تعجیل دولت ایران برای تحویل هواپیماهای نو

 بازگشت ایران به اقتصاد جهانی در حال کمک به شرکت های هواپیماسازی غربی است که با کاهش تقاضای جهانی مواجه اند. ایران اکنون در حال خریداری هواپیماهایی است که خرید آنها توسط شرکت های دیگر لغو شده است.

به گفته منابع غربی، شرکت های هواپیماسازی همچنین بر این اعتقادند که تحویل زودهنگام این هواپیماها می تواند به استحکام بیشتر توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی که مورد مخالفت گروه هایی در آمریکا و واشنگتن قرار دارد، کمک کند.

از زمان لغو تحریم ها، ایران در تلاش است تا پس از سالها محدودیت، اقتصاد خود را تقویت کند و قراردادهایی برای خرید 200 هواپیمای جدید منعقد کرده که تحویل آنها 8 سال طول خواهد کشید.

اما تلاش ها برای تامین نیازهای فوری ایران به دلیل مشکلات مالی ای که دیگر ایرلاین های جهان با آن موجه اند، سرعت بیشتری گرفته است، زیرا هواپیماهای جدید با تخفیف وارد بازار می شوند.

اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ایران در این باره گفت: «ما فرصت های موجود در بازار را شکار می کنیم. اگر فرصت هایی باشد، ما می توانیم از آنها استفاده کنیم.»

به رغم تکذیب شرکت های هواپیماسازی مبنی بر اینکه کاهش تقاضا در حال آسیب زدن به آنهاست، بازگشت ایران به بازار می تواند بخشی از مازاد عرضه هواپیماهای موجود در بازار را بکاهد. با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری ایران، و تمایل دولت برای نشان دادن اینکه توافق هسته ای نتایج ملموسی در پی داشته است، ایران ثابت کرده که اشتیاق زیادی برای پر کردن جای خالی سایر مشتریان در بازار دارد.

ایران تاکنون 3 هواپیمای ایرباس تحویل گرفته است. مدیران صنعتی گفتند، این هواپیماها قبلا توسط شرکت هواپیمایی آویانکا سفارش داده شده بود. که بعدا از تحویل گرفتن آنها خودداری کرده است. بنابراین این هواپیماهای یتیم اغلب به هواپیماهای «دم سفید» معروفند.