رکود مسکن وارد سال چهارم شد

علی چگینی مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: طبق معمول دوره های رونق و رکود بخش مسکن در ایران سه تا سه و نیم سال بوده ولی رکود فعلی حاکم بر بازار وارد دوره چهار ساله شده است.

وی همچنین افزود: تنها بخش مسکن در این مدت شاهد رکود نبوده بلکه مجموعه اقتصاد کشور پدیده رکود را تجربه کرده است.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اظهارداشت: قبل از این سرمایه گذاری خیلی زیادی در بخش مسکن صورت گرفته که فراتر از حد توان اقتصاد کشور بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه براساس سرشماری مرکز آمار بیش از دو میلیون و 600 هزار واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد، گفت: برای احداث این تعداد واحد مسکونی سرمایه گذاری هنگفتی در مملکت انجام شده است.

چگینی با تاکید بر اینکه سیاست ها در کشور باید به سمت تولید مسکن برای گروه های خاص معطوف شود، افزود: مساحت اغلب واحدهای خالی بزرگتر از نیاز نیازمندان جامعه بوده و از طرفی متقاضیان توان خرید این واحدها را ندارند.

عضو کانون سراسری انبوه سازان مسکن نیز گفت: متاسفانه سایه رکود همچنان بر سر بازار مسکن کشور سنگینی می کند و کماکان خبری از رونق در این بازار نیست.

«ایرج رهبر» دوره رکود فعلی بازار مسکن را بسیار طولانی توصیف کرد و افزود: این رکود مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ایجاد کرده است.

وی اظهارداشت: با توجه به اینکه در دوره های گذشته رکود دور و بر دو تا دو و نیم سال بیشتر طول نمی کشید متاسفانه این دوره بسیار طولانی و نگران کننده است.

عضو کانون سراسری انبوه سازان مسکن گفت: سالانه یک میلیون واحد مسکونی در مملکت نیاز است بنابراین برنامه ریزی و سیاست گذاری ها باید به نحوی باشد که بتوان این میزان نیاز را در جامعه تامین تا بخش مسکن دچار افزایش انباشت تقاضا نشود.