اگرچه دولت در روزهای گذشته با مصوبه ای اعلام آمادگی کرده است که هر کیلوگرم تخم مرغ تولید داخل را به قیمت ۱۰۵۰ تومان خریداری کند، اما تولیدکنندگان که هم اکنون با بازاری ۷۵۰ تومانی برای هر کیلوگرم از محصول تولیدی خود مواجه هستند، حاضر به فروش تخم مرغ به دولت نمی شوند.

گزارشها از بازار حکایت از قیمت ۷۵۰ تومان برای هر کیلوگرم تخم مرغ دارد و این قیمت ضرر و زیان تولیدکنندگان را به دنبال داشته است. اما علیرغم این ضرر و زیان، تولیدکنندگان داخلی حاضر نیستند که محصول تولیدی خود را با ۳۰۰ تومان بالاتر از سطح بازار، در اختیار دولت قرار دهند.

این امر گمانه زنی هایی را سبب می شود که متاسفانه حکایت از برنامه ریزی سوداگران برای کاهش عرضه تخم مرغ و بالابردن قیمت در ماههای آتی که مصادف با ماه مبارک رمضان است، دارد.

واقعیت این است که در طول سال، مقعطی وجود دارد که در آن، مصرف تخم مرغ به دلیل تقلیل تقاضا، کاهش می یابد. از سوی دیگر به دلیل گرم بودن هوا، قدرت نگهداری تخم مرغ توسط تولیدکنندگان کاهش پیدا می کند. به همین دلیل، تنها دو راه پیش روی تولیدکنندگان قرار می گیرد. اول آنکه عرضه تخم مرغ را با به کار بستن راهکارهایی از جمله کشتار مرغ‌های تخم گذار کاهش دهند و دوم آنکه، صادرات تخم مرغ را رونق بخشند.

اما در شرایط فعلی، انتخاب راه اول به طور قطع به عرضه تخم مرغ در ماههای پرمصرف سال که عمدتا با پایان فصل گرم سال مصادف می شود، ضربه می زند، چراکه تولید تخم مرغ اینگونه نیست که امروز ماده اولیه ای به کارخانه داده شود و دو روز بعد بتوان محصول را دریافت کرد، بلکه جبران میزان تولیدی که با خروج مرغهای تخم گذار از مدار کاهش یافته است، کار آسانی نبوده و زمان بر است.

انتخاب راه دوم نیز مشکلات خاص خود را دارد چراکه قیمتهای جهانی همواره پایین تر از قیمتهای ایران است و بنابراین اگر اجازه صادرات هم داده شود، عملیاتی نیست و باید یارانه صادراتی به صادرکنندگان اختصاص داد.

در این میان، در کمیته تنظیم بازار مصوب شده است که شرکت پشتیبانی امور دام با هماهنگی اتحادیه مرغداران تخم گذار، خرید و ذخیره سازی تخم مرغ را آغاز کند و این شرکت به عنوان مباشر تنظیم بازار برای خرید تخم مرغ تولیدکنندگان اقدام نماید. هم اکنون نیز مبلغ مورد نیاز برای این امر تامین شده است.

گزارشهای رسیده حاکی از آن است که هم اکنون شرکت پشتیبانی امور دام آمادگی دارد تا تخم مرغ تولید داخل را به قیمت هر کیلوگرم ۱۰۵۰ تومان از تولیدکنندگان خریداری کند اما این امر به هر دلیلی مورد استقبال تولیدکنندگان قرار نگرفته است.

وضعیت تولید و نیاز تخم مرغ

به گزارش مهر، هم اکنون کشور در بحثتولید تخم مرغ به خودکفایی رسیده است و سالانه رقمی بالغ بر ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار تن در کشور تولید صورت می گیرد، لذا ضروری است تولیدکنندگان نگاه قابل توجهی به بحثصادرات این کالا داشته باشند.

در همین حال، هر سال تغییرات قیمت تخم مرغ در برخی از فصول گرم سال به دلیل پایین بودن تقاضا، کاهش می یابد. در این میان تشکلها و انجمنهای مرتبط مطرح می کنند که در ۵ ماه گذشته، ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان متضرر شده اند.