واردات 62 تنی چوب کبریت از چین در دولت یازدهم

واردات از شیرمرغ تا جون آدمیزادی کالا از چین نشان دهنده این است که عدم اعتقاد مدیریت کشور به مؤلفه‌های اساسی اقتصاد مقاومتی مشکلات فراوانی را برای مردم و تولیدکنندگان داخلی ایجاد کرده است.

بی توجهی دولت یازدهم به امر واردات و عدم توجه به بحران بیکاری با شنیدن اخباری مانند واردات 62 تنی چوب کبریت از چین در دولت یازدهم نمود بیشتری می یابد.

بر اساس آمارهای رسمی گمرک در سال 1395 حدود 62 تن «خلال چوب کبریت» به دلیل بی‌توجهی مسئولان دولت به تولید داخلی از چین وارد شده است.  عدم اعتقاد مدیریت کشور  به مؤلفه‌های اساسی اقتصاد مقاومتی مشکلات فراوانی را برای مردم و تولیدکنندگان داخلی ایجاد کرده است.

در حالی که شاهد افزایش روز افزودن واردات از کشورهای دیگر هستیم که مقام معظم رهبری تأکید بر توانمندی های داخلی را از مهمترین مسائل می دانند و بارها در مناسبت های مختلف بر ضرورت تقویت تولید داخلی تأکید کرده اند. به عنوان مثال ایشان در سخنان خود در اول فروردین سال 94 در حرم مطهر رضوی بر " حرام شرعی و قانونی" واردات مشابه داخلی تأکید کردند.

 ایشان در سخنان روز اول فروردین ماه سال جاری در حرم مطهر رضوی تأکید کردند: «واردات کالاهایی که در داخل به اندازه کافی تولید می‌شوند، باید حرام شرعی و قانونی شناخته شود.»

اما شواهد حاکی از این است که همت کافی برای تقویت ظرفیت بومی در میان مسئولان فعلی به چشم نمی خورد. نگاهی به آمار های اخیر مرکز آمار که مربوط به سال 95بیندازیم مشاهده خواهیم کرد که اقلامی مانند چوب کبریت هم از خارج وارد می شود. تصور دولت از توان ایران در تولید چیست؟

در حال حاضر بر اساس نظر تمامی کارشناسان، چین در حال قبضه کردن بازار کشورهای مختلف چه اروپایی، آمریکایی و آسیایی است و با توجه به نیروی کار ارزان، تولید انبوه کالا و استفاده ازتکنولوژی، تبدیل به مرکز تولید کالا در دنیا شده و اکثریت کشورها میزبان این کالاها شده اند و قادر به رقابت با آن‌ها نیستند.

امروزه چین توانسته است بازارهای دنیا را با کالاهای تولید خود تسخیر کند که در این میان ایران نیز جدا از این مقوله نیست و همانند سایر کشورها مقصد کالاهای چین شده است و متأسفانه عدم نظارت مسئولان بازار را فضایی برای اشتغالزایی چینی ها کرده است. واردات کالاهای خارجی در داخل کشور میخی بر پیکره تولید شده است که بیکاری گسترده جوانان را به همراه داشته است.

* اشتغالزایی دولت تدبیربرای چینی  ها

در حالی که مردم جمله معروف حسن روحانی در گزارش اقتصادی 100 روزه را از یاد نبره اند اما مشاهده می کنیم روحانی علی الرغم نقدی که به دولت قبل داشت اما در دولت خود برای چینی ها اشتغال زایی کرد.

حسن روحانی در آن روزها درباره اشتغال زایی در دولت احمدی نژاد گفته بود: «دولت قبل شغل ایجاد کرد، اما برای چینی‌ها.»

با این حال اما دولت یازدهم هم با گذشت 3سال و نیم از حیات دولت نشان داده ، علاقه خاصی به مبادلات اقتصادی با چینی ها دارد که همواره  در پی قبضه  کردن بازارهای اقتصادی در سراسر دنیا هستند.

این در حالی است که اگر میانگین واردات از چین در دولت یازدهم را با میانگین 10 میلیارد دلار در نظر بگیریم و در سال 92 با دلار 3000 تومان، 93 با دلار 3300 تومان، در سال 94 با دلار 3500 تومان و در نهایت در سال 95 با دلار 4000 تومان در نظر بگیریم به عدد جالب توجه 138000 میلیارد تومان می رسیم که افزایش 78 هزار میلیارد تومانی واردات از چین در دولت روحانی را دارد.