ردپای قاچاق در گردش‌ مالی میلیاردی

 مجیدرضا حریری در مورد تجارت بین ایران و چین، گفت: نزدیک به 80 درصد واردات قانونی از چین مواد اولیه، کالاهای سرمایه‌ای و یا کالاهایی است که برای پروژ‌ه‌هایی مثل ساخت راه‌آهن، سدسازی و ریل‌سازی به کار می‌رود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه حدود 20 درصد از کالاهای وارداتی قانونی از چین جزء کالاهای ساخته شده است، گفت: در مورد بخش عمده‌ای از کالاهای وارداتی ساخته شده از چین امکان ساخت در داخل وجود ندارد. 

وی افزود: به عنوان مثال چوب بستنی از جمله کالاهای وارداتی از چین است که تکنولوژی ساخت آن فقط در چند کشور دنیا وجود دارد و کشورهای تولید‌کننده، آن را به تمام دنیا صادر می‌کنند. 

حریری با بیان اینکه باید جلوی شایعاتی مانند واردات کالاهایی مثل سنگ قبر و ... را از چین گرفت، گفت: چرا که بزرگترین بازار صادراتی سنگ خام و سنگ‌های تزئینی چین، ایران است و قاعدتا ایران به این کشور سنگ صادر می‌کند، اما در مقابل ممکن است یکی دو نوع سنگ از جمله سنگ گرانیت را از چین وارد کنیم که ممکن است از این سنگ‌ها کاربردهای مختلفی از جمله سنگ قبر داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه چین بزرگترین شرکت صادراتی و بزرگترین مبدأ وارداتی ایران است، بیان داشت: 25 درصد صادرات غیرنفتی ایران به چین است. 

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه 23 درصد واردات ایران از چین است، گفت: دلیل این میزان واردات آن است که چین بزرگترین صادرکننده و دومین اقتصاد بزرگ دنیا است

حریری اظهار داشت: بنابراین در شرایطی که ما با اولین اقتصاد بزرگ دنیا رابطه نداریم، مسلم است که نقش دومین اقتصاد بزرگ دنیا در اقتصاد ما بزرگ‌تر می‌شود. 

وی همچنین با اشاره به روابط بانکی با چین اظهار داشت: در شرایطی که به علت تحریم‌ها و عدم برقراری روابط بانکی با غربی‌ها مشکلاتی برای نقل و انتقالات مالی وجود دارد، امکان برقراری روابط بانکی با برخی بانک‌های چینی وجود دارد و همین مسئله برقراری روابط تجاری بیشتر با چین را فراهم کرده است. 

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین افزود: ممکن است در صورتی که امکان برقراری روابط بانکی با کشورهای اروپایی فراهم شود، میزان واردات از چین هم تغییر کند. 

وی با بیان اینکه روند تجاری ایران با چین در سال‌های بعد از جنگ تحمیلی منظم و دارای سیر منطقی بوده است، تصریح کرد: اگر در مقاطعی از زمان هم افتی مشاهده شده ناشی از کاهش قیمت نفت بوده است. 

* کالاهای بی‌کیفیت چینی، قاچاق است

حریری با اشاره به واردات قاچاق از چین، گفت: اتفاقا کالاهایی که به عنوان اجناس بی‌کیفیت چینی در بازار معروف است، کالاهای است که به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شود. 

وی با تأکید بر اینکه نظارت‌های استانداردی بر کالاهای وارداتی از مبادی رسمی حتما انجام می‌شود، افزود: اتفاقا استاندارد بسیار سخت‌گیرانه‌ای برای کالاهای وارداتی از چین نسبت به مشابه آن کالاها از کشورهای دیگر وجود دارد. 

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین بیان داشت: پوشاک‌، لوازم آرایش، لوازم التحریر، تجهیزات الکترونیکی از جمله کالاهای قاچاق وارداتی از چین است. 

حریری با بیان اینکه موضوع قاچاق چند وجهی است و خوشبختانه در یکی دو سال اخیر، نگاه به قاچاق از یک موضوع امنیتی به اقتصادی تبدیل شده است، گفت: تا زمانی که قاچاق کالا جذاب باشد، خیلی‌ها به دنبال واردات آن به داخل کشور هستند. 

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت لیستی از چند صد کالا را به دولت برای ممنوعیت واردات اعلام کرده است، گفت: افزایش تعرفه و ممنوعیت‌ها، فضا را برای قاچاق مستعد می‌کند. 

وی افزود: هر نوع سخت‌گیری برای ورود قانونی کالاهای خارجی و تنگ‌تر کردن کانال عرضه قانونی در پاسخ به تقاضای بازار به معنای واگذار کردن بازار به واردکنندگان غیرقانونی یا قاچاقچیان است. 

حریری با تأکید بر اینکه عدم شفافیت در اقتصاد مهمترین دلیل قاچاق کالاست، بیان داشت: اقتصاد ایران، شفاف، رقابتی و آزاد نیست. 

وی با انتقاد از نحوه مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه گفت: به جای اینکه گردش‌های مالی میلیاردی و مبدا و مقصد این گونه گردش‌های مالی چک شود، برای مبارزه با قاچاق، انرژی و نیرو صرف بازرسی مغازه‌های سطح شهر می‌شود. 

وی با بیان اینکه در سال‌های تحریم مبادلات تجاری با چین برقرار بود، اظهار داشت: این موضوع نباید فراموش شود و باید قدر کسانی که در دوران سختی‌ها در کنار ما بودند، را بدانیم.