صادرات ایران به ارمنستان سقوط کرد

 با وجود سفر مقامات ارشد ایرانی به ارمنستان طی سال‌های اخیر، میزان صادرات ایران به ارمنستان نه تنها افزایش نیافته بلکه کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

 در این دوره صادرات ایران به ارمنستان نیز با کاهشی حدودا 20 درصدی از 198 میلیون دلار در سال 2015 به رقم 164 میلیون دلار در سال 2016 رسیده است. این روند در سال 2017 نیز ادامه داشته و حجم کل مبادلات تجاری ایران و ارمنستان با ادامه روند سال گذشته با کاهشی حدودا 20 درصدی  از رقم 59 میلیون دلار در سه ماهه نخست سال 2016  به  رقم 47 میلیون دلار در سه ماهه نخست سال 2017 رسیده است. در سه ماهه نخست سال 2017 صادرات کشورمان به ارمنستان مانند سال گذشته با کاهشی حدودا 20 درصدی از رقم 38 میلیون دلار در سه ماهه نخست سال 2016 به 34 میلیون دلار در مدت مشابه سال 2017 رسیده است.

این در حالی است که حدودا 60 درصد از رقم کل مبادلات اقتصادی دو کشور مربوط به تهاتر گاز و برق است. بدین صورت که گاز صادراتی کشورمان به ارمنستان در آن کشور تبدیل به برق شده و به کشورمان صادر می‌شود. همچنین در تابستان سال 95 به دلیل مشکل ایجاد شده در خط لوله انتقال گاز روسیه به ارمنستان و قطع جریان گاز روسیه به ارمنستان، کشورمان به مدت حدودا دو ماه گاز ارمنستان را تامین کرد که این میزان صادرات گاز اضافی نیز در آمار صادرات کشورمان به ارمنستان در سال 2016 لحاظ شده موجب افزایش رقم آن شده است. با توجه به عدم کاهش صادرات گاز کشورمان به ارمنستان بلکه افزایش آن در سال 2016 بنابر این کاهش صورت گرفته در صادرات کشورمان به ارمنستان مرتبط به صادرات غیرنفتی کشورمان است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که صادرات کشورمان به ارمنستان در سال 2016 بیش از 40 درصد کاهش داشته و متاسفانه این روند در سال 2017 باز هم ادامه یافته است.

از سوی دیگر در حالی که در سال 2016 صادرات غیر نفتی کشورمان به ارمنستان  بیش از 40 درصد کاهش داشته مبادلات تجاری کشورهایی ماند روسیه و گرجستان با ارمنستان افزایش یافته و همچنین مبادلات تجاری کشورهایی مانند آلمان، چین و ایتالیا در مقایسه با کشورمان درصد کاهش بسیار کمتری را داشته اند.

این در حالی است که خسروتاج، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس مرکز توسعه صادرات در تاریخ  17 مهر 1395 در حاشیه بازدید از نمایشگاه اختصاصی ارمنستان در ایران گفت: صادرات ایران به ارمنستان در نیمه نخست امسال ( سال 1395) حدود 140 میلیون دلار بوده که پیش بینی می شود تا پایان سال به 280 میلیون دلار برسد.

همچنین کرباسیان رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 9 اردیبهشت سال جاری (سال 1396) در مراسم امضای یادداشت تفاهم همکاری‌های گمرکی با ارمنستان گفت شاهد گسترش امر تجارت بین دو کشور هستیم.

در اوج تحریمهای بین المللی حجم تجارت ایران و ارمنستان و همچنین صادارت کشورمان به ارمنستان کاهش نیافت و تقریبا ثابت ماند. در مهر 1394 به دنبال سفر معاون اول رئیس جمهور به ارمنستان و حل مشکل بانکی بین دو کشور همه روابط اقتصادی دو کشور را تحت تاثیر قرار داده بود و همچنین لغو تحریمهای بین المللی علیه کشورمان (طبق گفته مقامات دولتی) انتظار می رفت شاهد افزایش صادرات به ارمنستان باشیم ولی این نه تنها این انتظار برآورده نشد بلکه شاهد کاهش شدید صادارت کشورمان به ارمنستان بوده ایم.