قیمت گوشت از 41 هزار تومان تا 57 هزار تومان!

 با این‌که تورم در آمارهای رسمی بانک مرکزی هر ماه روند نزولی دارد، اما قیمت برخی کالاهای اساسی مردم از جمله گوشت گرانی‌های بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند. به طوری که کارشناسان معتقدند تاکنون این‌گونه گرانی در قیمت گوشت قرمز را در اردیبهشت ماهِ هیچ سالی شاهد نبودیم.

قیمت گوشت قرمز از 41 هزار تومان تا 57 هزار تومان!

 مشاهدات میدانی حاکی است قیمت گوشت قرمز در نواحی مختلف تهران اعداد متفاوتی را نشان می‌دهد. به عنوان مثال قیمت گوشت قرمز در منطقه هروی تهران کیلویی 48 هزار تومان و در منطقه جوادیه 41 هزار است. همچنین قیمت گوشت قرمز در منطقه فرمانیه 57 هزار تومان گزارش شده است. قیمت گوشت قرمز در منطقه نازی‌آباد و خانی‌آباد نیز به ترتیب 44 و 42 هزار تومان گزارش شده است.

8000 تومان از قیمت گوشت کاذب است

منصور پوریان، رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام زنده کشور  درباره دلایل گرانی گوشت قرمز گفت: به نظر من، تقریباً 8000 تومان از قیمت کنونی گوشت قرمز کاذب است. من نمی‌دانم چرا گوشت قرمز الان اینقدر گران شده است، اما بدون شک می‌گویم بخشی از این گرانی کاذب است. لاشه گوشت وارداتی 26 هزار تومان عرضه شده است. گوشت داخلی نیز 24 هزار تومان است. وی گفت: پیش بینی می‌کنم بعد از انتخابات، قیمت گوشت قرمز به حالت تعادلی قبلی برسد.

وی علت گرانی گوشت قرمز را عرضه محدود دام زنده توسط برخی تولیدکنندگان، حضور چوبداران دلال و قصابی‌ها برشمرد و گفت: با وجود تامین گوشت مورد نیاز داخلی و کاهش تقاضای مصرف به علت بالا بودن قیمت‌ها، همچنان قیمت این محصول به شکل غیرقابل قبولی روند صعودی دارد.

پوریان به کاهش توان خرید مردم در تهیه گوشت قرمز اشاره کرد و افزود: آمارهای خرید نشان می‌دهد قصابی‌ها در گذشته بین دو تا سه روز یکبار گوشت تهیه می‌کردند، اما اکنون خرید قصابی‌ها به هفتگی یا ده روز یکبار رسیده است.

دولت ذخایر گوشت را وارد بازار کند

محمدصادق مفتح معاون سابق وزیر صنعت  با تائید گرانی‌های اخیر در بازار گوشت قرمز گفت: هم‌اکنون در فصلی نیستیم که عرضه گوشت به‌دلیل کمبود، کاهش پیدا کرده باشد. عرضه گوشت در حال حاضر باید طبق روال معمول همیشه در این فصل مناسب باشد و دلیلی ندارد ما در این فصل با مشکل کمبود عرضه مواجه شویم. به نظرم مهم‌ترین دلیل گرانی گوشت قرمز در بازار، عدم موفقیت دولت در تنظیم بازار است.

وی افزود:‌ دولت باید ذخایر گوشت خود را به بازار عرضه می‌کرد که متاسفانه به‌دلیل عدم تنظیم بازار مناسب تاکنون نتوانسته این کار را انجام دهد.

مفتح افزود: من نمی‌دانم چرا دولت گوشت‌های ذخیره شده‌اش را به بازار عرضه نمی‌کند. گوشت قرمز الان در ذخایر به اندازه کافی است ولی از سوی دولت وارد بازار نمی‌شود و این برای من تعجب‌آور است. وی گفت: متاسفانه مشکل از عدم تنظیم بازار و مدیریت دوستان است. هم‌اکنون بی‌برنامگی شدیدی در بازار قابل مشاهده است.

معاون سابق وزیر صنعت افزود: تنظیم بازار هم‌اکنون در دست وزارت جهادکشاورزی است و این گرانی‌ها به‌دلیل سوءمدیریت وزارت جهادکشاورزی اتفاق افتاده است. براحتی می‌توان بازار را مدیریت کرد. وی افزود: راهکار ساده برای تعادل قیمت گوشت، عرضه ذخایر گوشت قرمز از سوی دولت است. براحتی می‌توان در چند روز قیمت گوشت قرمز را با تقویت عرضه، به تعادل رساند.

عرضه گوشت وارداتی

علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی  با اشاره به کاهش عرضه دام که در هفته‌های اخیر باعث افزایش قیمت گوشت شده است، افزود: از این هفته گوشت وارداتی با قیمت 31هزارو500 تومان عرضه خواهد شد تا از بحران ایجاد شده برای گوشت گوسفندی خارج شویم.