سه وعده بزرگ وزیر نفت که عملی نشد

 وزیر نفت در تاریخ ۲۱ دی ۱۳۹۴ در مراسم افتتاح فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی که  رئیس جمهور نیز در این مراسم حضور داشت گفت: به استثنای فاز ۱۴ پارس جنوبی، تمام فازهای پارس جنوبی تا سال ۹۶ تکمیل و وارد مدار تولید خواهند شد.

این اظهارات زنگنه در همان ایام با اما و اگرهای بسیاری مواجه شد و بسیاری از کارشناسان آن را محال دانستند و مرور زمان هم نشان داد وعده زنگنه هیچگاه به حقیقت نزدیک نشد. فاز ۱۴ که بطور کامل تعطیل شد و فاز ۱۳ نیز گرفتار روند کند توسعه شد. فازهای ۲۲ تا ۲۴ هم به حال خود رها شد تا مجموعا ۵ فاز پارس جنوبی برای دولت بعدی بماند. 

زنگنه درابتدای حضور خود در وزارت نفت با اولویت بندی پروژه‌های پارس جنوبی روی پروژه‌های با درصد بالای پیشرفت دست گذاشت و با کندی توانست آن‌ها را به افتتاح برساند. فاز ۱۲ و ۱۵ و ۱۶ که درصد پیشرفت‌شان بالای ۹۰ درصد بود با دو سال پیشرفت کند به بهره برداری رسید و چند هفته پیش هم دیگر فازها به بهره برداری رسید اما این افتتاح‌ها با وعده بزرگ وزیر نفت در تناقض است زیرا هنوز سه پروژه بزرگ دیگر در درصدهای پایین به سر می‌برند.

از سوی دیگر، زنگنه در تاریخ ۱۸ خرداد ۹۳ در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی وعده بزرگ و غیر قابل دستیابی دیگری داد و گفت: در شرایط تحریم هم تولید نفت ایران را تا پایان سال ۹۶ به میزان ۵.۷ میلیون بشکه می رساند. او برنامه‌های این وزارتخانه برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را تشریح کرد و درباره برنامه افزایش ظرفیت تولید نفت خام و میعانات گازی گفت: حتی در شرایط تحریم تا پایان سال ۹۶ می‌توانیم به ظرفیت تولید ۵.۷ میلیون بشکه در روز برسیم.

این ادعا هم هیچگاه محقق نشد و وی برای فرار از پاسخگویی این هدف را به سال ۹۹ موکول کرد که به گفته کارشناسان این وعده هم شدنی نیست. هم اکنون میزان تولید نفت کشور ۳.۹ میلیون بشکه در روز است و مجموع تولید میعانات گازی روی کاغد ۷۰۰ هزار بشکه است. یعنی هم اکنون و در خوش بینانه ترین حالت میزان تولید نفت و میعانات گازی ۴.۶ میلیون بشکه است که اختلاف ۱.۱ میلیون بشکه‌ای با گفته‌های سال93  وزیر نفت دارد.

نکته تاسف برانگیز در این باره رها شدن شرکت نفت فلات قاره برای جبران ۲۰۰ هزار بشکه تولید روزانه نفت از دریاست که برنامه مشخص و عملیاتی برای احیای آن وجود ندارد. اشاره به این نکته ضروری است که میزان تولید فعلی نفت کشور متاثر از آغاز تولید از میادین غرب کارون است و در عمل ظرفیت خاصی برای افزایش تولید در شرایط فعلی وجود ندارد. قراردادهای جدید نفتی هم به گفته مقامات مسئول پس از انتخابات به مرحله اجرا خواهد رسید که با توجه به زمان بر بودن امضای قرارداد در حوزه میادین نفتی، بعید است بزودی کار توسعه در میادین نفت آغاز شود و تولید نفت و میعانات گازی کشور تا پایان سال ۹۹ هم به ۵.۷ میلیون بشکه در روز برسد.

در کنار شکست این وعده‌ها، باید به موضوع خودکفایی تولید بنزین نیز اشاره داشت که وزیر نفت گفته بود تا پایان سال ۹۴ ایران در این باره موفق خواهد شد اما بنا به گفته شخص وزیر نفت، این هدف هم به پایان سال ۹۶ موکول شده است. وزارت نفت دولت یازدهم نتوانست حتی یک فاز از ۳ فاز ۱۲۰ هزار بشکه‌ای پالایشگاه ستاره خلیج فارس را با پیشرفت ۶۷ درصدی به اتمام برساند که همین موضوع بیانگر اشکالی اساسی در مدیریت صنعت نفت است.

به این ترتیب می توان گفت بسته شدن پرونده پارس جنوبی در دولت یازدهم،افزایش تولید نفت ایران به ۵.۷ میلیون بشکه در روز و خودکفایی در تولید بنزین، سه وعده بزرگ وزیر نفت بود که وعده‌های اول و سوم به شکست انجامید و وعده دوم نیز به پایان دولت بعدی موکول شد.

گفتنی است وزیر نفت دیروز در جمع صنعتگران گفته بود ما هرگز نگفتیم نمی‌شود و نمی‌توانیم. ما می‌گوییم می‌توانیم و می‌شود؛ اما دروغ نمی‌گوییم و به خاطر رای به مردم دروغ نمی‌گوییم و دروغ گفتن را توهین به عقل و شعور مردم می‌دانیم.