ادغام بانک ها،مطلوب اثر خواهد بود یا چالش برانگیز؟

معضل بانک‌ها و مؤسسات پولی غیرمجاز در طول سالیان اخیر به یکی از چالش های اساسی نظام بانکداری در کشور تبدیل شده و به تبع برون رفت از چنین مشکل یا به تعبیر صحیح تر معضلی، مستلزم اتخاذ تدابیر هوشمندانه و ویژه ای است.

در همین راستا، چندی پیش، رئیس کل بانک مرکزی از ادغام بانک‌ها خبر داد و البته پیگیری این طرح با اعلام اطمینان خاطر وی برای سپرده هایِ بانکیِ مردم، همراه شد.

اعلام تضمین سپرده های بانکی ضروری بود

پروانه رحمتی، محقق و پژوهشگر اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه، با اشاره به ظهور و بروز نگرانی در برخی از اقشار مردم در خصوص سپرده های بانکی عنوان کرد: به‌طور طبیعی چنین تغییر و تحولاتی با نگرانی هایی همراه می شود و قاعدتاً رفع نگرانی از سپرده گذاران با موضع گیری شفاف، صریح و قاطعانه بسیار کارساز و مؤثر خواهد بود.

وی افزود: بعد از طرح موضوع ادغام بانک‌ها از سوی ولی ا...سیف در برخی محافل عمومی، خصوصی و شبکه های اجتماعی، مباحثی در ارتباط به خطر افتادن سپرده های بانکی مطرح شد.

رحمتی عنوان کرد: البته به نظر می‌رسد اعلام نظر و موضع گیری رئیس کل بانک مرکزی با هدف رفع نگرانی های احتمالی انجام پذیرفت که به اعتقاد بنده اقدامی منطقی و هوشمندانه بود که باید این رویه و رویکرد در حوزه‌ها و بخش های دیگر نیز تقویت شود.

محقق و پژوهشگر اقتصاد عنوان کرد: متأسفانه در برخی مقاطع، مباحث و شایعاتی مطرح می شود که سکوت یا عدم موضع گیری می‌تواند به تقویت و تشدید شبهات منتهی شود.

وی افزود: طرح برخی شایعات در خصوص سپرده های بانکی از مخاطراتی است که نادیده گرفتن آن می تواند با خسارات غیر قابل جبرانی برای اقتصاد کشور همراه شود زیرا ساز و کار اقتصادی ایران به شکلی است که نمی توان، نقش آفرینی بانک‌ها را در آن نادیده گرفت.

رحمتی گفت: چندی پیش مطالبی از سوی یکی از مدیران اسبق بانکی  در رسانه ها منتشر شد که تلویحاً در آن به عدم ضمانت و عدم مسئولیت بانک مرکزی در خصوص سپرده های عمومی مردم اشاره شده بود که به هر حال، استمرار چنین مطالبی می‌تواند به تحمیل ضررهایی سنگین به بانک‌ها و حتی اقتصادکشور منتهی شود.

وی افزود: خوشبختانه با اعلام نظر سیف، در خصوص ضمانت بانک مرکزی در ارتباط با سپرده های بانکی، بخشی از این دغدغه های عمومی مرتفع شد و می طلبد با تکرار آن، این ذهنیت و ضمانت در اذهان و افکار عمومی با تقویت هر چه بیشتری توأم شود که قطعاً بازخورد و بازتاب آن در پیشگیری از خروج سپرده های عمومی از بانک ها،غیر قابل انکار خواهد بود.

ادغام بانک‌ها،مقرون به صرفه و منطقی است

موسی شجاعی پور، کارشناس اقتصاد، در گفت و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه، با اشاره به ضرورت اجرایی شدن طرح ادغام بانک ها، گفت: برخی گمان می کنند عملیاتی شدن طرح مذکور، زیان بار خواهد بود و اما به نظر بنده نه تنها این طرح سازنده است بلکه اجرایی شدن آن در شرایط کنونی کشور، یک اصل ضروری است.

وی افزود: البته نباید این نکته را نیز از نظر دور داشت که دیکته نانوشته فاقد غلط خواهد بود و به هر ترتیب، عملیاتی شدن طرح های این‌چنینی، می تواند با محاسن و معایبی همراه شود که البته باید تلاش شود با برنامه ریزی مدون و  کارآمد، ضریب خطاها و مخاطرات آن به حداقل ممکن کاهش یابد.

شجاعی پور گفت: قطعاً فعالیت بانک‌ها و مؤسسات پولی غیر مجاز، آسیبی جدی به شمار می‌رود که باید برای مهار و کنترل آن مجدانه ورود کرد و یکی از راهکارهای مقتضی در این خصوص مشمول ادغام می شود.

کارشناس اقتصاد گفت: یکی از اهداف مطروحه در خصوص طرح مذکور به استاندارد سازی بانک‌ها و قرابت هر چه بیشتر آن با بانکداری روز جهان باز می گردد که تأمین آن از طرق مختلف و متعددی همچون افزایش سرمایه آورده، عرضه سهام جدید در بورس و یا ادغام آنها میسر خواهد شد.

شجاعی پور عنوان کرد: در شرایط فعلی کشور، موضوع ادغام، منطقی‌ترین راه ممکن محسوب می شود که البته علاوه و بر ساماندهی مناسب ، در صرفه جویی هزینه ها نیز اثر بخش به نظر می رسد.

وی افزود: برخی کارشناسان معتقدند هیچ ضرورتی برای چنین تعدد و تکثری وجود ندارد و در صورت اثبات چنین ضرورتی نیز قطعاً منافع و محاسن آن بر چنین تعدد و گوناگونی می چربد.

ادغام بانک ها،به تقویتِ بُعدِ نظارتی می انجامد

کریم نجمی، محقق و پژوهشگر اقتصادی در گفت و گو با خبرنگاربورس،بانک و بیمه، با اشاره به نقش حائز اهمیت عنصر نظارتی بر کاهش تخلفات و لغزش های احتمالی و حتی خطاها و اشتباهات ناخواسته، عنوان کرد: هر آنچه شاهد تنوع، تکثر و تعدد بیشتری باشیم، امر نظارت نیز دشوارتر خواهد شد که این قاعده در خصوص بانک‌ها و مؤسسات مالی نیز صدق می کند.

وی افزود: ارتقای امنیت سرمایه گذاری، تقویت بهره‌وری، چابک سازی و افزایش سود سهامداران از دیگر محاسن این طرح به شمار می رود که قطعاً با حصول آن شاهد دستاوردهای ارزنده‌ای در این خصوص خواهیم بود.

نجمی عنوان کرد:البته منطق حکم می کند از نگاه سیاه و سفید در خصوص این طرح پرهیز شود و با یک برنامه ریزی اصولی و نگاه کارشناسانه  و آسیب شناسی دقیق، ادغام احتمالی به بهترین نحو ممکن عملیاتی شود در غیر این صورت تحقق طرح اشاره شده سازنده نخواهد بود و منتج به نتایج پیچیده تری خواهد شد که نه تنها مشکلی را حل نمی کند، بلکه باعث عمیق‌تر شدن معضلات و چالش های پیش روی نظام بانکداری خواهد شد.

وی در خاتمه یادآور شد: ترسیم افق و چشم اندازی روشن و حرکت گام به گام، با در نظر گرفتن وجه اشتراکات بانک‌ها و همسویی لازم از مؤلفه هایی است که باید در اجرایی شدن این امر مد نظر قرار گیرد و قطعاً با رعایت این اصول، می توان از بروز اختلالات، نارسایی‌ها و ناهماهنگی های احتمالی، پیشگیری کرد و نظام بانکی را به سمت و سویی صحیح و قاعده مندتر هدایت نمود.