«خودروسازی» میوه نوبرانه برجام

 با توجه به این گفته حسن روحانی، شاید گزاف نباشد اگر بگوییم خودروسازی گل سرسبد دستاوردهای برجام در حوزه صنعت بوده است.ورق زدن برگ‌های تاریخ پنج سال گذشته نشان می‌دهد خودروسازی کشور آسیب‌های زیادی از تحریم دید و اگر توافق هسته‌ای و برجام نبود، شاید این صنعت بزرگ و اشتغال‌زا نمی‌توانست در برابر مشکلات و بحران‌ها کمر راست کند. افت شدید تیراژ و دور ماندن از خودروسازان بزرگ دنیا، زخم‌های بزرگی به‌شمار می‌روند که در دوران تحریم بر پیکره صنعت خودرو وارد شده و نفس‌های آن را تنگ کردند. با این حال با تشکیل دولت یازدهم و توافق هسته‌ای و اجرایی شدن برجام، این زخم‌ها به تدریج التیام یافته و دومین صنعت بزرگ ایران حالا به‌عنوان یکی از ارکان رشد اقتصادی مطرح است. از آن سو نگاهی به رخدادهای پسابرجام ثابت می‌کند بخش قابل‌توجهی از رفت‌وآمدهای هیات‌های تجاری خارجی به ایران و قراردادها و تفاهم نامه‌های دو سال گذشته را خودروسازی و صنایع وابسته آن به خود اختصاص داده‌اند.

اگرچه هنوز تمامی این قرار و مدارها با خودروسازان خارجی به مرحله اجرا نرسیده‌اند، اما با رفع موانع باقیمانده، به تدریج شاهد اجرایی شدن تفاهم نامه‌های منعقد شده خواهیم بود تا خودروسازی کشور عقب‌ماندگی به جا مانده خود در دوران تحریم را رفته رفته جبران کند. حالا آن طور که رئیس‌جمهوری عنوان می‌کند خودروسازی و آغاز تولید خودروهای پسابرجامی نشان می‌دهد توافق هسته‌ای و برجام کاغذی نبوده‌اند و صنعت خودرو یکی از تاثیرپذیرین بخش‌های اقتصادی از ناحیه برجام بوده است. به‌عبارت بهتر می‌توان از خودروسازی به‌عنوان یکی از میوه‌های نوبرانه برجام یاد کرد، چه آنکه در میان بخش‌های اقتصاد داخل، این صنعت نمود زیادی در دوران پسابرجام داشته است.