تابستان امسال قطعی برق خواهیم داشت؟

حمید چیت چیان در حاشیه افتتاح فاز اول تصفیه خانه فاضلاب پردیس، در جمع خبرنگاران گفت: اگر دانش اقتصادی داشته باشیم می بینیم که منابع رو به محدود شدن و نیازها رو به گسترش است و بنابراین ما باید برای تامین هزینه های خدماتی که به جامعه ارائه می شود متکی شویم به درآمدهای حاصل از ارائه خدمات.

وی افزود: تمام نرخ های تمام شده آب و برق و گاز محاسبه شده است و ما اگر بخواهیم یک جهش و  یک ارتقا سطح خدمات ارائه شده به مردم را داشته باشیم نمی توانیم بهع طور مطلق متکی به درآمدهای منابع دولتی باشیم، زیرا این منابع روز به روز در بخش های عمرانی در حال کاهش است و بنابراین بهتر است که ما از منابع مالی بخش خصوصی بهره ببریم.

وزیر نیرو اظهار داشت: باید از سرمایه گذاری های خارجی و فاینانس های داخلی و خارجی بهره مند شویم و لازمه این کار این است که خود فعالیت مذکور بتواند اقساط  باز پرداخت وام ها را پاسخ دهد، اگر ما شجاعانه بتوانیم لوازم این امر را مهیا کنیم در مدت زمان کوتاهی می توانیم شاهد ایجاد اشتغال چند برابر و ایجاد فعالیت های جدید اقتصادی و ارتقا سطح خدمات دولتی باشیم.

وی با بیان این که برای گذر از مشکلات قطعی برق در پیک مصرف،حدود ۲۰۰۰ مگاوات از پیک سال گذشته تا پیک امسال نیروگاه جدید وارد مدار کرده ایم، گفت: چه سرمایه گذارهای بخش خصوصی و چه سرمایه گذارهای بخش دولتی و چه نیروگاه های حرارتی بزرگ و چه نیروگاههای پراکنده کوچک و چه نیروگاه های تجدید شونده خورشیدی و بادی که به بهره برداری رسیده و می تواند این کار را انجام دهد.

چیت چیان اضافه کرد: در کنار این تمهیدات یک برنامه ریزی بسیار گسترده ای انجام شده برای مدیریت بار و مدیریت  مصرف، یعنی ما برای چند روزی که احتمال وقوع پیک مصرف است در نظر داریم که بتوانیم مصارف صنعتی و کشاورزی و مصارف عمومی برق را کاهش دهیم و به این ترتیب بتوانیم خطر خاموشی برق را پشت سر بگذاریم.

وی گفت: با مجموعه فعالیت هایی که صورت پذیرفته است، امیدواریم بتوانیم تابستان امسال بدون خاموشی بگذرانیم و این مشروط بر این است که مردم ما را در این امر یاری کنند و با توجه به بالا رفتن درجه هوا در برخی نقاط کشور و میزان مصرف برق در  این نقاط به میزان ۱۰ درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته ایم، اگر ما بخواهیم میزان ظرفیت نیروگاه هایمان را به میزان ۱۰ درصد افزایش دهیم باید از تابستان سال گذشته تا تابستان امسال  ۷۶۰۰ مگاوات نیروگاه جدید احداث می کردیم که این کار نیاز مند منابع مالی بسیار زیادی داشت که همانطور که گفته شد ما فقط ۲۰۰۰ مگاوات نیروگاه احداث کردیم.

وزیر نیرو تاکید کرد: امیدواریم با همکاری مردم و بخش صنعت و کشاورزی و تجاری و مصارفی که مردم در منازل و ساختمان هایشان دارند بر این کمبود ها فائق بیاییم و به یاری خداوند تابستانی بدون خاموشی داشته باشیم.

چیت چیان در خصوص برنامه وزارت نیرو در پردیس با توجه به رشد جمعیت در این منطقه و کافی نبودن تصفیه خانه ها گفت: در تقسیم کاری که در احداث طرح مسکن مهر شده بود بنا بر این بود که وزارت نیرو  برای ۱۳هزار واحد مسکن مهر در شهر پردیس  تصفیه فاضلاب ایجاد  کند که الان این تصفیه خانه ای که امروز احداث شد نه تنها این میزان بلکه بیش از این میزان را می تواند پاسخگو باشد و بقیه تصفیه خانه فاضلاب بر عهده خود شهر پردیس خواهد بود که بایستی می ساختند.

وی افزود: طی تماسی که با معاون وزارت راه و  شهرسازی داشتیم اعلام کردیم که آمادگی داریم که اگر این کار به وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب محول شود ما در اسرع وقت تصفیه خانه های جدید را نیز بسازیم و هر زمانی که این تصمیم گیری ها صورت گرفت ما آماده هستیم که به موقع و همزمان با بهره برداری شدن مسکن مهر خدمات را ارائه کنیم.

وزیر نیرو افزود: امروز مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران به صراحت اعلام کرد، هر مسکن مهری که در استان تهران به بهره برداری برسد و به ما معرفی شود در کمتر از ۴۸ ساعت ما خدمات زیر بنایی آن را تامین خواهیم کرد.

وی گفت: وزارت نیرو در حال انجام فعالیت های گسترده ای در سطح کشور  است که همه این فعالیت ها به جای خود جز اولویت های مهم است اما در باره تامین منابع مالی یک تلاش جدی باید داشته باشم، ما امروز در کشور از نظر فناوری هیچ مشکلی نداریم و فناوری های صنعت آب و برق در کشور وجود دارد و شرکت های سازنده تجهیزات و پیمانکاران و مشاوران صاحب صلاحیت که این کارها را به انجام برسانند نیز در کشور موجود هستند، پختگی و دانش فنی نیز به طور کامل در داخل کشور وجود دارد.

چیت چیان تاکید کرد: اگر از نظر تامین منابع مالی یک حرکت بهتری داشته باشیم وزارت نیرو می تواند، جهشی در فعالیت های خود داشته باشد و در همه زمینه های آب و برق و فاضلاب خدمات شایسته ای را به مردم عزیزمان ارائه بدهد.

وی گفت: در قانون برنامه ششم  تصویب شده که تامین منابع برق باید تا پایان برنامه ششم  به قیمت واقعی خودش برسد ما باید این امر را سال به سال انجام دهیم و اگر این مهم به سال بعد منتقل شود وظیفه سنگین تر می شود و اگر برسیم به پایان سال برنامه این کار دیگر عملی نخواهد بود.