آیت‌الله مکارم شیرازی: مردم تاثیر آمارهای اقتصادی را لمس نمی‌کنند

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی امشب در دیدار با ابوالفضل ایرانی‌خواه رئیس و جمعی از اعضای هیأت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی استان قم که در دفتر این مرجع تقلید انجام شد، با بیان اینکه موضوع سلامت در زندگی انسان حرف نخست را می‌زند، اظهار کرد: بدون سلامت تحصیل علم، کسب و کار، تامین امنیت، زراعت و تولید معنا ندارد.

 

وی با تاکید بر اینکه سلامت از نظر شرعی و عقلی در زندگی انسان‌ها جایگاه مهمی دارد، اضافه کرد: کمک به سلامت، کمک به علم، تولید پیشرفت، جهاد و دیگر عرصه‌هاست؛ تامین سلامت تنها به وسیله اشخاص و افراد امکان‌پذیر نیست به همین علت دولت و خیرین باید به میدان آمده تا بتوانند در این مسیر به اهداف مورد نظر برسیم. 

 

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: پیشگیری در حوزه درمان موثرتر و مفیدتر است به همین علت باید برای آن سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشیم؛ برخی از کارشناسان و پزشکان مراجعات بسیاری دارند که امواج تجهیزات نوین آسیب‌های جسمی بسیاری دارد به همین علت باید برای رفع این مشکل برنامه‌ریزی شود. 

 

وی با اشاره به اینکه استفاده مستمر از تلفن‌های همراه سلامت افراد را در معرض خطر قرار می‌دهد، گفت: فرهنگ استفاده درست از این ابزار باید در میان مردم ترویج شود و مسؤولان بهداشت و درمان باید بررسی‌های لازم را در این حوزه دنبال کرده تا بتوانند از آسیب‌رسانی امواج به مردم جلوگیری کنند. 

 

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه ورزش و تحرک مثبت باید به صورت همگانی ترویج یابد، گفت: بیماری چاقی که در کودکان و پیشکسوتان زیاد شده است می‌تواند مشکلات بسیاری برای قلب، تنفس و کلیه‌ها داشته باشد؛ گسترش آموزش عمومی در این حوزه باید در دستور کار قرار گیرد چرا که این اقدامات سبب سبک‌تر شدن رسالت نیروهای بخش درمان نیز می‌شود. 

 

این استاد برجسته حوزه خاطرنشان کرد: آلودگی هوا نیز به عنوان یکی دیگر از عوامل افزایش بیماری‌ها است به همین علت همگان باید در کنار یکدیگر قرار گرفته و برای رفع مشکل آلودگی هوا مشارکت داشته باشند و در این راستا باید آموزش‌های مختلف در دستور کار قرار گیرد و از ظرفیت صدا و سیما و رسانه‌ها استفاده شود. 

 

وی یادآور شد: اقدامات انجام شده در دولت در عرصه درمانی از دیگر اقدامات چشمگیرتر بوده است چرا که مردم تاثیرات آن را لمس کرده‌اند؛ گاهی گفته می‌شود که تورم پایین آمده و رشد اقتصادی بالا رفته اما مردم تاثیر این آمارها را لمس نمی‌کنند در حالی که به خوبی احساس می‌کنند که هزینه‌های بسیمارستان‌ها کاهش یافته به همین علت باور کرده‌اند که در این حوزه کارهای مطلوبی انجام شده است. 

 

آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت و درمان باید استمرار داشته باشد، اظهار کرد: مردم به ویژه خیرین نیز باید در استمرار این حرکت مشارکت داشته باشند تا موضوع درمان نه تنها عقب‌گرد نداشته بلکه به پیشرفت‌های بیشتری برسد. 

 

وی اظهار کرد: اگر بتوانیم بیمارستان مطلوبی را در نزدیکی مسجد مقدس جمکران ایجاد کنیم ساکنین هسته مرکزی شهر دیگر نیاز نیست برای رسیدن به بیمارستان شهید بهشتی پشت ترافیک خیابان‌های شلوغ گرفتار شوند بلکه با استفاده از بلوار پیامبر اعظم(ص) در کوتاه‌ترین زمان می‌توانند به بیمارستان برسند.