نقش نظام بانکی کشور در رکود بازار کفش

رسول شجری رئیس اتحادیه کفاشیان دستدوز در خصوص اینکه داستان تعطیلی تولیدکنندگان مسئله  امروز و دیروز نبوده اظهار کرد: سال های گذشته به علت عدم وجود برنامه ای مدون برای تسهیل امور تولیدکنندگان توجه جدی به این بخش مستعد نشده که این امر سبب شد تا بازار تولید برای بقا، خود را به در و دیوار بزند و حالا فشار رکود بیش از پیش افزایش یافته و دیگر توان و رغبتی برای تولید نمانده است .

 
وی تصریح کرد:نظام بانکداری تاثیر بسیار بالا و مستقیم بر تضعیف تولیدکنندگان داشته است. اعطای تسهیلات با سودهای بالا از سوی بانک و نوعی بنگاه داری سبب شده تا بخش زیادی از تولیدکنندگان در شرایط وخیمی قرار بگیرند درحالیکه در اکثر مناطق دنیا بانک ها تسهیل گر امور و دستگیر تولیدکنندگان هستند اما در کشور پا گیر تولیدکنندگان شده اند.

 

رئیس اتحادیه کفاشان دستدوز در این راستا ادامه داد: بانک ها به راحتی به افراد دسته چک اعطا می کنند که این چک ها هم در بازار بدون ضمانت اجرایی دست به دست می چرخد و دست و پای تولیدکنندگان را می بندد. 

 

شجری با بیان اینکه برای تولید یک کفش با کیفیت باید کار ماشین  با کار دست تلفیق شوند، اظهار داشت: اکثر شرکت های صاحب نام برای تولید محصولی باکیفیت از نیروی انسانی و ماشینی بهره می برند و تلفیق دو اتحادیه کفشان ماشینی و دست دوز شایسته خواهد بود.