توهین زنگنه و معاونش به مردم زاهدان

تکمیل خط لوله 262 کیلومتری ایرانشهر - زاهدان به منظور رساندن گاز به شهر زاهدان اگرچه با تأخیر و در سال پایانی فعالیت دولت یازدهم محقق شد، اما دستاوردی بزرگ برای کشور بود تا آخرین مرکز استان فاقد گاز نیز از این نعمت الهی بهره مند شود.

اما مردم زاهدان نتوانستند شهد شیرین این دستاورد بزرگ و ملی را با عدم تدبیر مسئولان نفتی دولت، بچشند؛ چرا که به موازات تکمیل خط لوله سراسری گاز به منظور انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان، شبکه گازرسانی داخل شهر احداث نشد و در روزی که با حضور رئیس جمهور، پروژه گازرسانی به زاهدان افتتاح شد؛ برنامه ای چهارساله برای تکمیل خطوط لوله داخل شهر زاهدان ترسیم شد.

با تکمیل احداث این خط لوله و رسیدن گاز به شهر زاهدان، برنامه ریزی شده بود تا 110 هزار خانواده زاهدانی از نعمت گاز بهره مند شوند اما با توجه به پیشرفت فیزیکی احداث شبکه و نصب خط لوله در شهر زاهدان این هدفگذاری محقق نشد و در واقع گاز به شهر زاهدان رسید اما به دلیل عدم تکمیل خطوط لوله گازرسانی در شهر زاهدان، گاز به زاهدانی‌ها نرسید. از اینرو مقرر شد تا پایان سال 95 تنها 5 هزار خانواده زاهدانی از نعمت گاز طبیعی برخوردار شوند و برای برخورداری تمامی 110 هزار خانواده زاهدانی، برنامه ای چهار ساله تا پایان سال 1399 مدون شد.

«محمد حسن طهرانی» مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان در خصوص جزئیات این برنامه گفت: تعداد 5 هزار مشترک در سال 95، تعداد 30 هزار مشترک در سال 96، تعداد 30 هزار مشترک در سال 97، تعداد 25 هزار مشترک در سال 98 و در نهایت 20 هزار مشترک در سال 99 در سطح شهرستان زاهدان از اشتراک گاز بهره‌مند می‌شوند.

گستره انتقادها به عدم دسترسی مردم زاهدان به نعمت گاز، در حالی که مردم این شهرستان هنوز سوخت گاز مورد نیاز خود را با خرید کپسول های 11 کیلویی گاز مایع تأمین می کنند؛ مسئولان وزارت نفت را بر آن داشت تا به تسریع در احداث شبکه گاز داخل شهر زاهدان اقدام کنند.

«حمیدرضا عراقی» مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در روزهای اخیر از نصب روزانه 70 تا 100 علمک در زاهدان به منظور گازرسانی به مردم این شهر خبر داد. با این وجود مدیرعامل شرکت ملی گاز و همچنین وزیر نفت اعتقاد دارند گاز هم به زاهدان رسیده و هم به زاهدانی ها و وزیر نفت کسانی که می گویند گاز به زاهدانی ها نرسیده را بی سواد می داند.

اینکه چه چیز واقعیت دارد را از زبان مردم زاهدان می شنویم.

علاوه بر صحبت های اسفند ماه مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان مبنی بر تکمیل گازرسانی به شهرستان زاهدان تا سال 1400، «حمیدرضا عراقی» مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران هجدهم ادیبهشت ماه سال جاری در این خصوص گفت: کل شبکه گازرسانی به زاهدان 1350 کیلومتر است که تا امروز 140 کیلومتر آن اجرا شده و اجرای 350 کیلومتر بعدی در مرحله انتخاب پیمانکار است و بهمن ماه سال 96 نسبت به انتخاب پیمانکار برای 450 کیلومتر بعدی اقدام خواهد شد.

آیا انجام این اقدامات نیاز داشت تا خط لوله گازرسانی ایرانشهر به زاهدان انجام گیرد؟ چرا زودتر از این، نسبت به اجرای شبکه توزیع گاز زاهدان اقدام نشده بود؟

* پاسخ زنگنه به منتقدان: شما بی سوادید!

«بیژن زنگنه» وزیر نفت نیز در این خصوص با اشاره به حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری در آیین گشایش رسمی خط لوله گاز ایرانشهر- زاهدان، گفت: برخی تخصص دارند که شهد را به شرنگ تبدیل کنند و باید به آنان جایزه نوبل داد که بدون استفاده از کاتالیست شهد خدمات دولت را تبدیل به شرنگ تبدیل می کنند و حق اصلی این فناوری به صدا و سیما تعلق دارد و جایزه نوبل را باید به آنها اهدا کرد. (اشاره به گزارش میدانی صدا و سیما در مصاحبه با مردم زاهدان مبنی بر عدم بهره مند شدن از نعمت گاز)

وزیر نفت با بیان این که در گزارش‎های آنها بلافاصله گفته شد که خط لوله گاز به زاهدان رسید اما گاز به زاهدانی ها نرسید، تصریح کرد: شما که سواد ندارید چرا کار می کنید، ابتدا باید گاز برسد، شبکه توزیع گازدار شود، سپس علمک نصب شود و گاز به مردم تحویل داده شود.

بهتر بود وزیر نفت به جای توهین های مرسوم مسئولان دولت یازدهم به منتقدان و کم سواد دانستن آنها به این سوال پاسخ بگوید که وقتی شبکه توزیع وجود ندارد، چطور باید این شبکه بعد از گازرسانی، گاز دار شود؟!

* پاسخ معاون وزیر نفت به منتقدان:  شما نفهمید!

حال سوالی که باید از مسئولان دولتی پرسید این است که اگر به زعم وزیر نفت، نصب عملک ها نیازمند این بود که ابتدا گاز به زاهدان برسد، آیا احداث 1350 کیلومتر شبکه توزیع در شهرستان زاهدان که نیاز به حفاری در خیابان ها دارد و زمان بَر است نیز مستلزم تکمیل خط لوله گاز رسانی ایرانشهر به زاهدان بود؟

بهتر است وزیر نفت و معاون ایشان به جای بی سواد خواندن و نفهم خواندن منتقدان به این سوال پاسخ دهند که چرا از ابتدای سال 90 تاکنون از مجموع 1350 کیلومتر شبکه توزیع گاز شهرستان زاهدان، فقط 140 کیلومتر اجرا شده است؟