رئیس‌جمهور و جهانگیری می‌دانند چه بلایی سر بانکها آمده‌ است؟

رئیس کل بانک مرکزی با کارهایش تورمی پنهان در این کشور به وجود آورده و بیش از ۶ هزار میلیارد تومان کارمزد به بانک‌ها تحمیل کرده و درآمدهای ۱۰۰۰ میلیارد تومانی برای شرکت‌های دولتی به قیمت بالا بردن نرخ بهره در کشور ایجاد کرده است.

خب حسن روحانی عزیز

 دیپلمات و حقوق‌دان عزیز و رییس جمهور منتخب ما. سال 92 در انتخابات شرکت نکردم ولی سال 96 به خاطر زحماتی که کشیدید و دردهایی که تحمل کردید که وضعیت را  بهتر کنید و کشور را به محلی بهتر برای زندگی تبدیل کردید به شما رأی دادم. امروز می‌خواهم به‌عنوان مدیرعامل یکی از همان شرکت‌های دانش‌بنیانی که اتفاقاً از حمایت‌های شما برخوردار است و جز آن 3000 شرکت دانش بنیان است، صحبت کنم. به‌عنوان فارغ‌التحصیلی از مهد مهندسی ایران، دانشکده فنی دانشگاه تهران. می‌خواهم به شما بگویم که دوستان در بانک مرکزی چه‌کارها که نکردند و چه‌حرف‌ها که گوش نکردند و چه سیاست‌بازی‌هایی که رییس کل ها و مدیرکل های دولت شما کردند و چه دردسرهایی که در 4 سال آینده خواهی داشت، درحالی‌که اگر از 4 سال قبل شروع‌شده بود با 38 درصد رأی مخالف مواجه نبودید که همه ما از 4 سال بعدی از همین الان نترسیم. رییس کلی که اصلاح نکرد و همان موتور قبلی دولت نهم و دهم  را در سرکار گذاشت و بدون تغییر در نظام های پرداخت و دبیر کل به همان شکل ادامه داد؛ رییس کلی که سیاست کاری کرد و بزرگ‌ترین افتخارش در 4 سال اخیر رساندن حجم نقدینگی به بیش از 1200 هزار میلیارد بود و دستاورد دیگرش این بود که رفت و در دهان امریکای جنایتکار کوبید در خاک امریکا که برجام هیچ دستاوردی نداشته است. رئیس کلی که با کارهایش تورمی پنهان در این کشور به وجود آورده است و بیش از 6 هزار میلیارد  تومان کارمزد به بانک‌ها تحمیل کرده و درآمدهای 1000 میلیارد تومانی و چندصد میلیارد تومانی برای شرکت‌های دولتی به قیمت بالا بردن نرخ بهره در کشور ایجاد کرده است. شرکت‌های بورسی راه انداخت و در دولت شما شرکت بورسی از زیردست بانک مرکزی بیرون آمد که الآن ارزش سهامش از بانک تجارت در عرض یک سال بالاتر است. می‌دانید که این رییس کل با همین سیاست‌های غلطش 600 هزار میلیارد تومان  قدرت بالقوه وام‌دهی بانک‌ها در سال 96 را نابود کرد؟ می‌دانید که پیش‌بینی ما از این رقم کارمزد ها که بانک ها می‌دهند ده هزار میلیارد تومان در سال 96 است که فاجعه‌ای دردناک برای اقتصاد کشور است.

اسحاق جهانگیری مرد پرکار دولت یازدهم!

 که می‌داند که مردم از بانک‌ها، قضات و شهرداری‌ها ناراحت‌اند ولی نمی‌داند چرا. می‌داند تورم پایین آمده است ولی نمی‌داند چرا بانک‌ها این‌گونه اند. همیشه به‌صورت یک جعبه سیاه سیستم بانکی را به شما نشان داده‌اند. رییس کل بانک مرکزی هم هیچ موقع به شما نگفته است که با زیرساخت‌های حاکمیتی شتاب و شاپرک و ساتنا و پایا چه بلایی سر اقتصاد آورده است و در بازدید شما از سایت بانک مرکزی، کلی برای شما از هنرنمایی های فنی شان صحبت کردند و از ارزوهایی مانند جامعه بدون پول نقد صحبت کرده اند بدون انکه هزینه کمرشکن ان بر ملت ایران را بگویند. نگفته که موتور نظام های پرداخت کشور با همان تفکر دولت نهم و دهم دارد کار می کند و چطور انتظار داریم تیمی ضعیف بتواند مشکلات را بر طرف کند. می‌دانید شرکت خدمات انفورماتیک بیش از 1000 میلیارد درآمد دارد و این درآمد بر روی نرخ مؤثر بهره و فاصله بین سود پرداختی و تسهیلات پرداختی اثر مستقیم دارد؟ می‌دانید 100 هزار میلیارد قدرت بالقوه فاینانس شبکه بانکی یعنی چیزی حدود ده درصد کل توان شبکه بانکی برای وام‌دهی توسط شرکت خدمات انفورماتیک جذب می‌شود و به بدترین شکل ممکن هزینه می‌شود. شمایی که تمام‌قد طرفدار بخش خصوصی هستی می‌دانید جمعیت هزارنفری این شرکت سرانه درآمدش برای هر نفر حدود 1 میلیارد تومان است. می‌دانید سرانه هر نیرو در شرکت‌های خصوصی کمتر از 50 میلیون تومان در سال است و استخدام هر نفر در شرکت خدمات انفورماتیک مستقیم 20 نفر را از داشتن شغل محروم می‌کند و در کل به‌اندازه یک فضای 20 هزارنفری در صنعت بانکی و پرداخت کشور شغل از بین می‌برد. نکند به شما هم گفته اند همه ان ها نخبگانی از بهترین دانشگاه های دنیا و کشورند !!! اگر اثر آن روی فاینانس مالی بانک‌ها را در نظر بگیریم که مثل زالو به بانک‌های کشور چسبیده است و از خون آن‌ها می‌خورد را حساب کنیم حداقل از ایجاد بیش از 200 هزار شغل به صورت بالقوه در کشور جلوگیری می‌کند درصورتی‌که فرض کنیم با هر 500 میلیون تومان سرمایه‌گذاری ما بتوانیم یک شغل در کشور ایجاد کنیم.

با شما بیشتر از بقیه صحبت دارم چون حس می‌کنم آقای روحانی مسایل داخلی و اقتصادی را به شما واگذار کرده است و شما را هم در همایش اقتصاد مقاومتی در بانک مرکزی دیدم که یک‌طرف وزیر اقتصاد و یک‌طرف رییس کل بانک مرکزی بود.

می‌دانید در 6 محور بانک مرکزی می‌توانست به‌گونه‌ای عمل کند که حجم نقدینگی ما با سرعت کمتری رشد کند و حدود یک صد هزار میلیارد از رشد سالانه ان کم شود. می‌دانید به بدترین شکل ممکن کارت اعتباری را راه‌اندازی کردند و اجازه ندادند تولید ناخالص ملی بالا رود و سپرده‌های متوسط به یک معضل تبدیل نشود و چه بلایی به سر بانک ملی به خاطر راه اندازی غلط ان امده است. کجای دنیا همین الان کارت اعتباری 15000 دلاری می دهند که دوستان شما در بانک مرکزی طراحی کرده اند و به جان بانک ملی و اقتصاد کشور انداختند در حالی که به ساده ترین شکل می‌توانستند رونق را به کشور بازگردانند. می‌دانید که روش تسویه مشکلات اقتصادی دارد و 7 بار تسویه در روز چه معضلاتی را برای کشور به وجود می‌آورد. می‌دانید که ضرب سکه به نفع اقتصاد است و یک سکه 500 تومانی هزینه‌اش 230 تومان است و می‌تواند با سرعت یک معامله در روز حرکت کند و در سه سال هزار معامله با آن انجام شود و 500 هزار تومان تولید ناخالص ملی ما را افزایش دهد. می‌دانید که سکه حتی اگر ذوب هم شود به نفع اقتصاد است و هیچ ضرری به اقتصاد نمی‌زند و بانک مرکزی‌چی‌های شما این را پیراهن عثمان کرده‌اند و به این بهانه سکه و اسکناس خرد که اقتصادی‌ترین روش است را رها کرده‌اند و هزینه‌ای چند ده‌میلیاردی (که حتی با ترکیب درست می‌تواند به درآمد چندمیلیاردی برای بانک مرکزی تبدیل شود) را به هزینه 6000 میلیاردتومانی برای بانک‌های کشور تبدیل کرده‌اند و کشور را به زباله دانی از کارت خوان ها و خودپردازها تبدیل کرده اند که مثل موریانه اقتصاد این کشور را نابود می‌کنند. اگر تمام‌قد پشت بخش خصوصی هستی دست خدمات انفورماتیک، شاپرک و شرکت‌های بورسی را از دست‌اندازی به بانک‌ها با مدل غلط کارمزد قطع کنید.

می‌دانید دوستان شما در بانک مرکزی حجم مسکوکات را به‌کل حجم نقدینگی کاهش داده‌اند و بیش از 97 درصد پول ما الکترونیکی شده است در حالی در کشورهای دنیا این‌گونه نیست و بیش از 20 درصد حجم نقدینگی کشورهای تورمی سکه و اسکناس است و به این صورت باعث می‌شوند نرخ بهره 20 درصد پایین بیاید. مشکل بانک‌ها در دست رییس کل بانک مرکزی شماست. چطور انتظار دارید که دولت آقای روحانی موفق عمل کند درحالی‌که نظام‌های پرداخت تغییری نکرده است و سیاست‌های من درآوردی بدون در نظر گرفتن سیاست‌های پولی، بانکی و اقتصادی را پیش می‌برند و می‌بینیم که به نام فناوری و به کام شرکت‌های حاکمیتی و شرکت های چینی  اقتصاد مملکت را به پرتگاه نابودی کشانده‌اند.

و اما مهران مدیری عزیز و دوست‌داشتنی

سال‌هایی که نبودی چند بار سریال‌هایت را دوباره دیدم؛ برره، پاورچین و مرد هزار چهره و ... . خیلی صادقانه بگویم دوست دارم یک‌شب به مهمانی دور همی شما دعوت شوم. دیشب هم برنامه شما را با موضوع سو تفاهم دیدم. هشت سال حاضر نشدی که باشی و در حق مردم خیانت کنی. الآن می‌بینم که تبلیغ می‌کنید که مردم از درگاه پرداخت الکترونیکی روی موبایل یا ussd صدقه دهند و شارژ بخرند. می‌گویی که از این درگاه‌ها صدقه بدهید و مستقیم پول به‌حساب می‌رود. می‌گویید روزی 100 تومان بدهید. می گویید که نرم افزار نصب کنید و از طریق ان کارهای پرداختتان را انجام دهید. می‌دانید که تو را هم به بازی گرفته‌اند، مثل آقای روحانی و آقای جهانگیری؟ فکر می‌کردی سر تو هم کلاه بگذارند و هر 100 تومانی که پرداخت می‌شود 50 تا 250 تومان به اقتصاد مملکت ضربه وارد می‌کند؟ می‌دانید که تحلیل‌ها نشان می‌دهد معادل 30 تا 50 درصد کل مبالغ جمع شده به‌صورت کارمزد توسط بانک‌ها پرداخت می‌شود و همین مساله باعث می‌شود که بانک‌ها قدرت کمتری برای وام‌دهی داشته باشند و دودش به چشم ان محرومان بیشتر می رود؟ می‌دانید شارژی که تبلیغش را می‌کنید در سال 400 تا 800 میلیارد تومان هزینه روی دست شبکه بانکی می‌گذارد و اگر همان 400 میلیارد هم فرض کنیم 40 هزار میلیارد قدرت بالقوه وام‌دهی بانک‌ها کم می‌شود. شما فکر می‌کنید با 40 هزار میلیارد تومان به چند زوج جوان می‌توان وام ازدواج داد؟ می‌دانید که با 40 هزار میلیارد تومان می‌توان سالانه 8 تا 10 هزار مگاوات به شبکه برق کشور اضافه کرد و چقدر خوزستان عزیز روشن‌تر خواهد بود و شما با تبلیغتان برای یک سری شرکت‌های پرداخت چه ضرری به اقتصاد کشور وارد می‌کنید؟ می‌دانید این سه برابر توان بانک صادرات در وام‌دهی است؟می دانید هزینه ان پورشه ای که تبلیغش را می کنید برای اقتصاد کشور چقدر است ؟

و در آخر رامبد جوان!

مردی که دوست دارد مردم کشورش بخندند و شاد باشند. شما هم مثل مهران مدیری رودست خوردید و سنگ شرکت رقیب دیگری را به سینه می زنید. می‌دانید پرداخت الکترونیکی به معنی سبز بودن در پرداخت‌های خرد نیست؟ می‌دانید سکه و اسکناس هنوز سبزترین روش پرداخت خرد است. شارژی که تبلیغش را می‌کنید اگر ملت با کاغذ بخرند با مدل این کارمزد و اثر سو اقتصادی ان برای کشور کمتر است؟ اسکناس و شارژ کاغذی همین الان بهتر است و به نام سبز اندیشی و طبیعت ضررهای جبران ناپذیری به طبیعت زده می شود. کاغذ به چرخه طبیعت بر می گردد ولی نرخ بهره ایجاد شده در اقتصاد این کشور می ماند و همه را تحت الشعاع قرار می دهد.  برنامه خندوانه شما را کم می‌بینم ولی هر بار که می‌بینم در حال تبلیغ شارژید و به این فکر کنید که با 40 هزار میلیارد کاهش توان بانکی چه خنده‌هایی به گریه تبدیل می‌شود. انتظار ندارید که نانوایی‌ها وام بدهند و اقتصاد کشور را فاینانس کنند اگر فکر می‌کنید راه درست است ادامه دهید.

* محمدرضا جمالی