افزایش بیکاری و رکود با تداوم دولت یازدهم

 عبدالمجید شیخی، استاد دانشگاه و اقتصاددان با اشاره به مناظره اخیر کاندیداهای ریاست جمهوری که با محور اقتصاد برگزار شد، گفت: دو کاندیدای دولت در مناظره بجای پاسخگویی به عملکرد خود باز هم به دادن وعده هایی مانند چهارسال گذشته  پرداختند.

به گفته این استاد دانشگاه این دو کاندیدا هیچ پاسخی برای اشتباهات و کم کاری و کند بودن عملکرد خود طی ۴ سال گذشته نداشتند، اما در موضع ایراد گرفتن به سایر رقبا تنها به ایرادهای شخصی از آنان پرداختند.

این کارشناس اقتصادی با ذکر بداخلاقی های کاندیداهای دولت در مناظره گفت: آقای روحانی و آقای جهانگیری با این ایرادها تنها به تخریب رقبا پرداختند. چرا که رقبا در موضع عمل اجرایی نبودند که بتوانند از آنها بازخواست کنند.

شیخی تاکید کرد: این دو کاندیدا به جز یک اشکال که به شهردار در خصوص واگذاری چند پروژه مسکونی به اشخاص گرفتند هیچ موضوع دیگری برای گفتن نداشتند و آنچه که عملا از این مناظره برداشت کردیم این بود که هیچ برنامه ای برای دولت آینده ندارند.

وی افزود: نکته ای که بسیار مضحک ، این بود که آقای روحانی دوباره با وعده ۱۰۰ روزه جلوی دوربین ظاهر شدند در حالی که حدود ۱۲۰ روز دیگر در مسند ریاست قوه مجریه خواهد بود. باید به این کاندیدا گفت اگر شما برنامه ۱۰۰ روزه دارید از همین الان آن را اجرا کنید تا مردم به صداقت شما پی ببرند. نه اینکه به مردم وعده بدهید و نه تنها به آنها عمل نکنید بلکه در مقام توضیح آنها را حاشا کرده و از زیر بار مسئولیت فرار کنید.

شیخی در خصوص نمره به عملکرد اقتصادی دولت تاکید کرد: نمره بنده به دولت یازدهم در فضای اقتصاد زیر صفر است. این دولت دروازه های واردات را باز کرده و اقتصاد را به نفت وابسته کرد در حالی که بهترین راهبرد برای پیشبرد اهداف اقتصادی کرنش به بیگانه و سیاست های انفعالی و التماسی بود.

وی ادامه داد: در کنار این راهبردها، واردات کالاهای مصرفی و ایجاد انتظار در مردم و افزایش بیکاری و تعمیق رکود تاریخی در اقتصاد ایران و تعطیلی تولید داخلی و اجرای سیاست های نادرست اقتصادی باعث شد اقتصاد در مسیر صحیح قرار نگیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: این دولت شاخص فلاکت را به بالاترین سطح خود رسانده است. شاخص حقیقی فلاکت اجتماعی ترکیبی است از نرخ تورم، نرخ بیکاری و افت قدرت خرید مردم که ما به آن می گوییم اثر درآمدی. بلایی که سر مردم آمده است هنوز پنهان است و اقتصاددانان باید این بلای پنهان را به مردم معرفی کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر پیش بینی وضعیت اقتصاد در ۴ سال آینده با ادامه دولت یازدهم گفت: اگر این دولت دوباره سر کار باشد شرایط اقتصادی بدی خواهیم داشت. اشتباهات این دولت آینده اقتصاد کشور را با چالش های فراوانی مواجه کرده است. این دولت فاصله طبقاتی را افزایش داده و همه اقدامات این دولت به نفع اغنیا و به ضرر فقرا بود.