سازمان اوقاف و وزارت راه سند همکاری امضا کردند

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری با بیان اینکه بنای این ستاد احیای تمدن ایران شهری است، گفت: یکی از قانونی ترین محورهای ایجاد سکونتگاه در ایران نیایشگاه های ما بوده که بعد از اسلام به شکل مساجد و بقاع متبرکه امامزادگان نمود یافته اند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید پیش از احیای تک بنا در بافت های نابسامان شهرها حفظ هویت بخشی به ساکنان این بافت ها اعطا شود تا هویت اجتماعی پیدا کنند، افزود: بافت های فرسوده و حاشیه ای بدون ایجاد یک سازمان اجتماعی منسجم میان ساکنان آنها بازآفرینی و بازسازی نخواهند شد.

وی مساجد و مراکز فرهنگی را از کلیدی ترین مباحث در بازآفرینی شهری دانست و ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی در توسعه شهرهای جدید در اولین اقدام بودجه ساخت مساجد را تامین می کند و مسجدسازی در توسعه شهرها هم ردیف ساخت مدارس است که نشان دهنده اهمیت دادن وزارت راه و شهرسازی به امر مسجدسازی است.

آخوندی در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع موقوفات اشاره و تصریح کرد: اهمیت احیای املاک موقوفه با توجه به اینکه به اندیشه دینی ما مرتبط هستند نقش مهمی در ستاد بازآفرینی شهری دارند، بنابراین احیای فضای فیزیکی این املاک نیز حائز اهمیت است.

به گفته وی، برخی املاک موقوفه و بقاع متبرکه امامزادگان نماد هویت بعضی از محلات بوده که در نتیجه احیای آن موقوفه می تواند به بازآفرینی کل محله منجرگردد.

وزیر راه و شهرسازی در پایان با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به مفهوم ارتقای بهره وری از اراضی و املاک موقوفه اظهار داشت: برای رسیدن به این هدف نیازمند تغییر نگاه به موقوفات هستیم تا این ذهنیت که املاک موقوفه ساخته شده اند برای تخریب، از بین برود.

گفتنی است در پایان این نشست سه سند همکاری میان وزارت راه و شهرسازی و سازمان اوقاف و امور خیریه با موضوع احیا و بهسازی اراضی و املاک موقوفه واقع در بافت های فرسوده، میانی و حاشیه ای شهرها به امضای عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و حجت الاسلام علی محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به امضا رسید.