آخرین وضعیت تولید کلزا
علیرضا مهاجر از افزایش سه برابری تولید کلزا خبر داد و گفت: تا پایان فصل برداشت پیش بینی می‌شود که میزان تولید به ۲۰۰ هزارتن افزایش یابد.
 
مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در سال زراعی ۹۳ - ۹۴ تولید به ۴۵ هزارتن رسیده بود که این رقم کمترین میزان تولید در طول ۲۰ سال اخیر بوده است.
 
مهاجر با اشاره به عوامل مؤثر در افزایش تولید کلزا بیان کرد: تهیه و ارقام بذور مناسب، آموزش کشاورزان، انتقال تکنولوژی و اختصاص یارانه نهاده‌های کشاورزی از جمله بذر، کود، سم و ادوات کشاورزی از جمله دلایل افزایش تولید به شمار می‌رود.
 
مجری طرح دانه‌های روغنی با بیان اینکه تا کنون در خرید دانه‌های روغنی با مشکلی مواجه نبودیم، افزود: با توجه به شرایط مساعد تولید خرید به خوبی در حال انجام است و علی رغم افزایش تولید حدود ۶۰ درصد مطالبات پرداخت و مابقی در اسرع وقت پرداخت خواهد شد.
 
وی با اشاره به ضرورت اجرای طرح خوداتکایی بیان کرد: با توجه به اینکه میزان وابستگی به خارج از کشور بیش از ۹۰ درصد است از این رو اجرای طرح خوداتکایی در دستور کار قرار گرفته است.
 
مهاجر در ادامه افزود: طی یک برنامه ده ساله در نظر داریم که ۷۰ درصد نیاز کشور را در داخل تأمین نماییم و سپس برای برنامه خودکفایی محصول تصمیمات جدیدی را اتخاذ نماییم.
 
مجری طرح دانه‌های روغنی با اشاره به اینکه در کنار کلزا سه دانه روغنی گلرنگ، سویا و آفتابگردان مورد حمایت است، عنوان کرد: سال گذشته مجموع خرید تضمینی دانه‌های روغنی ۲۰۰ هزارتن بوده که امسال میزان خرید به ۴۰۰ هزارتن خواهد رسید، این درحالی است که با احتساب کنجد و تخم پنبه میزان تولید به ۶۵۰ هزارتن می‌رسد.
 
مشاور وزیر جهاد کشاورزی درباره واردات روغن تصریح کرد: سالانه حدود یک و نیم میلیون تن روغن مورد نیاز کشور است که امسال با وجود افزایش تولید و استحصال ۱۲ هزارتن روغن پیش بینی می‌شود که ۸ درصد نیاز از منابع داخلی تأمین شود که این امر بیانگر کاهش ۳ درصدی نسبت به سال گذشته است.