راهکارهای تامین افزایش مستمری

حسینعلی حاجی دلیگانی ، با اشاره به اظهارات روز گذشته سخنگوی دولت مبنی بر اینکه می‌توانیم مستمری نیازمندان را تا 5 برابر نیز افزایش و تا 15 میلیون نفر از جمعیت آنها را پوشش دهیم، اظهار داشت: این همان مطلبی است که در ایام انتخابات دیگر کاندیداهای ریاست جمهوری مطرح کردند، اما دولت با سیاست دوگانه نسبت به موضوع رفتار کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، تاکید کرد: میزان درآمد دولت از محل درآمد افزایش قیمت حامل‌های انرژی بیش از 80 هزار میلیارد تومان است و تنها 43 هزار میلیارد تومان آن به خزانه واریز می‌شود و پس از آن مشخص است، در چه اموری هزینه شده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بالغ بر 37 هزار میلیارد تومان از درآمد هدفمندی یارانه به شرکت‌ها وابسته و بابت خدمات پرداخت می‌شود، تصریح کرد: این رقم به خزانه واریز نشده و دولت از همین محل می‌خواهد مستمری‌ نیازمندان را تامین کند.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه تاکید شده، دولت باید تمامی درآمدهای مربوط به افزایش حامل‌های انرژی را شفاف ارائه کند، گفت: دولت از این موضوع استنکاف کرده و این موضوع اجرایی نمی‌شود.

این نماینده مجلس افزود: دولت برخورد متناقضی با موضوع یارانه و مستمری‌بگیری دارد، به طوری که قبل از انتخابات مدعی بود منابعی برای این کار وجود ندارد و اکنون بیان می‌کند، حتی می‌تواند چند برابر آن را افزایش دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه افزایش مستمری نیازمندان پیشنهاد مجلس بوده و دولت با آن مخالف بود، یادآور شد: به همان دلیل که معتقد بودیم منابع متعددی برای افزایش مستمری وجود دارد، آن را برای دولت تصویب کردیم؛ همچنین در صورتی که دولت منابع جدید نیز نداشته باشد، دو راه برای این کار وجود دارد، اول آنکه طبق ماده 79 قانون برنامه ششم از محل حذف یارانه پردرآمدها مستمری را افزایش دهد و یا اینکه براساس ماده 39 قانون برنامه با اصلاح تدریجی حامل‌های انرژی تا سال 1400 درآمد بیشتری کسب کند.