وعده 10 ساله ربیعی برای بازار کار

 علی ربیعی در پاسخ به این سوال که با توجه به حجم انبوهی از انباشت نیروی کار از دهه ۸۰ چه زمانی بازار کار به حالت عادی و پاسخ به نیاز اشتغال موجود باز می گردد گفت: متاسفانه پیچیدگی بازار کار امروز ناشی از همین انباشت افراد جویای شغل از سال‌های گذشته است. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای پاسخ به تقاضای انباشته نیروی کار که به دلایل مختلف از جمله نرخ منفی اقتصادی و سیاست‌های آموزش عالی با تاخیر به جمعیت متقاضی شغل پیوستند باید ضمن تمرکز بر اشتغال ناشی از رشد اقتصادی به دنبال فرصت‌های جدید مکمل اشتغال باشیم.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم در ایجاد شغل روند توسعه‌ای و قابل قبولی را در پیش بگیریم به نرخ پایین بیکاری دست می‌یابیم. 

ربیعی تاکید کرد: به هر حال امروز با جمعیت تلنبار بیکار از دهه ۸۰ مواجه هستیم که اشتغال آنها به دهه ۹۰ رسیده است اما باید تاکید کنم که واقعا پاسخ به نیاز متقاضیان کارِ از سال‌های گذشته به اضافه نیاز اشتغال موجود نیازمند یک برنامه بلند مدت است و در مدت کوتاه نمی توانیم مدعی شویم این وضعیت ساماندهی می‌شود.

وزیر کار ادامه داد: البته می توان پیش بینی کرد تا ۱۰ سال آینده مشروط بر اتخاذ سیاست‌های صحیح و اشتغالزایی مورد نیاز سالانه معطوف بر عقلانیت، بازار کار به یک وضعیت متعادل برسد به طوری که تمرکز صرفا بر نیروی کار جدیدالورود به بازار کار باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نرخ بیکاری تا سال ۱۴۰۰ به ۸ درصد می رسد گفت: پیش بینی می شود نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۴ به ۶ درصد برسد.

در حال حاضر نرخ بیکاری کشور ۱۲.۴ درصد و جمعیت بیکار نیز بالغ بر ۳ میلیون و ۲۰۳ هزار نفر است. علاوه بر این سالانه حدود ۸۰۰ هزار بیکار به جمعیت متقاضیان شغل کشور افزوده می‌شود که حدود ۷۵ درصد این تعداد، افراد تحصیلکرده هستند.