اتهام تروریستی لابی های ضد ایران برای بازگشت تحریم ها

 در حالی که در دوران پسابرجام، آژانس های هواپیمایی ایران، قراردادهای متعددی برای خرید هواپیمای مسافربری با شرکت های مختلف هواپیماسازی منعقد کرده و حتی چند فروند از آنها را تحویل نیز گرفته اند، لابی های ضد ایران همچنان به تلاش خود برای بازگشت تحریم ادامه می دهند.

در این راستا تعدادی از تئوری پردازان تحریم کشورهای خاورمیانه در نشستی که دیروز پنجشنبه 31 فروردین 1396 در "بنیاد هریتیج" شهر "واشنگتن" برگزار شد، معامله شرکت های هواپیماسازی با جمهوری اسلامی ایران را خطرناک توصیف و ادعا کردند که ایران از خرید هواپیماهای مسافربری برای پوشش استفاده می کند تا به متحدان خود در خاورمیانه پول و سلاح برساند!

در این نشست ضد برجامی، «امانوئل آتولنگی» و «مارک دوبوویتز» دو عضو مهم بنیاد دفاع از دموکراسی، «دایان کاتز» محقق ارشد در سیاست تنظیم مقررات و «جیمز فیلیپس» عضو ارشد تحقیقات امور خاورمیانه در "بنیاد هریتیج" شرکت داشتند.

کارشناسان مذکور با بررسی تلاش ایالات متحده برای محدود کردن گسترش نفوذ ایران در خاورمیانه، فروش هواپیماهای ساخت آمریکا به ایران را در این نفوذ مؤثر دانسته و مدعی شدند که جمهوری اسلامی از هواپیماهای مسافربری به منظور انتقال سلاح و شبه نظامیان برای بی ثبات کردن منطقه و کمک به بشار اسد، حزب الله لبنان و انقلابیون یمن استفاده می کند!

در حالی که هواپیماهای خریداری شده در بسیاری از مسیرهای داخلی ایران مورد استفاده قرار گرفته اند، شرکت کنندگان ضد ایرانی نشست هریتیج گفتند: هواپیماهای بوئینگ و ایرباس که تحت توافق برجام به ایران به فروش می رسد، به جای حمل مسافران داخلی ایران، برای فعالیتهای غیرقانونی استفاده خواهد شد!

دوبوویتز تأکید کرد که "ایران ایر" باید بار دیگر در لیست تحریم قرار گیرد و گفت: تحت قوانین آمریکا، ایران ایر باید به دلیل حمایت از تروریسم و نقض منع گسترش تسلیحاتی(!!) بار دیگر مورد تحریم قرار گیرد که در آن صورت فروش هواپیماها به ایران برای بوئینگ و ایرباس غیر قانونی است.

وی تهدید کرد: بطور حتم شرکتهای هواپیماسازی آمریکا، منافع خود و سهامدارانشان را در خطر تحریم قرار نخواهند داد!

شایان ذکر است وزیر خارجه آمریکا این هفته در گزارشی به کنگره انجام توافق برجام از سوی ایران را تایید کرد که شرط فروش هواپیماهای مسافری را نیز شامل می شود.

همچنین دونالد ترامپ این توافق و تعلیق تحریم های هسته ای را سه ماه دیگر تمدید کرد.

پس از برجام، علاوه بر انعقاد قرارداد خرید از ایرباس و بوئینگ، قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیما با شرکت هواپیما‌ساز ATR ایتالیا هم به امضاء رسید. همچنین مذاکرات با سایر شرکت‌های هواپیماساز ــ از جمله "بمباردیر" کانادا ــ نیز ادامه دارد.