جبران ذخایرنفتی بفروش رفته روی آب

 در اواسط فروردین ماه رویترز در گزارشی اعلام کرد که طبق آمار منتشر شده از سوی منابع کشتیرانی ، ایران تمام ذخایر نفت خود را که سال ها بر روی دریا ذخیره کرده بود را فروخته و در حال حاضر تهران برای افزایش صادرات، با محدودیت های تولید مواجه شده است. از زمان لغو تحریم ها از ایران که در ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی کلید خورده، این کشور در تلاش برای جبران فروش از دست رفته خود به آزاد سازی میلیون ها بشکه نفت ذخیره شده در تانکرها روی آورد.

 

همچنین رویترز در گزارش خود نوشت: بیشتر این ذخایر، میعانات نفتی و نفت فوق سبک بوده اند و در حال حاضر ایران منابع حیاتی خود را برای افزایش صادرات از دست داده؛ بنابراین امسال صادرات جمهوری اسلامی ایران با مشکلات بسیار دشواری مواجه شده که در پی آن صادرات نفت به شدت کاهش خواهد یافت.

 

در این گزارش سعی شده تا به تحلیل نظر رویترز در زمینه کاهش صادرات ایران از دید صاحبنظران صنعت نفت بپردازیم.

 

 

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در گفتگو با رسانه ها در مورد اطلاعات منتشر شده مبنی بر اتمام ذخایر نفت روی آب، گفت: ذخیره‌های نفت روی آب همه فروخته شدند و هیچ بشکه نفتی باقی نمانده است.

 

وی با تاکید بر ادامه روند فروش نفت، تصریح کرد: نفت را می‌فروشیم و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

 

وزیر نفت تاکید کرد: مشکل فروش نفت و ذخیره کردن نفت روی آب، ناشی از تحریم بود، اکنون نفت دیگر ذخیره نمی‌شود.

 

 

نرسی قربان کارشناس مسائل نفت نیز در این باره می گوید:ذخیره نفت بر روی آب به علت تحریم ها صورت گرفت و فروش تمامی بشکه های نفتی روی آب نشان از موفقیت کشور است.

 

وی ضمن انتقاد به اظهار نظر رویترز مبنی بر کاهش چشمگیر صادرات نفت کشور با توجه به اتمام ذخائر نفتی روی آب ،بیان داشت:هرچند امکان کاهش صادرات نفت وجود دارد اما رویترز در این باره اغراق کرده و اظهار نظر آنها قابل قبول نیست.

 

کارشناس نفت ادامه داد:چرا که حجم ذخائر روی آب ما مطابق چند روز تولید است،ایران نزدیک به 4 میلیون بشکه در روز تولید دارد که اگر حتی 8/1 درصد آن را در جهت مصارف داخلی استفاده کند ،باقی مانده آن برای صادرات ذخیره می شود.

قربان افزود:همچنین مایعات گازی و تولید 200هزار بشکه ای 5 فاز جدید التاسیس پارس جنوبی نیز به مدار اضافه شده ،بنابراین اصلا به نظر نمی رسد که صادرات ایران خیلی کمتر از 2 میلیون بشکه در روز باشد .

 

وی تصریح کرد:باید در نظر داشت که برای جلوگیری از تاثیرات دراز مدت کاهش افت تولید، انجام سرمایه گذاری لازم است تا تولید را افزایش داده و تاثیرات منفی را از این لحاظ کاهش داد.

 

کارشناس مسائل نفتی گفت: مشتریان قبلی ما بازگشته و علاوه بر این خریداران جدیدی هم یافته ایم.

 

حسن مرادی دیگر کارشناس مسائل نفت نیز در این باره معتقد است:پایان یافتن ذخائر نفتی انباشته شده روی آب دریا گویای فروش موفق منابع نفتی و تجارت خوب است.

 

وی ادامه داد:ذخائر بفروش رفته روی آب به راحتی قابل جبران است و از این بابت نگرانی وجود ندارد،ما به منابع بسیاری چه در آبهای مشترک و چه در آبهای مرزی ،شبه قاره و قاره دسترسی داریم و می توانیم از تمام این منابع استحصال داشته و منابع بفروش رفته خود را جایگزین کنیم.

 

این کارشناس مسائل نفتی گفت:کشور سرمایه گذاری لازم برای انجام صادرات انجام داده و برای تشریح این بخش نهادهای مدیریتی نفت باید پاسخگو باشند.