نگرانی مردم از افزایش قیمت مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

گروه اقتصادی – رئیس اتحادیه پرنده و ماهی نیز با تایید افزایش 750 تومانی قیمت مرغ اظهار کرد: نرخ این کالا در مراکز خرده فروشی به 7950 تومان رسیده است.

 

به گزارش افکارنیوز، به گفته مهدی یوسف خانی، افزایش قیمت جوجه یک روزه به 2700 تومان سبب شده است، قیمت تمام شده مرغ بالا رفته و کیلویی 8 هزار تومان به فروش برسد.

 

وی توضیح داده است:  با توجه به کاهش بی‌رویه قیمت مرغ زنده درب مرغداری‌ها طی یک هفته اخیر، مرغداران از فروش مرغ به کشتارگاه‌ها امتناع کردند که همین امر سبب شد که قیمت مرغ زنده از 4100 تومان به 5 هزار تومان برسد.

وی اضافه کرده است: قیمت منطقی فروش مرغ زنده در کشتارگاه‌ها باید کیلویی 4600 تومان باشد، تا در نهایت با محاسبه سود توزیع، گوشت مرغ کیلویی 7400 تومان به دست مصرف‌کننده برسد.

وی خاطرنشان کرده است: زنجیره تولید به طور کلی از زیربنا مشکل دارد و قیمت نهاده‌ها و جوجه یک روزه آن قدر تغییر می‌کند که نمی‌شود برای تولید مرغ برنامه‌ریزی کرد.

هم اکنون  قیمت مرغ زنده کیلویی 5هزار تومان است و قیمت مرغ آماده طبخ در عمده فروشی  درب کشتارگاه 6900 تومان به صورت نقدی، فروش درب کشتارگاه غیرنقدی و با چک 30 روزه 7100 تومان، تحویل درب واحدهای صنفی 7250 تومان (نقدی) و خرده فروشی واحدهای صنفی 7950 تومان (نقدی) است. 

بر اساس اعلام مسوولان اتحادیه پرنده و ماهی هرکیلوگرم ران مرغ با کمر 6950 تومان، ران مرغ بی کمر 7950 تومان، سینه بدون کتف 13هزار  تومان، سینه با کتف 12هزار  تومان و فیله مرغ 16هزار  تومان قیمت  گذاری و خرید و فروش می شود.

این در حالی است که بررسی ها نشان می دهد  میانگین قیمت مرغ در مدت مشابه سال قبل برابر با 6668 تومان بوده در حالی که از ابتدای امسال تا کنون میانیگن قیمت این ماده غذایی برابر با 6766 تومان  بوده است و بر اساس آمارهای موسسه فن آوری اطلاعاتی و ارتباطات صنعت مرغداری میانگین قیمت مرغ در 6 ماه قبل برابر با 6301 تومان ،‌ میانگین قیمت ماه قبل 7005 تومان، میانگین اردیبهشت ماه نیز 6626 تومان بوده است که نشان می دهد روند قیمت ها در آستانه خردادماه و آغاز ماه رمضان سبر صعودی به خود گرفته است.

 

قیمت مرغ کشتار در آخرین روز اردیبهشت ماه

حداقل،‌حداکثر و میانگین قیمت مرغ در استان های مختلف در آخرین روز اردیبهشت 96 برابر با جدول زیر بوده است:

114

*رنگ سبز نشان دهنده افزایش قیمت به نسبت روزهای قبل است.

112

بررسی وضعیت قیمت مرغ تازه نیز همانند مرغ کشتار نشان دهنده افزایش قیمت این ماده غذایی است به طوری که مرغ زنده سال گذشته میانگین قیمتی برابر با 4هزار و 559 تومان داشته و میانگین قیمت در دوماهه سالجاری برابر با 4 هزار و 622 تومان بوده است.

میانگین قیمت مرغ زنده در 6 ماه گذشته برابر با 4هزار و 309 تومان بوده و میانگین قیمت ماه قبل نیز 4 هزار و 787تومان بوده است ؛ همچنین میانگین قیمت مرغ زنده در اردیبهشت 96 برابر با 4 هزار و 527 تومان بوده است.

 

قیمت مرغ زنده در آخرین روز اردیبهشت ماه

نگاهی به قیمت مرغ زنده در استان های مختلف نشان می دهد که در بیشتر شهرها قیمت مرغ زنده نیز سیر صعودی داشته است:‌

113

*رنگ سبز نشان دهنده افزایش قیمت به نسبت روزهای قبل است.

111

این در حالی است که تجربه نشان داده که معمولا در آستانه مناسبت های خاص مذهبی و یا ملی قیمت بسیاری از محصولات و کالاها و به ویژه مواد غذایی افزایش چشمگیری می یابد که بالا رفتن قیمت مرغ و گوشت نماد بارز این مساله است که متاسفانه هر سال تکرار می شود و مردم در آستانه ماه مبارک رمضان باید دغدغه یافتن و  تهیه اجناس ارزان تر را نیز داشته باشند.

امید است در روزهای باقی مانده تا آغاز ماه رمضان دولت هرچه سریعتر راهکار اساسی برای کاهش قیمت ارزاق ضروری مردم بیاندیشد و فعالیت خود را تنها معطوف به عرضه محدود گوشت و مرغ منجمد نکند .

مهرنوش حیدری