود و این درحالی است که این شبکه‌ها تا پایان شهریورماه ۹۰ توسعه قابل توجهی داشته ‌است و به رکورد ۴۸ هزار متر مکعب احداثشبکه‌ها در نیمه نخست سال دست پیدا کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه دولت مجوز فروش اوراق مشارکت در بخش آب را صادر کرده است، افزود: حتی بدون استفاده از این منبع اعتباری، امیدواریم امسال رکورد احداثشبکه‌های آبیاری و زهکشی را به سطح سه رقمی ۱۰۰ هزار هکتار برسانیم ضمن آنکه می‌توان امیدوار بود با داشتن اعتبار بیشتر، ‌احداثاین شبکه‌ها را به ۲۰۰ هزار هکتار در سال برسانیم.

وی در ادامه حجم مخازن آبی کشور را در زمان کنونی۴۰ میلیارد و ۲۴۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: از این میزان، حدود دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب مربوط به سدهایی است که از ابتدای سال جاری وارد مدار بهره برداری شده اند.
وی افزود: در پنج سال گذشته، سالانه شش سد با حجم میانگین یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب در کشور به بهره برداری رسیده است.

به گفته وی، در سال ۹۰ که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال جهاد اقتصادی نامگذاری شده است، با وجود محدودیت منابع، تعداد سدهایی که امسال وارد مدار بهره برداری می شود، به ۱۳ سد افزایش خواهد یافت.

وی افزود: تاکنون ۱۱ سد به بهره برداری رسیده است و دو سد ماشکید علیا و شمیل و نیان نیز تا پایان آذرماه به بهره برداری خواهد رسید و رکورد ۱۳ سد در سال که دو برابر عملکرد سال های گذشته بوده است، شکسته خواهد شد.

به گفته وی، این روند در برنامه پنجم سالی ۱۲ سد با ظرفیت سه میلیارد مترمکعب هدف گذاری شده است.
وی تصریح کرد: به عبارت دیگر به طور متوسط تا پایان برنامه پنجم توسعه سالانه سه میلیارد مترمکعب به حجم مخازن کشور افزوده خواهد شد و در پایان این برنامه، مجموع حجم مخازن کشور به رکورد ۵۰ میلیارد مترمکعب خواهد رسید.

وی سپس گفت: در تدوین لایحه سال ۹۰ و توزیع و تخصیص اعتبار، منابع مالی به سمت طرح های با پیشرفت ۷۵ درصد سوق داده شده و قرار است طرح های بالای ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی در سال های ۹۰ و ۹۱ تکمیل شود.

حاج رسولی ها اظهار داشت: برای تکمیل پروژه های در دست اجرا، ۶۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار لازم است در صورتی که اعتبار وزارت نیرو در این بخش تنها سالانه ۳۰ هزار میلیارد ریال است.

حاج رسولی ها تاکید کرد: در زمان کنونی عملیات اجرایی حدود ۱۱۱ سد از ردیف اعتبار سدهای ملی در حال انجام است که پیشرفت فیزیکی ۶۰ سد در ابتدای سال بالای ۵۰ درصد بوده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران درخصوص دشت های ممنوعه گفت: در مجموع ۶۰۹ محدوده مطالعاتی در کشور وجود دارد که ۴۳۴ محدوده از ۶۰۹ محدوده به طور مرتب کنترل می شوند و ماه به ماه سطح ایستایی آب های زیرزمینی رصد می شود.

وی افزود: آمارها حاکی از آن است که از ۴۳۴ محدوده مطالعاتی تنها ۳۸ محدوده(معادل ۱۰ درصد) از دشت های ممنوعه وضعیت متعادل دارند.

به گفته وي، سالانه ۷۰ محدوده افزون بر يك متر افت دارند و اين آمار نشان مي دهد كه ۱۵ درصد از دشت هاي ممنوعه افت بالاي يك متر دارند و ۳۲۷ دشت (معادل ۷۵ درصد) نيز افت تا يك متر دارند و در مجموع ۹۰ درصد از سفره هاي زير زميني داراي افت سطح آب هستند.