وقتی عربستان با سیاستهای نفتی ایران همسو می‌شود

 تولید نفت ایران که به دلیل تحریم‌های بین المللی کاهش یافته بود، با آغاز سال 2016 میلادی در آستانه افزایش دوباره قرار گرفت. این امر همزمان بود با تولید نفت شیل در آمریکا و رشد تولید نفت سایر کشورها.

در این میان عربستان به عنوان رقیب سنتی کشورمان در تولید نفت، توانسته بود سهم بازار ایران را در این سال‌ها برباید، و از سوی دیگر تولید نفت خود را به بالاترین سطح ممکن برساند (10 میلیون و 670 هزار بشکه در روز در ماه جولای 2017).

همه این عوامل باعث شده بود که اولا قیمت نفت در بازارهای جهانی به شدت کاهش یابد، و دوما عربستان تمایلی به بازگشت دوباره نفت ایران به بازار‌ها نداشته باشد. کاهش قیمت نفت کشورهای تولیدکننده نفت را بر آن داشت تا اقدامی برای ثبات قیمت و افزایش آن انجام دهند.

کشورهایی مانند ایران، عراق، و ونزوئلا که درگیر مشکلات زیادی بودند تمایل داشتند که تولید نفت جهانی کاهش یابد تا به این شکل قیمت نفت بالاتر رود، اما عربستان که در سالهای گذشته توانسته بود ذخایر ارزی خود را از پول نفت انباشته کند هیچگونه تصمیمی برای کاهش تولید نفت و همکاری با سایرین نشان نمی‌داد.

پس از مدت‌ها مذاکره و گفتگوی کشورهای تولید کننده نفت با یکدیگر در غالب سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و یا بیرون از آن، در نهایت عربستان از تصمیم خود بازگشت و حاضر شد تا همگام با سایر تولیدکنندگان جهانی نفت تولیدی خود را کاهش دهد.

در نشست آذرماه 1395 بالاخره اوپک تصمیم گرفت که تولید نفت خود را کاهش دهد. این تصمیم با نظر مثبت 11 کشور غیر عضو در اوپک همراه شد و تصمیم بر آن شد که این کشور‌ها یک میلیون و 800 هزار بشکه از تولید نفت خود را برای شش ماه اول سال 2017 بکاهند.

اکنون در آستانه پایان مهلت شش ماهه و نخستین نشست اعضای اوپک در سال جدید میلادی اعضای این گروه و به ویژه ایران و عربستان باید برای تمدید یا عدم تمدید برنامه کاهش نفت تصمیم بگیرند.

ایران که بر اساس تصمیم اوپک اجازه دارد تا سقف تولید نفت خود پیش از اعمال تحریم‌های بین المللی، نفت تولید کند اکنون تولید نفت خود را به سه میلیون و  800 هزار بشکه در روز رسانده است.

بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان در این باره گفت: "علیرغم برنامه هایمان برای افزایش تولید نفت، ما به تعهدی که داده ایم پایبند می‌مانیم. "

عصام عبدالمحسن المزروق، وزیر نفت کویت، نیز درباره پایبندی ایران به تعهد خود گفت: "ایران تولید خود را کاهش نمی‌دهد، اما بیش از مقدار توافق شده نیز افزایش نخواهد داد و چنانچه برنامه اوپک تمدید شود، ایران به تولید در همین سطح ادامه می‌دهد."

از سوی دیگر، خالد الفالح، وزیر نفت عربستان اظهار کرده است که در منطقه این عقیده وجود دارد که باید به کاهش تولید نفت پایبند باشیم.

گفتنی است کشورهای عضو اوپک در ماه‌های ژانویه، فوریه، و مارس به ترتیب 104، 98، و 99 درصد از تعهدات خود برای کاهش نفت را اجرا کرده اند و کشورهای غیر عضو اوپک، اما در این سه ماه 66، 40، و 49 درصد از تعهدات خود را اجرا کرده اند.