دولت دوازدهم حرف تازه ای برای اداره کشور ندارد

حسین عیوضلو عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) درباره برنامه های دولت دوازدهم برای اقتصاد ایران گفت: آقای روحانی به  عنوان رئیس دولت یازدهم و یکی از نامزدهای ریاست جمهوری در جلسات و سخنرانی های انتخاباتی خود به مردم وعده چندانی ندادند که حالا به دنبال تحقق آن باشند لذا به نظر می رسد همان روندی که در دولت یازدهم دنبال می شد، در این دوره نیز دنبال شود. عیوضلو با تأکید بر اینکه در دولت دوازدهم قرار نیست مشکلی حل شود و همان روند قبلی ادامه پیدا خواهد کرد، اظهار کرد: نمی دانم مردم به چه چیزی رأی دادند، چون آقای روحانی در جلسات و سخنرانی های انتخاباتی خود وعده ای ندادند، البته ممکن است بعد از انتخاب شدن وعده هایی ارائه داده باشد.
وی در پاسخ به این سوال که اولویت بندی مطالبات از رئیس جمهور باید چه موضوعاتی باشد ضمن اشاره به وجود چند پرونده بزرگ در حوزه بانکداری خاطرنشان کرد: اجرای طرح تحول بانکی که از سال ۸۷ مطرح شد یکی از این پرونده هایی است که به رغم گذشت ۹ سال از طرح آن همچنان به سرانجامی نرسیده و به بررسی های بیشتر نیاز دارد.

عیوضلو با بیان اینکه برای طرح تحول بانکی در مجلس اقداماتی انجام شد، ادامه داد: دولت هم در این زمینه فعالیت هایی را با هماهنگی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در چهارچوب دو لایحه بانکداری و لایحه بانک مرکزی انجام داد. وی همچنین از طرح اصلاح نظام بانکی به عنوان یک ابر پروژه یاد کرده و افزود: این پروژه نسبت به پروژه های قبلی عمیق تر و جامع تر مبانی اقتصادی را مدنظر قرار داده و با اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران هماهنگی بیشتری داشته و با تجربه های جهانی و جدیدترین روش های اقتصادی در دنیا نیز تطبیق دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: با این حال برای اجرای این طرح ها هنوز اقدامی انجام نشده و در انتخابات هم از طرف هیچ یک از کاندیداها، هیچ بحثی در خصوص این موضوعات مطرح نشد.
وی ادامه داد: نظام بانکداری ما اشکالات ساختاری فراوانی دارد که عمده آن ها نیز اشکالاتی اساسی است. عیوضلو با اشاره به موضوع ایجاد اشتغال و افزایش تولید که طی روزهای گذشته در سخنان رئیس جمهور مطرح شد، خاطرنشان کرد: تا زمانیکه قوانین و مقررات موجود در جهت اشتغال و تولید هماهنگ نشود امکان اینکه بگوییم بسترهای لازم برای تولید ایجاد شده است، وجود ندارد.
وی دلیل این امر را نبود تفکیک مناسب میان بانک ها عنوان کرده و تصریح کرد: ما همه بانک های کشور را تجاری می دانیم در حالیکه باید بتوانیم براساس صنایع و بخش های مختلف اقتصادی انواع بانک و انواع الگوهای مختلف بانکداری را داشته باشیم.
عیوضلو خاطرنشان کرد: مثلا ما اگر بخواهیم در حوزه صنایع خطرپذیر بوده یا حوزه صنایع دانش بنیان یا بنگاه های کوچک و متوسط را در جهت ارتقاء دانش و ارتقاء کسب و کار بهره ور کنیم، بانک های ما آمادگی ساختاری لازم را برای انجام این کار ندارند و به همین دلیل اگر بخواهیم منابع مالی را به این طرح ها اختصاص دهیم به اهداف خود نخواهیم رسید.

وی به اختصاص ۱۶هزار میلیارد تومان اعتبار برای بنگاه های کوچک و متوسط اشاره کرد و گفت: پس از اجرای اینگونه طرح ها باید دید منابع اختصاص یافته چقدر بر روی این بنگاه ها تأثیرگذار بوده است. عیوضلو با اشاره به برخی از قوانین موجود اظهار داشت: متاسفانه از سال ۷۸ که طرح تحول نظام بانکی مطرح شد تا کنون اقدام جدی برای بهبود این موضوع انجام نشده و همان لایحه ای که دولت از طریق وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تقدیم مجلس کرده بود همچنان به صورت ناقص باقی مانده است.