توصیه های بابابرقی به خانم ها

خانواده در تحکیم پایه‌های فرهنگ استفاده درست از انرژی و بهره‌وری کشور  نقش حساسی دارد، بویژه آنکه امروزه یکی از بسترهای شکل گیری روش‌های صرفه جویی در مصرف انرژی به عنوان یک سبک مطلوب زندگی و رفتاری پسندیده اجتماعی را خانواده تشکیل می‌دهد و در این میان زنان که انتخاب کنندگان و کاربران اصلی لوازم خانگی انرژی بر در منازل هستند می‌توانند در این زمینه نقش اصلی را ایفا کنند. فرزندان نیز شیوه‌های صرفه جویی را به تدریج از مادران آموخته و در زندگی فردی و اجتماعی خود به کار می‌برند از این روآگاهی از میزان مصرف و نحوه استفاده صحیح از وسایل خانگی از اهمیت بسزایی برخوردار است.
 از سوی دیگر لوازم برقی خانگی از مهم‌ترین مصرف کنندگان برق در بخش خانگی هستند که طبعاً تأثیر قابل توجهی در هزینه‌های برق خانواده‌ها دارند بویژه آن که استفاده از این گونه وسایل روزبه روز در حال افزایش است.
از وسایل برقی خانگی چگونه استفاده کنیم؟
 بعضی از وسایل خانگی از قبیل یخچال و فریزر با وجود مصرف کمی که دارند به دلیل آنکه ساعات زیادی در طول روز روشن هستند بخش عمده ای از برق مصرفی یک خانوار را تشکیل می‌دهند. برخی دیگر از این وسایل گرچه پرمصرف هستند اما چون زمان کوتاهی از آن‌ها استفاده می‌شود سهم زیادی در مصرف انرژی در بخش خانگی ندارند.
 افراد هر جامعه ای به وسایل خانگی نیازهای گوناگونی دارند و به روش‌های مختلفی از این وسایل استفاده می‌کنند اما انتخاب صحیح و استفاده درست از وسایل برقی خانگی نه فقط مصرف انرژی و در نتیجه هزینه‌های خانواده را کاهش می‌دهد بلکه سرمایه بزرگی را برای توسعه کشور ذخیره می‌کند.
 از سوی دیگر دستگاه‌های برقی خانگی عمر مفید و مشخصی دارند که بر اساس میزان تمام ساعت‌های مصرف در شرایط استفاده درست محاسبه می‌شود. پس بدیهی است هراندازه میزان ساعت‌های استفاده از این وسایل کمتر باشد عمر این دستگاه‌ها بیشتر خواهد شد.
 
چند توصیه ساده برای کاهش هزینه برق مصرفی در خانه:
-  هنگام انتخاب و خرید لوازم برقی به برچسب انرژی و میزان مصرف برق آن توجه کنیم.
- حجم یخچال و فریزر باید با توجه به نیاز و تعداد خانواده انتخاب تا از فضای آن به طور کامل استفاده شود.
 -  مواد غذایی را پس از سرد شدن کامل در یخچال قرار دهیم.
- از کنار هم چیدن و چسباندن ظروف و مواد غذایی در داخل یخچال و فریزر پرهیز کنیم.
- از ماشین لباسشویی هنگامی استفاده کنیم که لباس کافی برای شستن داشته باشیم.
- استفاده از لوله کشی آب گرم محل مسکونی در ماشین لباسشویی در کاهش مصرف انرژی بسیار مفید است.
 - در هنگام شست و شو، لباس‌های بسیار کثیف را از لباس‌هایی که کمتر کثیف هستند جدا کرده و هر کدام را جداگانه در ماشین لباسشویی قرار دهیم.
 - به کودکانمان بیاموزیم چراغ‌های خانه را بیهوده روشن نگذارند و هنگام بازی یا انجام تکالیف مدرسه تلویزیون را خاموش کنند.
- از روشنایی طبیعی روز با کنار زدن پرده و کرکره‌ها به جای روشن کردن لامپ بهره مند شویم.
- با جایگزین کردن لامپ‌های LEDD به جای لامپ‌های قدیمی تر علاوه بر جلوگیری از هدررفتن مقدار زیاد انرژی هزینه برق مصرفی خود را کاهش دهیم.
- از رنگ‌های روشن در طراحی دکوراسیون منزل استفاده کنیم.
- هنگام استفاده از لوسترها با شاخه‌های متعدد از لامپ‌های LED استفاده کنیم.
 - چند وسیله برقی مانند تلویزیون، دی وی دی و وسایل صوتی و تصویری را که در کنار یکدیگرند به یک چند راهی کلید دار وصل نموده و در هنگام عدم استفاده کاملاً خاموش کنیم زیرا وسایل برقی در حالت آماده به کار نیز حدود 10 درصد برق مصرف می‌کنند.
- ساعات اوج بار در ماههای گرم سال از حدود ساعت (12 تا 16) و (19 تا 233) است و در ماههای سرد سال از حوالی غروب آفتاب به مدت 4 ساعت می‌باشد.
 - توصیه می‌شود به منظور پرداخت هزینه برق کمتر از وسایل پرمصرف برقی مانند ماشین لباسشویی، اتو و ... در ساعات کم باری (23 شب تا 7 صبح) استفاده شود.