پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از کاهش رشد اقتصاد ایران

آمارهای جدید صندوق بین‌المللی پول می‌گوید: نرخ بیکاری ایران در سال 2017به رقم 12.4درصد خواهد رسید.

این گزارش در شرایطی منتشر شده که اجلاس بهاره صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در روزهای 21تا 23آوریل 2017 (1تا‌3اردیبهشت 1396) در شهر واشنگتن دی‌سی آمریکا برگزار می‌شود و از ایران نیز هیأتی به سرپرستی غلامعلی کامیاب، معاون ارزی بانک مرکزی در این نشست شرکت می‌کند.

این نهاد بین‌المللی می‌افزاید: رشد اقتصادی ایران که در سال گذشته 6.5درصد بوده به‌شدت افت خواهد کرد و به رقم 3.3درصد در سال 2017 خواهد رسید. صندوق بین‌المللی پول علت کاهش رشد اقتصادی ایران در سال 2017را ناشی از کاهش قیمت نفت و تصمیم کشورهای تولید‌کننده نفت به پایین نگه‌داشتن میزان تولید برای جلوگیری از کاهش قیمت دانسته است. براساس آخرین آمار بانک مرکزی ایران رشد اقتصادی در 9‌ماه نخست سال گذشته به 11.6درصد رسیده و بخش نفت به تنهایی 65.4درصد رشد داشته؛ البته رشد اقتصادی کشور بدون محاسبه نفت 1.9درصد برآورد شده است.

به گفته پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی ایران، رشد اقتصادی امسال، ناشی از بازپس‌گیری سهم ایران از بازارهای جهانی نفت بوده است و دولت تلاش می‌کند تا در سال آینده رشد بخش‌های غیرنفتی را افزایش دهد. او می‌افزاید: از این‌رو رشد اقتصادی ثبت شده در سال 95در سال بعد قابل تکرار نیست و برای تحقق مجدد رشد‌های بالا باید بخش‌های غیرنفتی را فعال و سهم آن را در اقتصاد زیاد کرد. البته صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده که نرخ رشد اقتصادی ایران در سال 2018نسبت به سال 2017بهتر خواهد شد و به 4.3درصد می‌رسد و نرخ تورم هم کمتر می‌شود اما دورقمی باقی خواهد ماند.

چشم‌انداز اقتصادی دنیا

صندوق بین‌المللی پول در آستانه نشست هفته جاری مدیران مالی جهان در واشنگتن، جدیدترین به‌روزرسانی گزارش «دورنمای اقتصادی جهان» را منتشر کرد که در آن نرخ رشد جهانی برای سال میلادی جاری ۳.۵ درصد پیش‌بینی شد. به گزارش ایسنا، صندوق بین‌المللی پول در گزارش خود از وضعیت اقتصاد جهانی، نرخ رشد مورد پیش‌بینی برای سال ۲۰۱۷ را نسبت به گزارش قبلی خود در اکتبر ۰.۱ درصد افزایش داد و ۳.۵ درصد بازبینی کرد که درصورت محقق شدن، سریع‌ترین نرخ رشد در 5سال اخیر خواهد بود. همچنین نرخ رشد جهانی در سال میلادی آینده ۳.۶ درصد پیش‌بینی شد.

موریس اوبسفلد، اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول اظهار کرد: تسریع رشد اقتصادی بر مبنای رشد تجارت و تولید در اقتصادهای توسعه‌یافته، نوظهور و اقتصادهای کم درآمد، فراگیر خواهد بود. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی آمریکا در سال میلادی جاری را حفظ کرده و ۲.۳ درصد اعلام کرد که نسبت به ۱.۶ درصد در سال گذشته بالاتر است.

اما دورنمای بالاتری برای 5اقتصاد بزرگ اروپا ترسیم کرد. نرخ رشد اقتصادی مورد پیش‌بینی برای انگلیس ۰.۵ درصد افزایش یافت و ۲ درصد اعلام شد. طبق گزارش صندوق، نرخ رشد اقتصادی منطقه یورو در سال میلادی جاری به ۱.۷ درصد می‌رسد. همچنین صندوق، پیش‌بینی خود از نرخ رشد اقتصادی چین را با ۰.۱ درصد افزایش به ۶.۶ درصد و نرخ رشد ژاپن را با ۰.۴ درصد افزایش به ۱.۲ درصد ارتقا داد.