دلار به کمترین رقم ۷ ماه اخیر رسید

امروز تحولات مختلفی در اقصی نقاط جهان، بازارهای جهانی را تحت الشعاع قرار داد؛  از بالا گرفتن تنش در منطقه خاورمیانه میان قطر و کشورهای عربی،  جلوگیری از شهادت رئیس سابق «اف بی آی»  علیه  «دونالد ترامپ» تا انتخابات بریتانیا و نیز جلسه پیش روی بانک مرکزی اروپا در هفته جاری؛ همه این حوادث امروز موجب کاهش بهای نفت، تضعیف ارزش دلار و کاهش شاخص بورس کشورهای آسیایی شدند.

 در بازار معاملات آتی روز سه شنبه قیمت جهانی نفت به دنبال شدت گرفتن تنش ها میان قطر و چندین کشور عربی به سرکردگی عربستان سعودی بر سر حمایت قطر از گروه «اخوان المسلمین» با روند نزولی آغاز بکار کرد.  

در همین حال قیمت نفت برنت با ۶ دهم درصد روند نزولی به ۴۹ دلار و ۱۷ سنت در هر بشکه رسید؛ ضمن اینکه قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم با ۶ دهم درصد کاهش در برابر ۴۷ دلار و ۱۲ سنت به ازای هر بشکه معامله شد.

 کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که تنش موجود می‌تواند موجب دلسردی قطر برای پایبندی به توافق اخیر اوپک(جهت کاهش میزان تولید نفت) شود.  

امروز در بازارهای جهانی شاخص ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای سبد ارزی جهان با ۲ دهم درصد کاهش مواجه شد و به کمترین رقم ۷ ماه اخیر رسید.

ضمن اینکه ارزش دلار آمریکا در برابر ین ژاپن هم ۶ دهم درصد کاهش یافت.

ارزش یورو و پوند انگلیس هم در برابر دلار تقویت شد به طوری که هر کدام با یک دهم درصد رشد به ترتیب در مقابل ۱.۱۲۷ دلار و ۱.۲۹۲ دلار معامله شدند.

میانگین شاخص بورس کشورهای آسیایی هم ۲ دهم درصد روند نزولی را تجربه کرد.