دبه آمریکا درباره فروش هواپیمای بوئینگ و ایرباس به ایران

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در جلسه پرسش و پاسخ کمیته راه‌ها و روش‌های مجلس نمایندگان گفت که وزارت خزانه‌داری در صدور مجوز فروش هواپیماهای مسافربری ایرباس و بوئینگ به ایران تجدیدنظر می‌کند.
به گزارش رویترز، منوچین همچنین از اعضای کنگره آمریکا خواست تا تحریم‌ها علیه ایران، سوریه و کره‌شمالی را تشدید کنند.
او به نمایندگان کنگره اطمینان داده که تمرکزش را روی این موضوع می‌گذارد و در این باره حتما با ترامپ صحبت می‌کند.
سخنان وزیر خزانه‌داری آمریکا پس از سفر ترامپ به خاورمیانه و صحبت‌های تند او علیه ایران بیان می‌شود.
به گزارش دویچه‌وله وزیر خزانه‌داری آمریکا در جمع نمایندگان کنگره تصریح کرد: تحریم‌ها واقعا تاثیرگذار بوده‌اند و باعث شده‌اند تا ایران بر سر میز مذاکرات اتمی بنشیند.


یک سخنگوی شرکت بوئینگ در پاسخ خبرگزاری رویترز درباره سخنان وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: «بوئینگ در همکاری با شرکت‌های هواپیمایی ایران دنباله‌روی تصمیمات دولت آمریکاست و به آنها احترام می‌گذارد. بستن هرگونه قرارداد با شرکت‌های هواپیمایی ایران مشروط به تایید دولت آمریکاست.»
شرکت ایرباس اما به پرسش رویترز در این باره پاسخ نداده است.


کسانی که در قرارداد فروش هواپیما به ایران سهیم هستند معتقدند برای قراردادهای منعقد شده بین ایران‌ایر و شرکت‌های غربی اجازه خزانه‌داری آمریکا صادر شده است اما تا سال 2020 این وزارت‌خانه می‌تواند در آن تجدید‌نظر کند.
به گفته این افراد شرکت ایران‌ایر برای گرفتن 70 فروند اولیه هواپیماهایی که قرار است تا 2020 به ایران تحویل داده شوند نیازی به تاییدیه مجدد وزارت خزانه‌داری ندارد اما برخی کارشناسان معتقدند وزارت خزانه‌داری می‌تواند مجوزش را پس بگیرد.
در صورت تحویل نهایی این هواپیماها به ایران مشکلات پرداخت بانکی هم وجود دارد. برخی از بانک‌های اروپایی همچنان از انجام معامله با ایران خودداری می‌کنند.