با این نوع تسهیلات بانک ها هیچ امیدی به خروج مسکن از رکود نیست

 «خروج بازار مسکن از رکود» موضوع گفتگوی ویژه خبری ۶ خرداد شبکه دو سیما بود که ایرج رهبر عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان ، علی چگینی مدیر کل برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی و محمد رضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به بحث و گفتگو درباره آن پرداختند.

در ابتدای این بحث رهبر عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان کشور با بیان اینکه دوره رکود طولانی را در بخش مسکن می  گذرانیم گفت: این رکود مشکلاتی را هم برای خریدار و هم برای فروشنده رقم زده است.

بیش از چهار سال است که در بخش مسکن رکود داریم 

وی با بیان  اینکه متاسفانه هنوز آثاری مبنی بر خروج از رکود در بخش مسکن نمی بینیم اظهار داشت: بیش از چهار سال است که در بخش مسکن رکود داریم و باتوجه به اینکه در دوره های گذشته رکود، حول و حوش ۲ تا ۲.۵ سال بیشتر طول نمی کشید ، این وضعیت نگران کننده است و باعث انباشت تقاضا در بازار مسکن خواهد شد.

وی ادامه داد: سالانه حدود یک میلیون واحد نیاز داریم که اگر آن را تولید و خرید و فروش نکنیم،  انباشت تقاضا خواهد شد که خطرناک است و قبلا هم شاهد است رکود بوده ایم که منجر به افزایش قیمت شده است.

چگینی مدیر کل برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی نیزدر همین رابطه اظهار داشت: دوره های رونق و رکود در ایران تقریبا حدود ۳ تا ۳.۵ سال است اما رکودی که هم اکنون در آن قرار داریم یک دوره چهار ساله شده که البته به تصور بنده به اواخر این رکود رسیده ایم.

وی ادامه داد: تنها بخش مسکن شاهد رکود نبوده بلکه مجموعه اقتصاد کشور این رکود را تجربه کرده است، بخش مسکن ضربه گیر اقتصاد است و زمانی که بیماری هلندی خود را نشان می دهد در بخش مسکن پیاده می شود.

بیش از دو میلیون ششصد هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد


وی یادآور شد: قبل از این، سرمایه گذاری خیلی زیادی در بخش مسکن صورت گرفته بود که فراتر از حد توان اقتصاد کشور بود و حجم تولید در این بخش را بالا برد.

مدیرکل برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه خیلی موافق نیستم که این رکود باعث انباشت تقاضا در بخش مسکن شود گفت: براساس سرشماری مرکز آمار بیش از دو میلیون و ششصد هزار واحد مسکونی خالی با ارزش بالغ بر دویست هزار میلیارد دلار داریم که این رقم از ارزش بورس نیز بیشتر است وگردش مالی آن می تواند به فعالیت در بخش مسکن کمک کند.

چگینی با تاکید بر اینکه باید سیاست هایمان را معطوف به تولید مسکن برای گروه های خاص کنیم ، اظهار داشت: واحدهای خالی که به آن اشاره شد عمدتا واحدهایی است که مساحتشان و مکان هایی که این واحدها در آن ساخته ده اند به گونه ای است که سبب شده متقاضی توان خرید آن را نداشته باشد.

محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز اظهار داشت: از مسکن به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور یاد می شود بنابراین دولت و مجلس و بخش خصوصی باید توجه ویژه ای به این بخش داشته باشند.

وی افزود: امروز بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی ما وابستگی مستقیمی به بخش مسکن دارند و عمده درآمد شهرداری ها نیز از طریق مسکن است ضمن آنکه جمعیت قابل توجهی از مهندسین و کارگران ساختمانی نیز از این طریق امرار معاش می کنند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس بیان داشت: در بحث افزایش خانه های خالی از سال ۹۰ تا به امروز ۵۵ درصد رشد داشتیم در حالی که در بحث خانه های مسکونی مورد نیاز برای مردم است رشد فقط ۵ تا ۱۰ درصد بوده است.
 

رضایی تصریح کرد: خانه های خالی که از آن به عنوان خانه های لوکس یاد می شوند ، خانه هایی هستند که عده خاصی به عنوان سرمایه گذاری آن ها را ساخته‌اند که برای خیلی ها قابل استفاده نیست.
 
عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در ادامه برنامه با اشاره به اینکه دوران پیش رونق را در 6 ماهه سال جاری شاهد خواهیم بود اظهار داشت : در نیمه دوم سال به دوران رونق با شیب صعودی دست خواهیم یافت ، ماه مبارک رمضان مصاف با خرداد ماه و فصل نقل و انتقالات در حوزه اجاره  است که نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه نسبت به بازار مسکن بسیار خوش بین هستم ادامه داد: بنده پیش بینی سونامی قیمت را نمی کنم لذا پیش بینی افزایش قیمت در حد تورم را دارم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه نظارت بر آژانس های معاملات مسکن بسیار قوی است  اظهار داشت : معضل بانک دست آقای سیف و بانک مرکزی نیست بلکه در دست مجلس است، باید اصلاح ساختار پولی و بانکی توسط مجلس صورت گیرد و از سوی دیگر نباید تلاش های دولت را سیاه نمایی کرد.

عقبایی با اشاره به اینکه 120 هزار مشاور املاک در کشور داریم گفت: کمترین صنفی که در کشور فاقد پروانه کسب است مشاوران املاک هستند لذا باید با اصلاح ساختار سیاست پولی و بانکی به وزارت راه و شهرسازی شوک وارد کرد تا اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبری را رعایت کرد.

محمد رضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه الان کشور ظرفیت تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی را دارد افزود: باید حداقل 900 هزار واحد مسکونی ساخته شود تا بتوان در طی 10 سال عرضه و تقاضا یکسان شود، تسهیلاتی که درحوزه مسکن داده می شود متناسب با درآمد افراد نیست ، اگر می خواهیم در مسکن حرکتی را ببینیم و از رکود خارج شویم باید تسهیلات ارزان قیمت با بازپرداخت طولانی مدت در نظر بگیریم .

با این مدل تسهیلات نمی توان شاهد رونق در بازار مسکن بود

وی با بیان اینکه با نوع تسهیلاتی که در بانک ها داریم هیچ امیدی به خروج مسکن از رکود نیست ادامه داد: در بحث مسکن مهر 45 هزار میلیارد تومان در اختیار بانک مسکن  قرار دادیم تا تسهیلات پرداخت کند، سوال این است که آن پولی را که 8 سال قبل پرداخت کردیم بازپرداختش کجاست؟ بانک مسکن انتظارات را برآورده نکرده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه باید در حوزه تسهیلات بانک مسکن تجدید نظر کرد گفت: با این مدل تسهیلات نمی توان شاهد رونق در بازار مسکن بود. 
 
در تهران 10 درصد رشد معاملات را شاهد هستیم
 

چگینی مدیر کل برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی  در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در فروردین و اردیبهشت ماه امسال در تهران رشد مسکن داشتیم گفت: در تهران 10 درصد رشد معاملات را شاهد هستیم، در سال  های 86-87 و 91 -92 قیمت مسکن 100 درصد افزایش یافت و شاهد دو شوک قیمت با تصمیمات شتاب زده بودیم.

وی با بیان اینکه وام های مسکن فقط برای سازنده نیست بلکه برای انبوه ساز هم مصداق پیدا می کند ادامه داد: به دنبال گسترش بازار رهن در کشور هستیم، آثار بزرگنمایی را مشاهده کردیم و هنوز لطمات آن را می بینیم لذا باید سیستم بانکی و بخش های اقتصادی به بخش خصوصی  کمک کنند.

مدیر کل برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه آثار منفی مسکن مهر را دیدیم و قیمت ها  آنقدر تغییر کرد که اقتصاد دچار مشکلات اساسی شد، اظهار داشت: 100 هزار واحد  از مسکن مهر فاقد متقفاضی است که برای فروش به سازمان ها  واگذار شده است و 110-115 هزار در شرف تکمیل شدن است و از سوی دیگر 2 میلیون و 500 هزار واحد خالی داریم و  باید سیاست گذاری برای این واحد ها به گونه ای باشد که در جهت کمک به اقشار کم درآمد پیش برویم. 
 
 
رهبر با اشاره به اینکه باید برنامه منسجم و منظمی داشته باشیم تا از رکود خارج شویم گفت:زوج های جوان ایرانی توان بازپرداخت  وام های مسکن را ندارند حتی اگر هر دو کار کنند نمی توانند بازپرداخت داشته باشند، لذا تسهیلات مورد نظر موثر نبوده است و باید تقاضا را برای خروج از رکود تحریک کرد.

وی با بیان اینکه دولت و بخش خصوصی باید تعامل و همکاری خوبی با هم داشته باشند افزود: باید تصدی گری را به بخش خصوصی واگذار کرد اما این مسئله در حد شعار بوده و عملی نشده است ، این اواخر دولت 11 به فکر تحرک بخشیدن به مسکن مهر افتاد و بازپرداخت مسکن مهر در جای دیگری مصرف می شود.