گوشت قرمز رکورددار گرانی
طی هفته‌های اخیر قیمت گوشت گوسفندی به طور چشمگیری در بازار افزایش یافت.
 
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی  معتقد است  که علت اصلی این گرانی را ناشی از وقوع سیل، شرایط نامناسب جوی و کمبود دام زنده در بازار است.

 

حال جای سؤال است که چرا مسئولان و دست اندرکاران امر توان کنترل قیمت گوشت قرمز را ندارند که دوباره پس از سیر نزولی قیمت‌ها با نوسانات شدیدی در بازار روبرو شدیم.

 

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به آخرین وضعیت نرخ گوشت گوسفندی در بازار اظهار داشت: در حال حاضر نرخ هر کیلو شقه گوسفندی مجدداً با افزایش ۵۰۰ تومانی قیمت ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان به مغازه‌دار و ۴۰ تا ۴۱ هزار تومان به مشتری عرضه می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه نرخ دام زنده در میادین روبه کاهش است، افزود: نرخ هر کیلو دام زنده در سطح بازار از ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان متغییر است.

 

ملکی ادامه داد: عرضه دام زنده به سبب بارش‌های اخیر و مختل شدن راه‌های مواصلاتی با کاهش روبروست.

 

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در خصوص آخرین وضعیت صادرات دام بیان کرد: صادرات رسمی و غیر رسمی دام زنده کماکان ادامه دارد و از مسئولین انتظار می‌رود که برای جلوگیری از تنش قیمت در بازار، جلوی این امر را بگیرند.

 

وی با اشاره به نقش دلالان در افزایش لجام گسیخته قیمت‌ها گفت: در شرایطی که بازار با رونق روبروست دلالان بی بهره نمی‌مانند از این رو از مسئولین تقاضا داریم که عمیق‌تر به این موضوع نگاه کرده تا در آستانه ماه رمضان با سهولت هر چه بیشتر مردم نسبت به خرید روزانه خود اقدام نمایند.

 

ملکی در خصوص راهکارهای اساسی در جهت جلوگیری از قیمت‌ها تصریح کرد: براساس هماهنگی با شرکت پشتیبانی امور دام به زودی گوشت وارداتی نیوزیلندی و آسیای میانه وارد کشور می‌شود که درنهایت با اشباع شدن بازار تنش قیمت‌ها فروکش خواهد کرد.

 

افزایش قیمت گوشت مقطعی است

 

محمد رضا ملاصالحی مدیر کل مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: طبق روال معمول عرضه دام سبک و سنگین در حال انجام است و به تدریج این عرضه در ماه‌های آتی افزایش می‌یابد.

 

وی در پاسخ به این سؤال که نرخ دام زنده در بازار دچار نوسان قیمت شده است، افزود: تغییرات قیمت دام زنده حاکی از آن است که با کاهش عرضه، قیمت‌ها افزایش می‌یابد از این رو در فصل افزایش عرضه دام نوسانات قیمت مقطعی است.

 

ملاصالحی ادامه داد: طی چند روز اخیر در پی وقوع سیل و بسته شدن راه‌های مواصلاتی جابه‌جایی دام از آذربایجان و خراسان با مشکل روبروست که درنهایت این امر افزایش مقطعی قیمت را به همراه دارد.

 

مدیر کل مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشارزی تصریح کرد: انتظار برآن است که طبق روال سنواتی عرضه دام پرواربندی شده به مناطق ییلاقی و بازار طی یک ماه آینده افزایش یابد.

 

به گفته وی مداخلات دلالان و واسطه‌ها در بازار تأثیر بسزایی در نوسانات قیمت‌ها دارد چرا که هیچ اتفاق غیر معقولی در بازار رخ نداده که طی روزهای اخیر نرخ گوشت در قصابی‌ها دچار نوسان شده است.

 

ملاصالحی نرخ هر کیلو دام زنده سبک در تهران را ۱۴ هزار و ۵۰۰ الی ۱۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: البته در سطح کشور نرخ دام زنده ۵۰۰ الی ۶۰۰ تومان از متوسط نرخ تهران کمتر است.