تناقض گویی آخوندی و وزارت راه و شهرسازی درباره مسکن مهر

در حالی وزیر راه و شهرسازی مدعی ساخت و تکمیل ۵۵ درصدی مسکن مهر در دولت یازدهم شده که گویا فراموش کرده بر اساس آمار رسمی وزارت راه و شهرسازی ساخت ۳۲ درصد از واحدهای مسکونی مهر توسط دولت تدبیر و امید انجام شده است.

عباس آخوندی در یادداشتی که در کانال تلگرامی‌اش منتشر کرده به اظهارات شب گذشته رییسی یکی از نامزدهای ریاست‌جمهوری درباره مسکن مهر واکنش نشان داد: «.. شما گفتید پیشرفت پروژه مسکن مهر در این دوره سالی ۶ درصد بوده است. به شما عرض کنم ۵۵ درصد تکمیل و تحویل واحدهای مسکن مهر در این دوره صورت گرفته است. کل تعداد واحدهای باقی‌مانده نیز که باید تکمیل شوند فقط ۹۰ هزار با پیشرفت ۷۴ درصدی است... اجازه بدهید چند نکته را به شما متذکر شوم. شما خوب می‌دانید که بیش از ۱۱۷ هزار واحد مسکونی مهر فاقد متقاضی هستند، این به‌معنی تصرف در وجوه امانی مردم و مبالغ دریافتی بابت پیش‌خرید مسکن مهر صورت گرفته است. این ظلم فاحشی است که به پیش‌خریداران مسکن مهر توسط دولت پیشین رفته و شما در آن موقع معاون اول قوه قضائیه بودید. بفرمایید چه اقدامی در برابر شرکای سیاسی‌تان در دولت پیشین جهت احقاق حقوق مردم کردید، جز آنکه همان افراد را به‌عنوان عناصر اصلی ستاد انتخاباتی خود دعوت کردید؟...».

این در حالی است که مطابق آمار رسمی وزارت راه و شهرسازی که در اختیار یکی از رسانه‌های حامی دولت قرار گرفته و هشتم ماه جاری با تیتر "حفظ آبروی احمدی‌نژاد بر دوش دولت روحانی افتاد" منتشر شده بود ۳۲ درصد واحدهای مسکن مهر در دولت یازدهم ساخته شده است: «از تعداد کل قراردادهای دارای تسهیلات مسکن مهر به‌میزان دو میلیون و ۲۱۰ هزار واحد کار ساخت تعداد یک‌میلیون و ۹۳۶ هزار واحد به اتمام رسیده است. همچنین از این رقم، یک‌میلیون و ۸۳۱ هزار واحد افتتاح شده و تعداد یک‌میلیون و ۵۳۹ هزار واحد تحویل متقاضیان شده است. برای ۶۰۰ هزار و ۱۴۱ هزار واحد مسکن مهر سند صادر شده است. همچنین یک‌میلیون و ۳۱۴ هزار واحد مسکن مهر فروش اقساطی شده است.

حال اینکه ساخت ۳۲ درصد این واحد‌ها به تعداد ۶۱۳۰۰۰ واحد در دولت یازدهم انجام شده است. ۴۵ درصد از واحدهای پروژه مسکن مهر به‌تعداد ۸۲۱۰۰۰ واحد در دوره مدیریت عباس آخوندی افتتاح شده و ۵۵ درصد این پروژه یعنی ۸۴۹۰۰۰ واحد در دولت یازدهم تحویل داده شده است. ۶۴ درصد این واحد‌ها به‌تعداد ۸۳۵۰۰۰ واحد در دولت روحانی فروش اقساطی شده‌اند و برای ۶۱۷۰۰۰ واحد یعنی ۵۴ درصد آن در کمتر از چهار سال گذشته سند صادر شده است...».

 به نظر می‌رسد وزیر راه و شهرسازی پس از گذشت چهار سال هنوز به آمار و ارقام حوزه تحت مدیریتش مانند وزیر پیشین اشراف ندارد. آخوندی در بحبوحه مذاکره برای خرید هواپیما نیز گفته بود پس از ۵۰ سال هواپیمای نو وارد کشور می‌شود، در حالی که اوایل دهه هفتاد هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران علاوه بر دو فروند ایرباس ۶ فروند فوکر نو را به‌صورت مستقیم از کمپانی سازنده خریداری کرده بود.